Gemeentelijke administratieve sanctie en de wegcode

Wim Pas
Topic Starter
Berichten: 14

Gemeentelijke administratieve sanctie en de wegcode

#1 , 03 aug 2011 09:23

Administratieve boete in Oudergem

Ik werd door de zonepolitie Ukkel/Watermaal-Bosvoorde/Oudergem in Oudergem geverbaliseerd voor het parkeren op een plaats waar parkeren steeds is verboden.
Het PV werd bezorgd aan de sanctionerende ambtenaar van Oudergem. Deze heeft met het PV in bijlage me een franstalig voorstel tot minnelijke schikking voorgelegd met verzoek te storten in de gemeentekas.
De overtreding van de taalwetgeving laten we even in het midden.
Twee opmerkingen en vragen:
. Vermits het hier over een verkeersovertreding gaat (geen kwestie van een parkeerretributie) vind ik dat de overdracht aan de gemeenteambtenaar een inbreuk is op de wetgeving op de privacy. Quid?
. De boetegelden voor verkeersovertredingen (federale wetgeving) komen de federale overheid toe. Mag een gemeente (in casu Oudergem maar ondertussen heb ik vernomen dat nog andere gemeenten in de Brusselse regio dit doen) de boetegelden die de federale overheid toekomen via een 'administratieve sanctie' naar de gemeentekas afleiden?
. Indien dit zou toegelaten zijn - wat ik ten zeerste betwijfel-, waarom passen dan niet alle gemeenten dit systeem toe?
. Wat de naleving van de taalwetgeving betreft. Ik had in reactie op de ontvangst van het PV + franstalig voorstel tot minnelijke schikking, de gemeentelijke sanctionerende ambtenaar (tevens gemeentesecretaris) verzocht me een nederlandstalig document toe te sturen. Deze heeft dit niet gedaan en argumenteert in zijn 'beslissing als sanctionerende ambtenaar' dat het voorstellen van een minnelijke schikking geen verplichting is en bijgevolg dat de naleving van de taalwetgeving hier niet zou kunnen worden ingeroepen.
. Is mijn gevoelen juist dat het systeem dat door de gemeente werd opgezet creatief maar onwettig is vermits deze vervreemding van gelden van de federale overheid impliceert.

Dank voor uw informatie hieromtrent. Het gaat hem niet om de 50 euro maar om de eventuele nietigverklaring van deze illegale en verdoken transfer.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 aug 2011 09:41

beschrijf eens parkeren steeds verboden? Wat wat het verbodsbord, waarom mocht je er niet parkeren ... ?

Afhankelijk van de fout kan er perfect met een GAS gestraft worden. Sommige parkeerinbreuken zijn gedepenaliseerd en kunnen aanleiding geven tot een GAS. Ivm taalwetgeving kan je op wegcode.be een mooi antwoord daarover vinden die de gemeentesecretaris zijn verhaal bevestigt.

Het gaat hier niet over vervreemding van gelden van de federale overheid, het zijn zaken die perfect wettelijk kunnen gebeuren nét om de politie meer tijd te geven om andere zaken te doen.

Oude Belg
Berichten: 3190

#3 , 03 aug 2011 09:44

. Vermits het hier over een verkeersovertreding gaat (geen kwestie van een parkeerretributie) vind ik dat de overdracht aan de gemeenteambtenaar een inbreuk is op de wetgeving op de privacy. Quid?
Nee, de gemeenten en gemeentelijke parkeerbedrijven hebben het recht om retributies te innen.
. De boetegelden voor verkeersovertredingen (federale wetgeving) komen de federale overheid toe. Mag een gemeente (in casu Oudergem maar ondertussen heb ik vernomen dat nog andere gemeenten in de Brusselse regio dit doen) de boetegelden die de federale overheid toekomen via een 'administratieve sanctie' naar de gemeentekas afleiden?
Dat doen ze niet. U parkeerde waarschijnlijk in een zone waar u moest betalen of een schijf leggen. Als u dat niet hebt gedaan kan u een retributie krijgen. De overtreding is een andere zaak; dat is voor de politie. U had er dus nog een boete (ten voordele van de federale overheid) bovenop kunnen krijgen.
. Indien dit zou toegelaten zijn - wat ik ten zeerste betwijfel-, waarom passen dan niet alle gemeenten dit systeem toe?
Niet alle gemeenten hebben zones waar parkeren gereglementeerd is.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 aug 2011 12:35

