Inbouwtoestellen in huurwoning

Erik Boers
Topic Starter

Inbouwtoestellen in huurwoning

#1 , 10 aug 2011 12:20

Mag een verhuurder in het huurcontract zetten dat inbouwtoestellen (oven, ijskast, vaatwasser, kookplaat, ...) niet door hem worden hersteld of vervangen als ze tijdens de huurperiode defect raken? Zo niet, mag hij ze dan verwijderen alvorens de woning of het appartement te verhuren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 10 aug 2011 12:27

Hij deze zeker verwijderen voor het appartement te verhuren.

Maar die clausule lijkt me toch niet echt wettelijk.
Vandebos kan hier zeker op antwoorden
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos

#3 , 10 aug 2011 13:46

Als de roerende goederen in kwestie geen specifiek deel uitmaken van de huurprijs (lees contract) mag hij ze verwijderen.

Een contractueel beding dient nog steeds het onderspit te delven tegen de bestaande wetgeving, sleet en overmacht vormen dergelijke bepaalde wetgeving die steeds meer uitdrukkelijk wordt ondersteund door vonnissen en arresten.

Reclame

Erik Boers
Topic Starter

#4 , 11 aug 2011 14:03

Ik heb even gebeld met iemand van het Justitiehuis en volgens die persoon staat hierover niets bepaald in de wet en moet/mag zulks contractueel worden bepaald, omdat die toestellen in principe niet worden geacht er te zijn (zelfs de kookplaat niet).

Fore

#5 , 11 aug 2011 14:17

Ik heb even gebeld met iemand van het Justitiehuis en volgens die persoon staat hierover niets bepaald in de wet en moet/mag zulks contractueel worden bepaald, omdat die toestellen in principe niet worden geacht er te zijn (zelfs de kookplaat niet).
Neen, maar het is mogelijk dat die dingen mee in de huurprijs berekend zitten. Indien die dan niet aanwezig zijn, moet dus de huurprijs verlaagd worden. Als die niet in de huurprijs zitten, moet de verhuurder ze dus ook niet geven.

Wat Vandebos bedoelt is. Je hebt een fornuis dat na 20 jaar er de brui aangeeft door slijtage. Dan moet de verhuurder u een nieuwe geven, contractueel beding of niet. Vanwege de rechtsuitspraken die gedaan zijn in het verleden
Of huurvermindering vanwege genotderving
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Turaki

#6 , 11 aug 2011 14:24

Burgerlijk Wetboek artikel 1755:
Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.

Deze clausule lijkt mij hier tegen in te gaan, en bijgevolg nietig te zijn.
Verhuurder is echter niet verplicht een woning te verhuren met deze toestellen aanwezig.

Erik Boers
Topic Starter

#7 , 12 aug 2011 10:47

En als ik uitdrukkelijk in het contract zet dat a) de huurder aanvaardt dat de toestellen blijven staan en b) de aanwezigheid van de toestellen geen invloed heeft op de huurprijs? Dat laatste is trouwens ook effectief het geval: met of zonder toestellen vraag ik dezelfde prijs. Ik bied de huurder alleen de mogelijkheid om - als hij dat wenst - de vrij oude, maar nog prima werkende toestellen te gebruiken tot ze (eventueel) de geest geven. Dat is voordelig voor beiden: hij heeft er wellicht nog jaren genot van en ik hoef ze niet te verwijderen noch er een opslagplaats voor te zoeken.

Turaki

#8 , 12 aug 2011 15:45

Dan zou ik deze toestellen nergens vermelden, noch in het contract, en zeker niet in de plaatsbeschrijving. Apart document opmaken waarbij u deze toestellen kosteloos en zonder enige verplichting uitleent lijkt mij dan beter.

Moraelin

#9 , 16 aug 2011 15:59

Ik heb ook mijn huis verhuurd met volledige ingebouwde apparaten (kookplaat, dampkap, frigo, diepvries, afwasmachine,....). Voor mij maakten die zaken deel uit van
het verhuur,ze zijn zeker ook een reden waarom ik een hoge(re) prijs heb kunnen vragen denk ik. Maar als ze kapot gaan door slijtage dan is het voor mij voor de huurder, dat hoort voor mij bij onderhoud, net als onderhoud van de ketel en verwarmingsinstallatie, kranen,... bv. Nu, ze zijn nog maar 5 jaar oud dus ik denk dat ze wel nog even meegaan. Verhuren is ook een beetje geven en nemen hé, als je (normaal gezien toch) goed en eerlijk bent met je huurder zal die (hopelijk) ook beter voor uw huis zorgen, da's mijn visie hierop. En als door gebruik van de huurder de toestellen de geest geven dan vind ik het ook aan de huurder om de reparaties of nieuw toestel te betalen, het is niet alsof het door ouderdom is, het is door gebruik dat ze verslijten.

Vandebos

#10 , 16 aug 2011 16:44

Slijtage en ouderdom zijn specifiek in de wetgeving opgenomen als zijnde ten laste van de verhuurder. Aangezien u een huurprijs (meerprijs) vraagt voor die toestellen gaat de wetgever er van uit dat de vervanging bij defect (niet wanneer het toestel defect is geraakt door slecht gebruik) op kosten van de verhuurder dient te gebeuren.

Moraelin

#11 , 16 aug 2011 17:07

Zal wel zien als het zover is. Uiteindelijk heeft ze nu een prachtig, modern en uitgerust huis voor een redelijke prijs nog altijd, 't zal van 2 kanten moeten komen. Maar in dat geval draai ik er dan wel zelf een tweedehands in :)

Gebruiker34

#12 , 16 aug 2011 18:04

Slijtage en ouderdom zijn specifiek in de wetgeving opgenomen als zijnde ten laste van de verhuurder. Aangezien u een huurprijs (meerprijs) vraagt voor die toestellen gaat de wetgever er van uit dat de vervanging bij defect (niet wanneer het toestel defect is geraakt door slecht gebruik) op kosten van de verhuurder dient te gebeuren.
... dit overeenkomstig art. 1720 en 1754 BW, alsook art. 2 par 2 Woninghuurwet.

Terug naar “Archief”