leegstand belasting

zeevrouw
Topic Starter

leegstand belasting

#1 , 05 sep 2011 18:35

Hoi,
ik heb een appartementje geërft van mijn overleden moeder. Heb het opgeknapt en te huur gesteld in November 2010 , het is verhuurd sinds Maart 2011. Ik krijg van de gemeente een belasting van €500 op leegstand, daar de telling gebeurd op 1 Januari.
Dus indien het verhuurd was op 1 Januari en de bewoner had zich ingeschreven in het stadshuis, moet ik niks betalen!
Dus een leegstaand pand van 15 Januari tot 15 december, en verhuurd voor 31 december betaald niets.
Een verhuurder met pech en de huurder verlaat het pand op 31 december en is terug verhuurd op 15 Januari betaald leegstand belasting.
Zijn deze praktijken legaal? Ik zal bezwaar aantekenen, maar hab ik een gegronde reden? :cry:
Onze gemeente heeft blijkbaar veel geld nodig, postcode 8301.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 05 sep 2011 18:38

Een verhuurder met pech en de huurder verlaat het pand op 31 december en is terug verhuurd op 15 Januari betaald leegstand belasting.
Waarschijnlijk heeft het beduidend meer dan 1 jaar leeggestaan?

citaat: "De heffing is verschuldigd indien het gebouw en/of de woning gedurende 12 opeenvolgende maanden is opgenomen in de inventaris.

Zolang het gebouw en/of de woning niet is geschrapt uit de inventaris blijft de heffing, vanaf de datum van de eerste verjaardag, jaarlijks verschuldigd.

In het laatste kwartaal dat voorafgaat aan elke verjaardag van inventarisatie stuurt de inventarisbeheerder een brief aan de betrokkenen waarin hij wijst op volgende feiten:

het feit dat het pand nog steeds geïnventariseerd is;
de gevolgen van de verjaardag van de inventarisatie;
de mogelijkheid tot schrapping"
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 sep 2011 19:47

Een gebouw moet minstens 1 jaar leegstaan. Als er werken met een bouwtoelating worden uitgevoerd mag dit gedurende 2 jaar.
En ik dacht dat die telling niet op één bepaalde dag gebeurde, maar permanent. Volgens uw visie zou dus een pand dat op 31 december is leeggekomen al op 1 januari in de lijst van leegstand worden opgenomen, en een pand dat op 2 januari leeg komt pas het daaropvolgende jaar. Klopt dus niet.

Reclame

scorpioen

#4 , 05 sep 2011 20:21

Zie het belastingreglement.

De belasting is voor de eerste maal verschuldigd vanaf het ogenblik dat die woning of gebouw gedurende twaalf opeenvolgende maanden is opgenomen op één van de inventarissen of in het leegstandsregister zoals bedoeld in art. 4;

De administratie maakt een leegstandsregister op, samengesteld uit een inventaris leegstaande woningen en een inventaris leegstaande gebouwen, overeenkomstig de bepalingen in het decreet grond- en pandenbeleid en haar uitvoeringsbesluiten en het besluit houdende nadere regels betreffende het leegstandsregister.

Een gebouw komt in het leegstandregister terecht als het één jaar leeg staat. Het moet dus als twee jaar leeg staan vooraleer de belasting verschuldigd is. Of zie ik iets over het hoofd?

Wanneer hebt u het appartement geërfd? Het reglement bepaalt dat vrijgesteld is de belastingplichtige die sinds minder dan één jaar zakelijk gerechtigde is van het gebouw of de woning, met dien verstande dat deze vrijstelling slechts geldt voor het heffingsjaar volgend op het verkrijgen van het zakelijk recht.

jojan

#5 , 06 sep 2011 10:06

Een gebouw komt in het leegstandregister terecht als het één jaar leeg staat. Het moet dus als twee jaar leeg staan vooraleer de belasting verschuldigd is. Of zie ik iets over het hoofd?
De belasting is verschuldigd vanaf inventarisdatum. Dus na 12 maanden leegstand.

scorpioen

#6 , 06 sep 2011 10:19

De belasting is verschuldigd vanaf inventarisdatum. Dus na 12 maanden leegstand.
Waarop steunt u zich hiervoor? Het belastingreglement zegt:

"De belasting is voor de eerste maal verschuldigd vanaf het ogenblik dat die woning of gebouw gedurende twaalf opeenvolgende maanden is opgenomen op één van de inventarissen of in het leegstandsregister zoals bedoeld in art. 4;"

Zie http://inwoners.knokke-heist.be/product ... _N&id=2699" onclick="window.open(this.href);return false;

jojan

#7 , 06 sep 2011 11:21

Het reglement waar u naar verwijst is voor aanslagjaren 2012 - 2013 en kan dus al niet van toepassing zijn op de belasting die TS moet betalen. Vervelend is dat de oude reglementen blijkbaar niet meer te raadplegen zijn op de website van voornoemde gemeente.

Het kan natuurlijk zijn dat gemeenten afwijken van en langere termijnen geven inzake leegstande woningen en gebouwen, wettelijk gezien mag de belasting gevestigd worden vanaf de inventarisdatum. En ik vermoed dat dit in Knokke niet zal verschillen van steden als Antwerpen of Gent - zie ook:

"Art. 17 : Opname in het leegstandsregister

Indien de beslissing tot opname in het leegstandsregister niet tijdig betwist wordt, of het beroep van de zakelijk gerechtigde onontvankelijk of ongegrond is, neemt de administratie het gebouw en/of de woning in het leegstandsregister op vanaf de datum vanaf de opmaak van de administratieve akte tot vaststelling van de leegstand, overeenkomstig de bepalingen in het decreet grond- en pandenbeleid en haar uitvoeringsbesluiten en het besluit houdende nadere regels betreffende het leegstandsregister."

zeevrouw
Topic Starter

#8 , 07 sep 2011 18:26

allemaal bedankt voor de bijdrages,
Ik ga een bezwaarschrift indienen, de leegstand was van juli 2010 tot maart 2011 dus geen volledig jaar.
De gemeente medewerker die ik aan de lijn had, zij me dat de telling op 1 januri gebeurde en dat ik pech had.

mava105

#9 , 07 sep 2011 19:50

Je zal het niet-leegstaan van de woonst moeten bewijzen aan de hand van fakturen van nutsvoorzieningen, betalingsuittreksels van de bank, huurovereenkomsten, enz...

JPV

#10 , 07 sep 2011 21:23

stond de woning mss ook leeg op 1 januari 2010?

Vandebos

#11 , 07 sep 2011 21:31

Je kan hiervoor tevens een bewijs van woonst bij de dienst bevolking opvragen.

jojan

#12 , 08 sep 2011 08:23

Is het een belasting op leegstand of op 2e verblijfplaatsen?
500 euro voor een leegstandsbelasting is vrij laag en gelijk aan de 2e verblijven belasting categorie 3 in Knokke-Heist. Bij de belasting op 2e verblijfplaatsen wordt gekeken naar de toestand op 1 januari van het aanslagjaar. Bij de belasting op leegstand wordt 12 maanden geteld vanaf de inventarisdatum.

zeevrouw
Topic Starter

#13 , 09 sep 2011 18:47

jojan,
u heeft gelijk het was belasting op 2de verblijf, maar in de conversatie met de gemeente ambtenaar beweerde "zij" dat het in feite ging om leegstand op 1 januari. Omdat het niet verhuurd was, dus niemand ingeschreven op dit adres op 1 januari.
Mijn vraag aan haar " indien het verhuurd was was ik die belasting verschuldig " haar antwoord "nee".

roharro

#14 , 09 sep 2011 20:32

jojan,
u heeft gelijk het was belasting op 2de verblijf, maar in de conversatie met de gemeente ambtenaar beweerde "zij" dat het in feite ging om leegstand op 1 januari. Omdat het niet verhuurd was, dus niemand ingeschreven op dit adres op 1 januari.
Mijn vraag aan haar " indien het verhuurd was was ik die belasting verschuldig " haar antwoord "nee".
Het juiste antwoord is eerder: indien er iemand is gedomicilieerd. Moet niet noodzakelijk verhuurd zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#15 , 09 sep 2011 22:33

of student :D

Terug naar “Archief”