Vooraleer er kan geantwoord worden, moeten eerst, zoals JPV zegt, alle omstandigheden worden uitgelegd.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 04 aug 2011 10:15

“Art.119bis.§1.De gemeenteraad kan straffen of administratieve sancties bepalen voor overtredingen van zijn reglementen of verordeningen ,TENZIJ voor dezelfde overtredingen door of krachtens de wet,een decreet of een ordonnantie straffen of administratieve sancties worden bepaald...“(24 juni 1988 Nieuwe Gemeentewet).
“Art.25.1.Het is verboden een voertuig te parkeren...”(1 december 1975 Wegcode).
Ik ga ervan uit dat ‘op een plaats waar parkeren steeds is verboden’ tot deze opsomming behoort,wat echter dient nagezien.

“Art.29...§2.De andere overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten zijn overtredingen van de eerste graad en worden gestraft met een geldboete van 10 euro tot 250 euro...”(16 maart 1968 Wegverkeerswet).

Voornoemd parkeerverbod overtreden,dat strafbaar is krachtens de wet,kan dan niet door de gemeente bestraft worden.

“Art.19.Iedere plaatselijke dienst van Brussel-Hoofdstad gebruikt in zijn betrekkingen met een particulier de door deze gebruikte taal, voor zover die taal het Nederlands of het Frans is...Art.25.In hun betrekkingen met een particulier gebruiken dezelfde diensten(van de randgemeenten) de door betrokkene gebruikte taal voor zover die taal het Nederlands of het Frans is...”(18 juli 1966 Taalwet Bestuurszaken)

Oudergem is een gemeente in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met FDF-bestuur.

“Art.65...§ 4. De regeringscommissaris van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad, vice-gouverneur, onderzoekt alle klachten tegen de niet-naleving van deze gecoördineerde wetten of van de koninklijke besluiten die ermee in verband staan, ingediend door een natuurlijke of rechtspersoon omtrent zaken die gelokaliseerd of lokaliseerbaar zijn in een gemeente van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad. Hij deelt de betrokken overheden de klachten mee die hij ontvangt...”(18 juli 1966 Taalwet Bestuurszaken).

Zie inzake taalwet : http://vlaamskomiteebrussel.org/node/17" onclick="window.open(this.href);return false;
Stuur gelijktijdig kopie aan de Minister van Justitie betreffende de gemeentelijke straffen of administratieve sancties van voornoemde parkeerovertredingen .
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Wim Pas
Topic Starter
Berichten: 14

#6 , 25 okt 2011 08:28

Dit gemeentelijk initiatief is helemaal niet kosher. Het dossier werd overgemaakt aan de ministers van Financiën en van Justitie.
Wordt vervolgd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 25 okt 2011 10:34

als je eerst eens zou antwoorden op onze vragen, zou het enig nut hebben om dit te posten. Nu niet.

jojan
Berichten: 739

#8 , 25 okt 2011 10:49

Dat gemeentelijk initiatief is volledig kosher. Parkeerinbreuken vastgesteld door een politieagent kunnen perfect leiden tot een Gemeentelijke Administratieve Sanctie (GAS). Met retributies hebben de GAS boetes niets te maken. Een GAS boete heeft te maken met alles wat overlast veroorzaakt (vandalisme, nachtlawaai, wildplassen, en parkeren op plaatsen waar het niet mag).

jojan
Berichten: 739

#9 , 25 okt 2011 11:26

Ter info voor j.demoor: de nieuwe gemeentewetgeving van 24 juni 1988 is niet meer van toepassing maar vervangen door het gemeentedecreet van 15 juli 2005 (aangepast in 2009).

