wat als jouw schoonmoeder later niet alles kan bekostigen?

haverlo
Topic Starter

wat als jouw schoonmoeder later niet alles kan bekostigen?

#1 , 25 jul 2011 20:15

Even kort schetsen:Mijn schoonvader is overleden en mijn
> schoonmoeder(hulpbehoevende) is ingetrokken bij haar zoon.Mijn vrouw is haar enige dochter (naast de zoon waar ze inwoont)Het huis is verkocht hebben wij vernomen maar stond volledig op naam van mijn schoonmoeder. Moeten wij stappen ondernemen om later niet te moeten betalen als schoonmoeder naar een home moet en haar geld samen met zoon opgesoepeerd is? Wat zijn onze rechten en plichten? Kan zij het huis verkopen zonder meer? Hebben wij geen inzage in de financiele toestand van de inwonende ouder? Kunnen wij iets ondernemen? hebben zij bepaalde plichten tov ons? hoe kunnen wij onze toekomst veilig stellen?

Fam. D :shock:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jul 2011 20:29

En dus niet bij u... wel ze zal aan zoon kost en inwoon betalen en dat kan over de jaren een serieus bedrag zijn.
Zij doet met haar geld wat ze wil het is haar geld.
U bent als kinderen onderhoudsplichtig
Uw echtgenote is erfgenaam maar er is nog geen erfenis.
Als uw schoonmoeder ' niet meer over haar geestesvermogens' zou beschikken kan u door de vrederechter een bewindvoerder laten aanstellen.
Deze beheert dan haar 'vermogen'

ganapathi tantra

#3 , 25 jul 2011 21:00

Juist franciscus het is mij ook een raadsel waarom kinderen denken rechten te hebben over de eigendommen van hun nog levende ouders ook als die hulpbehoevend zijn
maar wel gezond van geest.
als deze moeder in kwestie haar huis verkoopt om haar leven zo goed mogelijk nog te dragen ook als dat moet via extra hulp dan is dat haar keuze waar niks kan tegen
worden ingebracht. Eenmaal haar eigen centen opgesoupeerd zijn ALLE kinderen dus in dit geval broer en zus onderhousplichtig tov hun overlevende ouders die hulp nodig hebben.
Dat zij kiest voor de zoon is een louter subjectieve keuze waar idd zeer venijnige families ruzies kunnen uit ontstaan. Een klein muizeke fluistert in mijn oor dat ergens
in het bericht van TS daar al een zaadje is van gepland en aan het kiemen is.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 25 jul 2011 21:16

Als schoonmoeder naar home moet en al haar geld is opgebruikt dan moeten jullie als kinderen bijdragen in de kosten ingeval de inkomsten van schoonmoeder niet volstaan. Jullie bijdragen hangen af van jullie respectievelijke inkomsten, maar kunnen nooit meer bedragen dan een kindsdeel (kindsdeel= het bij te passen tekort gedeeld door het aantal kinderen). Bovendien is er ook een maximum bij te leggen bedrag, waarboven OCMW niet van jullie kan terug vorderen. Echter, ingeval schoonmoeder zich opzettelijk verarmd heeft, bijv. door haar bezittingen weg te schenken, dan geldt dat maximum niet meer en kan OCMW alle kosten terugvorderen van de kinderen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

octopus

#5 , 26 jul 2011 08:00

het is mij ook een raadsel waarom kinderen denken rechten te hebben over de eigendommen van hun nog levende ouders ook als die hulpbehoevend zijn

ik denk dat wij hier niet de pater moeten uithangen. Mensen met ervaring weten dat verleden meermaals heeft aangetoond dat dergelijke zaken HELEMAAL NIET zo correct verlopen, en dat het heel nuttig kan zijn zich vooraf goed te informeren wil je niet met de rug tegen de muur geplaatst worden door (schoon) broers of zussen die een ouder onder druk zetten om er hun voordeel uit te halen.
Ik begrijp dus heel goed de bezorgdheid van haverlo.

haverlo
Topic Starter

#6 , 26 jul 2011 10:44

Alvast erg bedankt voor de vlugge reacties! Ik hoop dat alles een happy end zal hebben en vooral wat duidelijkheid naar de toekomst.

ganapathi tantra

#7 , 26 jul 2011 17:19

ik begrijp die bezorgdheid ook goed octopus daarom schrijf ik ook dat dergelijke situaties meestal uitmonden in oeverloze discussies juist omdat het moeilijk is objectief te blijven. Maar dat is nog wel wat anders dan te denken dat men bepaalde rechten heeft op de eigendom van zijn nog levende ouders of andere next of kin.
voorkomen is nog altijd beter dan genezen maw als in dit geval de verderlevende moeder dit besproken VOORAF EN MET BEIDE kinderen dan
was de situatie ook anders geweest. En laat mij nog nog eens venijnig uit de hoek komen. Soms komt het voor dat de ene ouder kiest voor dat ene kind omdat de andere wat mispeutert heeft of zo. Sommige ouders zien hun ene kind ook liever dan die andere(n) Is dat echt eerlijk ? Het ene kind kan beter die ene ouder beinvloeden dan de andere als of niet met een duidelijke drijfveer enz enz enz
Neen, maar het is wel de aard van het beestje dat zich mens noemt
Je kan dus hopen voor TS dat één en ander gewoon een misverstand is en er geen schepen verbrand zijn
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Archief”