Ongewenst openbaar maken van persoonlijke informatie

Deevid
Topic Starter

Ongewenst openbaar maken van persoonlijke informatie

#1 , 22 aug 2011 19:48

Gegroet,

Mijn vriendin verblijft sinds enige tijd in een openbare instelling (ze is minderjarig). Nu wordt ze daar sinds enige tijd gepest door 2 meisjes, maar steeds werd daarbij bemiddeld door de instelling zelf.
Onlangs hebben deze meisjes haar gsm nummer op een openbare plaats ingekrast met een bijhorende ongepaste mededeling. Nu krijgt mijn vriendin meermaals per dag ongepaste telefoontjes van onbekenden.
De instelling weigert deze meisjes echter een sanctioneren, en nu overweeg ik om zelf klacht neer te leggen. Naar mijn weten hebben deze meisjes de feiten ook bekend

Nu is mijn vraag als volgt: Is het eigenlijk wel illegaal om persoonlijke informatie (zoals een gsm nummer) van anderen openbaar te maken zonder dat de persoon in kwestie hiervoor toestemming geeft?
Is een klacht wegens inbreuk op de privacy en eerroof gerechtvaardigd? Of is het beter om mij neer te leggen bij de beslissing om deze meisjes straffeloos te laten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2011 21:13

U kan idd een aangifte doen van de feiten maar wie zijn de burgerlijk aansprakelijke personen voor uw vriendin en bent u zelf meerderjarig??

Deevid
Topic Starter

#3 , 23 aug 2011 01:49

Ik ben zelf meerderjarig (19 en mijn vriendin 17). Ik vermoed dat haar moeder aansprakelijk is voor haar, maar wegens medische omstandigheden kan zij vermoedelijk zelf geen actie ondernemen.
Nu ben ik sowieso van plan om eerst naar de directeur van de instelling te stappen om hem te wijzen op het feit dat de geplichte feiten wel degelijk strafbaar zijn. Indien hij alsnog een gepaste sanctie oplegt is het ook niet mijn bedoeling om een klacht neer te leggen.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 23 aug 2011 10:29

Indien hij alsnog een gepaste sanctie oplegt is het ook niet mijn bedoeling om een klacht neer te leggen.
Ik vrees dat u geen klacht KAN neerleggen, aangezien u geen enkele juridische relatie met uw vriendin hebt.

Het is aan uw vriendin zelf (en / of haar moeder) om klacht neer te leggen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#5 , 24 aug 2011 18:16

Een aangifte kan door elke persoon gebeuren en dan zal politie de vriendin en eventueel de aansprakelijke personen uitnodigen en deze ook verhoren ( als klachtbevestiging).

In principe zou een klacht enkel voor een klachtmisdrijf kunnen zijn en is aangifte een neutraler woord.
(Er zijn nog maar een paar klachtmisdrijfen .... dit zijn misdrijven waar de aangever (klachtneerlegger) op elk ogenblik een einde kan maken aan de vervolging .... stalking is een klachtmisdrijf ..... overspel was een klachtmisdrijf - en men moet uitdrukkelijk vervolging wensen voor de feiten).
PS het is zo wie zo opzettelijke beschading van een openbaar 'iets' vermoedelijk een (stedelijke) afsluiting ( muur of zoiets)....
door gekende daders .......

Terug naar “Archief”