Erkenning kind

sarah1
Topic Starter

Erkenning kind

#1 , 24 aug 2011 22:02

Ik heb een uitgebreide casus en hoop dat iemand mij wat info kan geven.

Een goede vriend van mij is getrouwd met een vrouw. Deze vrouw is sinds kort zwanger van een andere man.
Ze wil het kind beide achternamen geven (in de afrikaanse cultuur is dit mogelijk). Hij stemt hier om een of andere crazy reden mee in, maar wil het kind zeker niet erkennen als het zijne.
Betekent zijn achternaam dat hij kinderbijslag en dergelijke op zijn naam krijgt? Dat hij aansprakelijk gesteld kan worden voor iets betreffende het kind? En wil dit automatisch zeggen dat hij het kind erkent??

Graag wat info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 24 aug 2011 22:16

Ze wil het kind beide achternamen geven (in de afrikaanse cultuur is dit mogelijk).
Volgens de Belgische wetgeving niet.

Turaki

#3 , 24 aug 2011 22:22

Bovendien wordt hij wettelijk beschouwd als vader (met alle plichten die daarbij horen), tenzij hij binnen de 12 maanden na de geboorte het vaderschap betwist.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 aug 2011 22:32

Nadat hij het kind erkend heeft en het onder zijn dak woont?????
oeps dus zie hieronder :D
Laatst gewijzigd door Franciscus op 24 aug 2011 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki

#5 , 24 aug 2011 22:35

Ik heb een uitgebreide casus en hoop dat iemand mij wat info kan geven.

Een goede vriend van mij is getrouwd met een vrouw. Deze vrouw is sinds kort zwanger van een andere man.
Ze wil het kind beide achternamen geven (in de afrikaanse cultuur is dit mogelijk). Hij stemt hier om een of andere crazy reden mee in, maar wil het kind zeker niet erkennen als het zijne.
Betekent zijn achternaam dat hij kinderbijslag en dergelijke op zijn naam krijgt? Dat hij aansprakelijk gesteld kan worden voor iets betreffende het kind? En wil dit automatisch zeggen dat hij het kind erkent??

Graag wat info!
Hij moet niet erkennen, want hij is getrouwd met de moeder.

sarah1
Topic Starter

#6 , 25 aug 2011 09:31

Dus.. Als het kind geboren wordt binnen dit huwelijk wil dit automatisch zeggen dat het zijn kind is? Met alle rechten en plichten erbij?
Hij hoeft het kind dus niet te erkennen, want het kind krijgt automatisch zijn achternaam dus ze gaan er van uit dat het zijn kind is?

Ik val precies in herhaling, maar ik wil echt zeker zijn dat de vork zo in de steel zit...

Alvast bedankt voor de reacties!

duma

#7 , 25 aug 2011 09:41

Dat is exact wat dat wil zeggen. Hij heeft dan wel 1 jaar de tijd om zijn vaderschap te betwisten.
Het kind zal ook automatisch zijn achternaam krijgen, dus die andere zal niets in de pap te brokken hebben.

sarah1
Topic Starter

#8 , 25 aug 2011 10:07

Erg bedankt voor de informatie! Helpt me erg verder.

Franciscus

#9 , 25 aug 2011 12:07

Kinderen binnen een huwelijk geboren worden geacht van beide ouders te zijn.
Indien blijkt dat het kind van een ander is heeft de man de mogelijkheid dit wegens 'ontrouw' en grove belediging te gebruiken om te scheiden

scorpioen

#10 , 29 aug 2011 15:51

Voor de volledigheid. De regel dat de man die met de vrouw gehuwd is geacht wordt de vader te zijn van het kind moet genuanceerd worden.

Burgerlijk Wetboek
Art. 316bis. <ingevoegd bij W 2006-07-01/75, art. 6; Inwerkingtreding : 01-07-2007> Tenzij de echtgenoten op het tijdstip van de aangifte van de geboorte een gemeenschappelijke verklaring afgelegd hebben, is het in artikel 315 bedoelde vermoeden van vaderschap niet meer van toepassing :
1° wanneer het kind geboren is meer dan 300 dagen nadat de rechter de overeenkomst tussen de partijen heeft bekrachtigd in verband met de aan de echtgenoten gegeven machtiging om een afzonderlijke verblijfplaats te betrekken overeenkomstig artikel (1256), van het Gerechtelijk Wetboek, of na de beschikking van de voorzitter zitting houdend in kort geding die de echtgenoten machtigt om een afzonderlijke verblijfplaats te betrekken, of na neerlegging van het verzoekschrift bedoeld in artikel 1288bis van hetzelfde Wetboek; <W 2007-04-27/00, art. 14, 034; Inwerkingtreding : 01-09-2007>
2° wanneer het kind geboren is meer dan 300 dagen na de datum waarop de echtgenoten, blijkens het bevolkingsregister, het vreemdelingenregister of het wachtregister, op verschillende adressen zijn ingeschreven, voor zover ze nadien niet opnieuw zijn ingeschreven op hetzelfde adres;
3° wanneer het kind geboren is meer dan 300 dagen na een krachtens artikel 223 door de vrederechter uitgesproken vonnis waarbij de echtgenoten gemachtigd worden een afzonderlijke verblijfplaats te betrekken, en minder dan 180 dagen na de datum waarop deze maatregel verstreken is, of nadat de echtgenoten feitelijk zijn herenigd.

Terug naar “Archief”