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#10 , 25 okt 2011 13:46

Dat klopt niet jojan. Bepaalde artikelen, zoals art. 119bis Nieuwe Gemeentewet, zijn nog steeds van toepassing.
Zo bepaald art. 119bis, §1 Nieuwe Gemeentewet dat "De gemeenteraad straffen of administratieve sancties [kan] bepalen voor overtredingen van zijn reglementen of verordeningen, tenzij voor dezelfde overtredingen door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie straffen of administratieve sancties worden bepaald."

Als er door de wegcode reeds een straf wordt bepaald, dan lijkt mij dat op gespannen voet te staan met de GAS van de gemeente. Maar zolang de vragensteller hieromtrent geen details geeft kan dit moeilijk beoordeeld worden.

jojan
Berichten: 739

#11 , 25 okt 2011 14:07

De artikelen zijn van toepassing maar verwezen wordt er naar het laatste gemeentedecreet niet naar vorige versies.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#12 , 25 okt 2011 14:21

De Nieuwe Gemeentewet is federaal. Het gemeentedecreet is regionaal. De verwijzingen van j.demoor waren correct.

jojan
Berichten: 739

#13 , 25 okt 2011 15:12

Het is geen federale bevoegdheid meer dus niet correct.

jojan
Berichten: 739

#14 , 25 okt 2011 15:14

Art. [119.] (Art. 119 hernummerd bij W. 27.5.1989 - art. 2 § 3 - B.S. 30.5.1989)
De gemeenteraad maakt de gemeentelijke reglementen van inwendig bestuur en de
gemeentelijke politieverordeningen [, met uitzondering van de tijdelijke politieverordeningen op
het wegverkeer bedoeld in artikel 130bis.]
(Eerste lid aangevuld bij W. 12.1.2006 - art. 2 - B.S. 31.1.2007 en B.S. 2.2.2007 - datum inwerkingtreding 10.2.2007)

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#15 , 25 okt 2011 20:32

De gewesten zijn niet bevoegd daarvoor. Art. 6, §1, VIII, 1° BWHI bepaalt duidelijk dat "wat de ondergeschikte besturen betreft de samenstelling, organisatie, bevoegdheid en werking van de provinciale en gemeentelijke instellingen [de gewesten bevoegd zijn], met uitzondering van de organisatie van en het beleid inzake de politie, met inbegrip van artikel 135, § 2, van de nieuwe gemeentewet, en de brandweer."

"Artikel 6, § 1, VIII, eerste lid, 1°, van de voormelde bijzondere wet voorziet uitdrukkelijk erin dat « de organisatie van en het beleid inzake de politie, met inbegrip van artikel 135, § 2, van de nieuwe gemeentewet » tot de bevoegdheid van de federale wetgever blijven behoren.
Aldus is de federale overheid niet alleen bevoegd voor de organisatie en de bevoegdheid van de geïntegreerde politiedienst op federaal en lokaal niveau zoals bedoeld in artikel 184 van de Grondwet, maar ook voor de algemene administratieve politie en de handhaving van de openbare orde op gemeentelijk vlak." (GwH 27 mei 2010, nr. 59/2010, overweging B.6.3.)

"Doordat de bijzondere wetgever de politie uitdrukkelijk heeft uitgesloten van de gewestelijke bevoegdheid blijft deze duidelijk een federale bevoegdheid, mede in het licht van het nieuwe artikel 184 van de GW dat de bevoegdheid inzake de organisatie en de bevoegdheid van de geïntegreerde politiedienst voorbehoudt aan de federale wetgever. Deze uitzondering heeft volgens de Memorie van Toelichting niet alleen betrekking op de politie in organieke zin maar ook op de bevoegdheden van de gemeenten en de provincies inzake de bestuurlijke politie en de handhaving van de openbare orde. Zo verleent de Nieuwe Gemeentewet aan de gemeenteraad en in geval van hoogdringendheid aan de burgemeester, de bevoegdheid om politieverordeningen uit te vaardigen. Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de politie van vertoningen. De Nieuwe
Gemeentewet bepaalt tevens dat de burgemeester de verantwoordelijke overheid is inzake de bestuurlijke politie op het grondgebied van zijn gemeente." (Y. SACREAS, De ondergeschikte besturen: een stand van zaken T.B.P. 2004, afl. 5, 258; err. T.B.P. 2004, afl. 2, 67-84.)

Terug naar “Archief”