bouwmisdrijf nieuwe villabouw dakhelling

kurtsissau
Topic Starter

bouwmisdrijf nieuwe villabouw dakhelling

#1 , 24 aug 2011 20:03

Wij bouwen via sleutel op de deur een nieuw huis . De architecten en de bouwheer hebben tijdens het bouwen de plannen gewijzigd daar de eerste van de drie aaneensluitende woningen verkeerd gebouwd is. De dakhellingen moesten overeen komen en daardoor hebben ze midden in ons dak een splitsing gemaakt.
Ze hadden dat maar gezien toen de ruwbouw van ons er stond waarschijnlijk ,of ze vonden dat de beste oplossing.
Bouwtechnisch is dit in orde maar esthetisch is dit helemaal een ramp.
Wat zou ik hier best mee doen ? Kan ik schadevergoeding eisen?

alvast bedankt
K

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 25 aug 2011 06:46

u schrijft: wij bouwen via sleutel op de deur ..............
U schrijft: de architect en de bouwheer .......................

logischer wijze en volgens de regels: als u bouwt met sleutel op de deur dan bent u de bouwheer.

dus: gezien u verklaard dar archi en bouwheer samen de plannen hebben gewijzigd was u dus wel degelijk op de hoogte van deze feiten.
Dan stel ik mij toch serieus de vraag op welke basis u schadergoeding gaat vragen hoor.
Bovendien staat in de wetgeving de technische goede oplossing in prioriteit nog altijd boven het esthetische. Je kan alleen op dat vlak een
schadevergoeding bekomen als er ook een resultaatsverbintenis is en dat is een zeer ruim gegeven eigenlijk een lege doos
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

kurtsissau
Topic Starter

#3 , 25 aug 2011 16:15

IK ben inderdaad de bouwheer en heb de plannen niet gewijzigd, het was de bouwfirma, promotor en de architect die alles gewijzigd hebben.

Reclame

ganapathi tantra

#4 , 25 aug 2011 19:49

Maar een architect mag uw huis niet zomaar veranderen zonder uw akkoord dus ik snap dat niet helemaal.
als u de bouwheer bent dan bent u de opdrachtgever.
En die bouwpromotor ? Dan bouwt u toch geen echte SOD dan koopt u eerder een afgewerkte woning.
Binnen mijn wereld zijn er verschillende scenario's mogelijk maar die van u daar ben ik nog niet mee bekend.
Ofwel hebt u een woning op plan gekocht via de promotor en hebt u weinig of niks in de pap te brokken ofwel
bent u bouwheer en bouwt u niet met aparte aannemers maar met één aannemer namelijk uw SOD bedrijf.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 aug 2011 20:03

En wat met de oorspronkelijke plannen? Indien de dakhelling veranderd, zonder een nieuwe bouwaanvraag of een aanpassing, en goedkeuring door de gemeente, is dit een bouwmisdrijf.

ganapathi tantra

#6 , 25 aug 2011 21:24

idd dat dacht ik ook Mava. En wie kan er op dat vlak een vraag indienen ? idd niet de archi maar wel de bouwheer. Dus die moet zowoezo op de hoogte zijn kan niet anders

kurtsissau
Topic Starter

#7 , 27 aug 2011 12:01

Het zit zo in elkaar, het is een bouwproject van 22 huizen , wij hebben één van drie huizen op een rij gekocht , enkel vanbinnen mochten we aanpassingen doen.
Wij zijn het rechtse huis , de middelste is nog niet verkocht en het linkse staat er al . Het is daar dat de fout begonnen is . Het grondplateau van het linkse huis is een meter teveel naar voren gezet geweest , op gelijke hoogte van onze plateau( die wel juist staat volgens plan. Maar dan moest er een insprong komen van 1 meter naar het linkse huis , die dus verkeerd staat.
maar het probleem lag dat de hellingen van het dak moesten gelijk komen en daar het dak van hen er al op lag hebben ze ons huis de fout laten rechttrekken.
Op een dag hebben ze(bouwpromoter en architecten aannemer) ons komen mondeling vertellen dat de slaapkamer ging 1 meter vergroten en achteraan 20cm verkorten.
Over de scheidingslijn in het dak werd er niet gesproken.Wij hebben niets getekend dat we akkoord waren met die aanpassingen.
NU hebben we pas de factuur gekregen van aanvang dakwerken.

grv Kurt

roharro
Juridisch actief: Ja

#8 , 27 aug 2011 20:14

Aangezien de aankoop van uw nieuwe woning deel uitmaakt van een groter bouwproject bent u niet de bouwheer en dus ook niet de indiener van de bouwaanvraag. Het is de bouwpromotor die fungeert als bouwheer.
Daarom hebt u ook geen wijzigingsaanvraag van de bouwvergunning moeten ondertekenen.
Om na te gaan wat u aan de beschreven situatie kunt doen moet u de verkoopsovereenkomst met de daaraan gehechte bouwplannen bekijken.
Normaal gezien hebt u elke pagina moeten kanttekenen, ook de plannen.
Indien de promotor/bouwheer op grond van die plannen (dus aangehecht aan de verkoopovereenkomst) zijn verbintenis niet nakomt kunt u hem daarvoor aansprakelijk stellen.
Het is echter mogelijk (en gebeurt courant) dat in de verkoopovereenkomst een clausule staat waarbij de promotor op eigen initiatief wijzigen kan doorvoeren indien die noodzakelijk zijn (bv: wegens voorschriften ruimtelijke ordening, enz.).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Archief”