Vriend mede eigenaar maken en kinderen evenveel erfrecht ?

WDP
Topic Starter

Vriend mede eigenaar maken en kinderen evenveel erfrecht ?

#1 , 05 sep 2011 15:37

Eventjes de situatie schetsen ....

Ikzelf ben een jonge weduwe met 2 dochters, vorig jaar heb ik een huisje gekocht. Zowel de lening als de eigendomsakte spreken enkel op mijn naam.

Mijn vriend is een alleenstaande papa met een dochtertje in co ouderschap.

Nu zouden we vanaf 1 januari gaan samenwonen en graag zouden we dan de lening en het huis op ons beiden laten zetten ... dus een beetje meer info over hoe dit in zijn werk gaat zou welkom zijn.

En dan een 2de probleempje dat we ook willen vermijden.

Als de lening en het huis 50/50 wordt herschreven dan erft zijn dochtertje later zijn helft van de woning en mijn dochtertjes mijn helft, die ze dan nog eens op 2 moeten delen. Nu vroeg ik mij af of er tegenwoordig soms al een andere regeling bestaat om kinderen uit een nieuw samengesteld gezin gelijk te stellen bij het erven ? Want we zouden graag zeker zijn dat ze elk recht hebben op 1/3de.

Of kan dit geregeld worden bij het herschrijven van de akte en de lening ? Dat bv mijn vriend het huis voor 1/3 bezit en de lening ook voor 1/3 op zich neemt ?

Trouwen is uitgesloten omdat ik een overlevingspensioen geniet ....

Dus alle info is welkom !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 sep 2011 16:47

Als jullie niet wensen/kunnen trouwen , is toch al aan te raden om 'wettelijk' te gaan samenwonen. Dit doe je door en gezamenlijke verklaring op het gemeentehuis. In dat geval erft uw nieuwe partner , bij uw overlijden , het vruchtgebruik van de woning. Hierdoor kan hij steeds blijven wonen , zonder dat uw kinderen hem iets in de weg kunnen leggen. Zij worden evenwel , met hun twee , blote eigenaar. Uw partner mede-eigenaar maken in dat geval is een moeilijke en dure zaak. U kan hem een deel schenken , maar dan brengt u de reserve van uw kinderen in gevaar. Misschien de beste oplossing is dat U hem een stuk van de woning zou verkopen waarvoor hij een aparte lening neemt , waardoor jij uw lening terugbetaalt. Want de lening op beiden zetten is niet mogelijk. U moet weten dat jullie altijd in een systeem van scheiding van goederen zullen blijven. U merkt zelf al aan dat , indien u hem de helft schenkt/verkoopt , u uw eigen kindern benadeelt.
Een gesprek met een notaris is aan te bevelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

duma

#3 , 06 sep 2011 12:55

Waarom zou de lening niet op hun beide namen kunnen staan? Ik ben zelfs bij op de lening van mij vriend gekomen, zonder dat ik mede-eigenaar ben van het huis. Of mis ik hier iets? (En voor je commentaar geeft: we trouwen volgende maand en dan is dat in orde :))

WDP, zoals Wanton het voorstelt, erft het dochtertje van je vriend niets en ik gok dat je net wél wilt dat zij iets zou erven?
Als je vriend mede-eigenaar wordt (wat, zoals hierboven al aangehaald, verschrikkelijk duur zal zijn als je niet trouwt), kan hij een testament maken waarin hij zijn dochter voor een deel (max 1/2e) onterft en dat deel kan hij dan aan je dochters schenken. Ik denk dus dat elks 1/3e wel mogelijk is, maar om exact alles te weten, volg dan wantons raad en ga naar een notaris. Nadeel is wel: Als jij eerst komt te sterven, kan je vriend zijn testament uiteraard aanpassen zonder dat je het weet...

Reclame

WDP
Topic Starter

#4 , 06 sep 2011 13:03

Dank je wel al voor de vlugge reactie's !

Duma, ja ik wil ook zijn dochtertje niet benadelen :-)

Andere meningen of inzichten zijn nog steeds welkom :-)

jojan

#5 , 06 sep 2011 13:05

Nadeel is wel: Als jij eerst komt te sterven, kan je vriend zijn testament uiteraard aanpassen zonder dat je het weet...
Iemand kan zijn testament ALTIJD aanpassen. En niemand hoeft daarvan op de hoogte worden gebracht.

duma

#6 , 06 sep 2011 13:08

(voor alle duidelijkheid: ik bedoelde als je enkel wettelijk zou samenwonen dat zijn dochtertje niets erft. Als je een stuk aan hem verkoopt, erft zij dat stuk natuurlijk, maar hoe je het dan weer moet regelen ... dat weet ik niet :) )

duma

#7 , 06 sep 2011 13:08

Nadeel is wel: Als jij eerst komt te sterven, kan je vriend zijn testament uiteraard aanpassen zonder dat je het weet...
Iemand kan zijn testament ALTIJD aanpassen. En niemand hoeft daarvan op de hoogte worden gebracht.

