geldigheid verkoopsovereenkomst bij een faillisement

alora
Topic Starter

geldigheid verkoopsovereenkomst bij een faillisement

#1 , 28 aug 2011 20:55

hallo,Begin vorig jaar (2010) heb ik een woning gekocht( of tenminste een verkoopsovereenkomst afgesloten plus een voorschot gegeven),dat voor een stuk gemeenschappelijke delen bezat met een ander pand (waarin een handelszaak gevestigd was).Beide panden waren in eigendom van dezelfde eigenaar (verkoper).De eigenlijke verkoop bleef wat aanslepen omdat stedenbouw eerst haar goedkeuring moest geven voor de splitsing van de twee panden.Eind 2010 kwam de kat op de koord toen bleek dat de verkoper zijn boeken had neergelegd en failliet werd verklaard.Nu is mijn vraag: is mijn verkoopsovereenkomst nog geldig en ben ik mijn voorschot kwijt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 28 aug 2011 22:00

u bent naar alle waarschijnlijkheid uw voorschot kwijt maar uw verkoopsovereenkomst blijft bestaan.

Bij de meeste faillissementen zijn de fondsen totaal ontoereikend om een schuldeiser van uw niveau uit te keren. Eerst komen de
belastinge, RSZ, BTW, personeel enz enz enz enz. Dan de banken en ander ebevoorrechte schuldeisers .Dan pas de gewone schuldeiser.

Uw verkoopsovereenkomst blijft bestaan zolang het faillissement niet is afgesloten tenzij u een akkoord bereikt met de curator. Die zal de
overeenkomst wel verbreken met uw goedkeuren maar een voorschot zal hij wel niet willen betalen. Waarschijnlijk krijgt u een standaard
briefje waarin staat dat als er genoeg ove ris blablabla. De curator van dienst zal u dus gewoon een rad voor de ogen draaien.
Tenzij dat de door u aangekochte wonng afgewerkt is of de curator deze zal laten afwerken kan u nog verder onderhandelen. Erger dan
kan de curator u verplichten u aan de overeenkomst te houden want hij/zij moet het werk afmaken waar men is begonnen als blijkt dat
dit mogelijk is. Maar met die verplichitng geeft hij/zij ook aan u een verplichting namelijk het nakomen van de overeenkomst.
Maar als er geen schot in de zaak komt en er niet wordt verder gewerkt aan het gebouw dan kan u waarschijnlijk wel via enkele spitsvondigheden
de curator in gebreke stellen en de overeenkomst vooralsnog éénzijdig verbreken maar let ook daar mee op.
Msschien dit best via een advocaat laten gebeuren.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

alora
Topic Starter

#3 , 29 aug 2011 08:49

Ik heb idd een akkoord bereikt met de curator,en die was van plan om de verkoop dooor te laten gaan.Maar nu is er een van de schuldeisers die dwars ligt omdat die vind dat mijn destijds betaald voorschot niet op een geblokkeerde rekenig is gestort bij een notaris maar in de hand is gegeven aan de verkoper.Op die manier is dit voorschot niet opgenomen in het faillisement en is er volgens de schuldeiser minder geld om de gedupeerden uit te betalen( mss ben ik daar nu zelf ook bij).Wist ik veel dat die gast failliet ging gaan een jaar later.

Reclame

j.demoor

#4 , 30 aug 2011 12:08

"Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken...zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is...."(Burgerlijk Wetboek).

‘of tenminste een verkoopsovereenkomst afgesloten plus een voorschot gegeven‘

De koop is dus voltrokken tussen partijen op dat moment.

“Art.16.Te rekenen van de dag van het vonnis van faillietverklaring verliest de gefailleerde van rechtswege het beheer over al zijn goederen...Alle betalingen, verrichtingen en handelingen van de gefailleerde en alle betalingen aan de gefailleerde gedaan vanaf de dag van het vonnis, kunnen niet aan de boedel worden tegengeworpen...”(8 augustus 1997 Faillissementswet).

Vergelijk het moment van voornoemde koop met dit van de dag van het vonnis van faillietverklaring.

“Art.62.Om in aanmerking te komen voor een uitdeling alsmede om enig recht van voorrang te kunnen uitoefenen, zijn de schuldeisers gehouden aangifte van hun schuldvorderingen, samen met hun titels, ter griffie van de rechtbank van koophandel neer te leggen uiterlijk op de door het vonnis van faillietverklaring bepaalde dag...”(8 augustus 1997 Faillissementswet).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

alora
Topic Starter

#5 , 31 aug 2011 07:13

dus als ik het goed begrijp blijft de verkoopsovereenkomst geldig,maar ben ik mijn toen gegeven voorschot kwijt en moet ik de volledige aankoopsom betalen en zo nogmaals mijn voorschot betalen?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 aug 2011 10:35

Ik zie niet in waarom u dat voorschot nogmaals zou moeten betalen. M.i. dient met de betaling van dit voorschot rekening gehouden te worden.

Op welke wetsbepaling beroept de schuldeiser die problemen maakt zich?

ganapathi tantra

#7 , 31 aug 2011 21:09

Nee neen als u al een akkoord hebt met de curator dan wordt wel degelijk rekenng gehouden met uw voorschot hé. die pipo's kunnen niet vané walletjes eten hé
Nooit vergeten dat curators maar zijn aangesteld als tijdelijke bewindvoerder en moeten optreden in het belang van de schuldeisers hé. allee de realiteit is meestal
anders maar dat zou hun hoofdprioriteit moeten zijn. Als deze curator ervoor kiest om uw kontrakt verder te zetten dan moet hij rekening houden met ALLE elementen
en kan hij niet van nu af aan beginnen.
Maar iets zegt mij dat dit een faillissement is ingevolge tijdelijk onvoldoende liquide maar dat de bestaande ratio schulden/inkomsten te goed is om alles te laten vallen
In uw geval wil dat dus zeggen dat de voortzetting van het kontrakt gunstig is voor het faillissement en de curator is dan ook min of meer verplcht deze weg te volgen.
Als blijkt dat hij zaken achterwege laat die voordelig zijn voor de andere schuldeisers dan kan hem dat kwalijk worden genomen.
Let op met die ene schuldeiser. die zou wel eens op de loer kunnen liggen om makkelijk aan een reeds vergevorderd project te komen via een bod op het faillissement
Voor die is het dan natuurlijk evident dat die partij u probeert te weren maar dat kan die curator niet naast zich neerleggen
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

alora
Topic Starter

#8 , 01 sep 2011 08:19

dat zal het mss zijn want nu begint de curator wa moeilijk te doen. ik ben nu samen met mijn notaris alles eens grondig aan het doornemen,want de failisementwet is precies niet zo simpel. ik hou jullie zeker op de hoogte. alvast dank.

alora
Topic Starter

#9 , 13 sep 2011 08:37

ja na veel vijfen en zessen blijkt er maar een "oplossing" nml. de compromis laten doorgaan en dan de zuiveringsprocedure(art 1323) op te starten om op die mannier het pand te laten zuiveren van de hypotheekaire schuldeisers.nu is mijn vraag zijn er mensen met ervaring i.v.m. die zuiveringsprocedure?

Terug naar “Archief”