Brandwonden (2e & 3e graads) opgelopen onder de douche

Reinier
Topic Starter

Brandwonden (2e & 3e graads) opgelopen onder de douche

#1 , 04 sep 2011 15:16

Beste,

Graag zou ik met u kennis en informatie willen uitwisselen met betrekking tot brandwonden die zijn opgelopen onder de douche.
Ik huur sinds 10 maanden een studentenwoning en heb 3 maanden geleden een ongeluk gehad onder de douche, waarbij het warme water zo heet is geworden dat ik op verschillende plekken op mijn lichaam 2e en 3e graads brandwonden heb opgelopen.

Ik woon in een studentenhuis waarbij ieder een eigen kamer (kot) heeft met een eigen douche. Er zijn twee centrale boilers (merk Atlantic) in de kelder.

Mijn vraag is nu, wat zijn mijn rechten als huurder tegenover de verhuurder van dit pand?
Sanitair water mag in aller tijden nooit zo heet worden dat je ernstige verbrandingen op kan lopen.

Graag vraag ik jullie juridische advies om de verhuurder aansprakelijk te stellen van dit ongeluk.

Bij voorbaat heel erg bedankt!

Mvg.
R.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 04 sep 2011 15:28

Sanitair water mag in aller tijden nooit zo heet worden dat je ernstige verbrandingen op kan lopen.
Waar haalt u die informatie vandaan als ik vragen mag. Van zolang ik leef heb ik nog nooit geweten dat men zich niet (al dan niet ernstig) kan verbranden aan al of niet sanitair warm water (ik denk hier aan gecombineerde boilers voor KK en douche).
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#3 , 04 sep 2011 15:57

Heeft u de brandwonden laten vaststellen in een ziekenhuis? Is er een medisch verslag van? Heeft u een verzekering aangesproken voor vergoeding? De familiale verzekering voor rechtsbijstand?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 sep 2011 16:19

Weet poster wel wat derdegraadsbrandwonden zijn?
- Was zijn huid bruinperkamentachtig tot zwartverkleurd?
- Was ze groter dan een paar cm², zodat ze chirirgisch moest gesloten worden?
- Heeft er een huidtransplantatie plaatsgevonden?

mava105

#6 , 04 sep 2011 16:37

Staat er op de douche een thermostatische kraan? Dat is bij douches zeker aan te raden. Heb je nooit nog problemen met te warm water.

vtec

#7 , 04 sep 2011 17:15

boiler moet minimaal op 65 graden staan om een vorm van legionella te vermijden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Veteranenziekte" onclick="window.open(this.href);return false;

in combinatie met een thermostatische (meng)kraan kan het dan eigenlijk niet mislopen - ook niet met kinderen als er een beveiliging opzit (38 graden)

JohnD

#8 , 04 sep 2011 18:59

Op de vraag over de wettellijke verplichting ev. met link heb ik nog niets. We kunnen de verhuurders toch niet zomaar met alle zonden van de wereld belasten vind ik, wie wil er anders straks nog verhuurder worden. Is om te beginnen een thermostatische kraan m.a.w. al verplicht ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

mava105

#9 , 04 sep 2011 19:36

Is om te beginnen een thermostatische kraan m.a.w. al verplicht ?
Is geen verplichting.

JohnD

#10 , 04 sep 2011 21:07

Wel ja mava waar zit dan de fout van die arme verhuurder die de TS wil laten opzadelen voor dat zeer betreurenswaardige ongeluk ? Is het niet eerder de fabrikant van het toestel die verantwoordelijk is ?

Lanox

#11 , 04 sep 2011 21:52

* Als de TS de temperatuur van het water zelf kan regelen in de douche, dan denk ik dat de verantwoordelijkheid enkel bij hemzelf ligt.
* Indien hij enkel de douche open of dicht kan draaien, dan kan hij de verhuurder verantwoordelijk stellen.
Just my 2 cents.

roharro
Juridisch actief: Ja

#12 , 04 sep 2011 22:31

Staat er dan geen mengkraan op die douche?
Zo kan men ook beweren dat verhuurder aansprakelijk is als huurder zijn hoofd in de oven steekt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#13 , 06 sep 2011 09:42

“Art.1384.Men is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van ZAKEN die men onder zijn bewaring heeft...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Bewaarder is diegene die voor eigen rekening ervan gebruik maakt of het genot ervan heeft met recht van leiding en toezicht, d.i. beslissingsrecht om de zaak al dan niet in gebruik te houden‘(Cass. 4 april 1986,R.W. 1986-87,1819-1820);

‘De beslissing van de rechter dat de huurder niet de bewaring van het gehuurde goed heeft, ten deze een studio waarvan de verwarmingsinstallatie een gebrek vertoonde, is naar recht verantwoord als hij erop wijst dat de huurovereenkomst de bewaring van de studio niet aan de huurder had overgedragen, dat de huurovereenkomst slechts voor één jaar was gesloten, dat de huurder het onderhoudscontract voor de verwarming door de verhuurder had laten sluiten en dat hij geen opening in de muur mocht maken voor de noodzakelijke luchtinlaten.De feitenrechter stelt soeverein vast welk aandeel de aansprakelijken hebben in een veroorzaakte schade‘(Cass. 29 oktober 1987,R.G.A.R. 1989,11542);

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert,moet het bestaan daarvan bewijzen.Omgekeerd moet hij die beweert bevrijd te zijn,het bewijs leveren van de betaling of van het feit dat het tenietgaan van zijn verbintenis heeft meegebracht.”(Burgerlijk Wetboek).

Het is m.a.w. aan u te bewijzen dat de verhuurder de bewaring van de gehuurde douche had en dat die douche een gebrek vertoonde die uw ‘ernstige verbrandingen’ veroorzaakte.

Indien u beschikt over een ‘familiale verzekering’ MET rechtsbijstand doe daaraan dan onverwijld aangifte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lanox

#14 , 06 sep 2011 09:43

Staat er dan geen mengkraan op die douche?
De douches in vele sportfaciliteiten, zwembaden, campings, ... hebben enkel een uit/aan functie die bediend kan worden door de gebruiker (vaak zelfs enkel een aan-functie die na X aantal seconden vanzelf uitvalt. De temperatuurregeling gebeurt centraal en kan niet worden beïnvloed door de gebruiker. Als ik student was, zo een 15 jaar geleden, heb ik ook verschillende koten gehad met een dergelijke douche.

Dus opnieuw de vraag aan de TS: kan U de temperatuur zelf regelen in de douche of niet?

edit: dt-fout :oops:

Terug naar “Archief”