Niet volledig akkoord. Je kan bij de notaris beide een testament ondertekenen dat niet kan aangepast worden zonder toestemming van beiden. Dat is mij toch verteld door onze notaris.

Joeri_J

#8 , 06 sep 2011 13:36

@Duma onze notaris heeft thans gezegd dat iedereen zelf de voorgaande testamenten kan 'opheffen'.

Wat niet eenzijdig aangepast kan worden is huwelijkscontract.
Misschien dat u dit ondertekend heeft?

tenzij onze notaris het mis heeft...
Laatst gewijzigd door Joeri_J op 06 sep 2011 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

duma

#9 , 06 sep 2011 13:48

Dan gok ik dat een van de twee het mis heeft, want ik heb het niet over het huwelijkscontract. Ik moet binnenkort nog eens tot daar gaan, dus dat ga ik zeker nog eens navragen. Bedankt voor de opmerkzaamheid, want dat zijn toch belangrijke zaken ...

Joeri_J

#10 , 06 sep 2011 14:02

brochure
LET WEL!
− Een testament kan je te allen tijde herroepen door gewoon een ander testament op te stellen. Om
mogelijke moeilijkheden te voorkomen is het verstandig om bij het opmaken van een nieuw
testament, uitdrukkelijk te vermelden dat men zijn oud testament volledig herroept.
Omdat ik er toch even mee bezig was... (even opgezocht)

jojan

#11 , 06 sep 2011 14:18

Volgens de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek is een testament
“een steeds herroepbare akte, waarbij de erflater voor de tijd dat hij
niet meer in leven zal zijn, over het geheel of een deel van zijn
goederen beschikt”.
De erflater/erflaatster kan voor het geheel (algemeen legaat) of voor
een gedeelte (bijzonder legaat) van zijn/haar goederen een regeling
treffen. Een testament kan steeds herroepen worden, er kunnen
beschikkingen aan toegevoegd worden of er kan zelfs een geheel
nieuw testament opgesteld worden.

http://www.notaris.be/erven-schenken/er ... -testament" onclick="window.open(this.href);return false;

EEN TESTAMENT IS EEN STRIKT PERSOONLIJKE AKTE
Zo kunnen echtgenoten geen gezamenlijk testament maken.
Ieder stelt op een afzonderlijk blad zijn uiterste wilsbeschikking op.
Zij mogen wel samen voorzien in een contractuele erfstelling (zie
hierna).

DE CONTRACTUELE ERFSTELLING
De testamenten moeten door elke erflater individueel opgemaakt
worden.
De enige wettelijke uitzondering op deze regel vormt de contractuele
erfstelling waarbij twee echtgenoten elkaar wederkerig het grootst
beschikbaar gedeelte van hun nalatenschap vermaken voor het geval
zij als eerste zouden overlijden.
Deze contractuele erfstelling kan ofwel in het huwelijkscontract
opgenomen worden (en kan dan alleen herroepen worden in onderling
akkoord) ofwel in een latere akte (en is dan eenzijdig herroepelijk).
Daar men geen aanvullende legaten kan inlassen of geen regelingen
kan voorzien voor het geval men samen zou overlijden of voor het
geval men de langstlevende is, is dit een minder en minder
voorkomende vorm van testament.

http://www.notaris.be/admin/files/asset ... i-2011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

duma

#12 , 06 sep 2011 14:22

Jup, dat weet ik, maar volgens mijn notaris zou er een soort constructie bestaan waarin dat niet zou kunnen. een soort ... gezamenlijk testament als het ware. Maar daar vind ik nu inderdaad nergens iets over terug.

wanton

#13 , 06 sep 2011 18:11

Duma , een testament is een erg persoonlijk dokument en ten allen tijde herroepbaar.Een gezamenlijk testament , vb. van een echtpaar , is ongeldig.
U bent reeds mede-titularis van de lening op het huis. Da's durven. Ik hoop dat , alls ge trouwt , jij ook mede-eigenaar van het huis wordt.
In mijn eerste tussenkomst zeg ik dat WDP en partner elk een eigen lening nemen. Vermits er daar van trouwen geen sprake is , is dat de aangewezen methode ( volgens mij). Er kan geen inbreng gedaan worden in de gemeenschap , noch van het huis noch van de lening , want die is er niet en zal er niet zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

duma

#14 , 07 sep 2011 10:42

Das inderdaad durven, ik weet het. Maar binnen een kleine maand van nu ben ik mede-eigenaar. Het huwelijkscontract is al in orde, nu enkel de ringen nog schuiven ;)

Ok, maar het is dus wel mogelijk, enkel niet aangewezen. Waar ik trouwens volledig mee akkoord ga. Dat is het stomste dat je kan doen, mee op een lening gaan zonder het als eigenom te hebben.

Thx for the info. Onze notaris is op zijn vingers tikken volgende week!

jojan

#15 , 07 sep 2011 14:53

Enne ringen moet niet hoor als je trouwt, alleen duiven moeten geringd worden als je ermee wil spelen ;-)

Terug naar “Archief”