Waterreking - Huurhuis - Lek in begin periode - Achterdragen

korre7
Topic Starter
Berichten: 4

Waterreking - Huurhuis - Lek in begin periode - Achterdragen

#1 , 09 aug 2011 14:27

All,

Sinds januari wonen mijn vriendin en ik samen in een huurhuis. Na enige tijd (3 maanden) is gebleken dat er een lek aan de hoofdkraan was van het water. Ze hebben een nieuwe hoofdkraan moeten plaatsen.

Nu begin deze maand kregen wij de afrekening van het water en moeten wij 100tal euro's achterdragen.

- Eerste 3 maand: 37m³
- Tweede 3 maand: 9m³

Moeten wij dit betalen of is dit de verantwoordelijkheid van onze huisbaas?

Alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 09 aug 2011 16:36

De bewoner van het pand dient de staat van de leidingen regelmatig te controleren. Verliezen hieraan gekoppeld tijdens zijn huurperiode zijn dan ook ter zijner laste.

Ik zou eventueel eens met de watermaatschappij zelf contact opnemen en een regeling trachten uit te werken voor het vergelijkbaar te veel betaalde deel water, zo kan u bijvoorbeeld hen rechtmatig verzoeken de aangerekende zuiveringskosten voor het verloren water te laten vallen aangezien dit nooit in het waterzuiveringscircuit is terecht gekomen.

Lanox
Berichten: 3828
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 aug 2011 17:44

Als ik zo tussen de regels lees, maak ik op dat het lek er mogelijks al was voordat U het pand huurde. In dat geval zou de verhuurder toch ook wel boter op zijn hoofd kunnen hebben.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 09 aug 2011 20:29

Bewijs het maar eens... Gaat je meer kosten dan het oplevert...

Lanox
Berichten: 3828
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 aug 2011 14:21

Eventueel de vorige huurder contacteren om zijn waterverbruik op te vragen?

lucgescheiden
Berichten: 2810

#6 , 10 aug 2011 14:34

euh, de hoofdkraan?
Is deze geen eigendom (en aldus ook de verantwoordelijkheid) van het distributie-bedrijf?
Handige documenten voor Personenrecht

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 10 aug 2011 15:31

Aangezien de teller heeft gewerkt zal het probleem zich wel vlak achter de hoofdkraan hebben bevonden...

lucgescheiden
Berichten: 2810

#8 , 10 aug 2011 15:55

TS meldt dat er een nieuwe hoofdkraan werd gezet.

Ik meen dat u (vroeger) als eigenaar, zelf; een eigen kraan diende te voorzien om uw waterleidingscircuit af te sluiten van de straat (alsook een terugslagklep), waarna het distributie-bedrijf hierop de aansluiting kwam maken.
De aansluiting bestond aldus uit: een hoofdkraan van de maatschappij, en een verbindingstuk tot de eigen kraan, en nu dus ook de teller.

Indien de aansprakelijkheid nog steeds dezelfde, zou deze dus bij de maatschappij liggen...?
Handige documenten voor Personenrecht

korre7
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 17 aug 2011 12:09

Wij zijn inderdaad van plan om ook contact op te nemen met de vorige huurders en zo eens het verbruik vergelijken.
Het lek zal er voor 99% al geweest zijn, want bij de plaatsbeschrijving stond al water in de put (waar normaal geen mag staan).

Mss kunnen we de foto's gebruiken van de plaatsbeschrijving?

We zullen nog even contact opnemen met onze huurbaas en daarna hoogstwaarschijnlijk de watermaatschappij moeten opbellen...

Alvast bedankt voor jullie reactie. Ik heb al meer een idee wat ik allemaal nog kan doen...

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 17 aug 2011 12:18

TS meldt dat er een nieuwe hoofdkraan werd gezet.

Ik meen dat u (vroeger) als eigenaar, zelf; een eigen kraan diende te voorzien om uw waterleidingscircuit af te sluiten van de straat (alsook een terugslagklep), waarna het distributie-bedrijf hierop de aansluiting kwam maken.
De aansluiting bestond aldus uit: een hoofdkraan van de maatschappij, en een verbindingstuk tot de eigen kraan, en nu dus ook de teller.

Indien de aansprakelijkheid nog steeds dezelfde, zou deze dus bij de maatschappij liggen...?

De watermaatschappij heeft verleden jaar bij mij thuis de inleiding vervangen vervangen naar aanleiding van werken op straat. Zij hebben de gehele installatie tot aan mijn leiding zelf vervangen (inclusief afsluitkraan en terugslagklep) Idem in de drie woningen waar ik de afgelopen 5 jaar de inleiding heb moeten laten vernieuwen..

lucgescheiden
Berichten: 2810

#11 , 18 aug 2011 02:18

Wat zou aantonen dat zij eigenaar zijn van de volledige inleiding.

Waar de terugslagklep zich na de hoofdkraan bevindt, zou ik aannemen dat bij breuk aan de hoofdkraan aldus de maatschappij verantwoordelijk is .....?
Handige documenten voor Personenrecht

Terug naar “Archief”