Minderjarige dronken gevoerd door café baas

Mettes
Topic Starter

Minderjarige dronken gevoerd door café baas

#1 , 07 sep 2011 09:29

Mijn zoon van 17 jaar is een veertien tal dagen opgenomen op de spoed met 2,19 pro mille in zijn bloed na café bezoek. Achteraf bleek dat de café baas bij wijze van grap stiekem vodka in zijn pinten deed.
Dit zijn we te weten gekomen via het personeel dat dit echter niet officieel wenst te bevestigen om problemen met de café baas te vermijden (personeel is waarschijnlijk ook niet volledig officieel ingeschreven).
Mijn zoon zelf herinnert zich bijna niets van de feiten.

Vandaag is de factuur van het ambulance vervoer gekomen en ik verwacht ook nog het factuur vn de spoed, ik zou deze graag recupereren van de cafébaas maar ik verwacht dat hij dit zal weigeren.
Wij wonen op minder dan één km van dit café, had men ons opgebeld dan hadden we deze kosten niet.
Mijn zoon heeft geen ongeval gehad maar was gewoon stomdronken, maar toch heeft men de amulance gebeld, warschijnlijk om problemen met de ouders te vermijden.

Ik dacht dat het stiekem dronken voeren van personen een strafbaar feit is?
Kan ik hiervoor klacht indienen bij de politie?

Ik wens hier geen polemiek te krijgen over de schuld van mijn zoon, we weten dat hij hier gedeeltelijk mee schuld aan heeft (hij had maar geen bier moeten drinken) en is hiervoor ook door ons gestraft dmv huisarrest!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 07 sep 2011 09:40

Bier drinken mag vanaf 16
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

westhoek

#3 , 07 sep 2011 09:53

Weet je wel zeker dat het verhaal klopt ? Een café-baas die een minderjarige sterke drank gaat geven ? En dan nog stiekem ? Zo goedkoop is dat ook weeral niet en riskeert ie tal van problemen. Misschien heeft ie die problemen nu al, want de politie zal er ook wel bij zijn geweest, niet ?

Reclame

Mettes
Topic Starter

#4 , 07 sep 2011 10:15

Weet je wel zeker dat het verhaal klopt ? Een café-baas die een minderjarige sterke drank gaat geven ? En dan nog stiekem ? Zo goedkoop is dat ook weeral niet en riskeert ie tal van problemen. Misschien heeft ie die problemen nu al, want de politie zal er ook wel bij zijn geweest, niet ?
Zeker zijn we niet maar 2,19 pro mille daar zijn we wel zeker van!
Bij 2,19 ben je zichtbaar dronken( komt ongeveer overeen volgens zijn lengte & gewicht) met 15 à 20 pinten bier (zoveel geld had hij niet eens mee).
Hij kon toen ik hem 2 uur later op de spoed kwam oppikken nog niet op zijn eigen benen staan!

Café baas is echt niet van de slimste.
Is onlangs nog gepakt door de arbeidsinspectie omdat zijn zaal- en keuken personeel niet was ingeschreven, zelfs niet voor een paar uur per week! Na een conflict met de kok die daar dus in het zwart werkte heeft die de arbeidsinspectie op hem afgestuurt.

westhoek

#5 , 07 sep 2011 10:21

Dan zal zijne café toch niet meer lang draaien als je op die manier de zaken aanpakt. Zorg dat je daar een getuige kunt krijgen, anders toch klacht neerleggen, als de politie die medewerkers ondervraagt, moet ze wil blijven liegen, en gaan ze dat willen doen ?
Heeft ie een vergunning voor sterke dranken ?

Mettes
Topic Starter

#6 , 07 sep 2011 10:23

Ze waren onder mekaar aan het wedden wie de beste drinker was!

Trouwens bier schenken aan iemand die zichtbaar dronken is, is toch ook strafbaar?

Mettes
Topic Starter

#7 , 07 sep 2011 10:24

Dan zal zijne café toch niet meer lang draaien als je op die manier de zaken aanpakt. Zorg dat je daar een getuige kunt krijgen, anders toch klacht neerleggen, als de politie die medewerkers ondervraagt, moet ze wil blijven liegen, en gaan ze dat willen doen ?
Een vergunning voor sterke drank zal hij zeker wel hebben.

Indien hij weigert onze kosten te betalen, zullen we zeker klacht indienen of wacht ik dit beter niet af?

Mettes
Topic Starter

#8 , 07 sep 2011 10:26

Bier drinken mag vanaf 16
Klopt, maar niet van ons indien hij met de bromfiets weg is!
En onze zoon heeft deze huisregel overtreden vandaar onze straf.

Mettes
Topic Starter

#9 , 07 sep 2011 10:29

Een vergunning voor sterke drank zal hij zeker wel hebben.

Indien hij weigert onze kosten te betalen, zullen we zeker klacht indienen of wacht ik dit beter niet af?
Onze zoon heeft enkele sms'en bewaard waarin ze hem vertellen over de grap die de café baas heeft uitgehaald.
Er werd ook al mee gespot binnen het dorp.
Zoals ik al eerder zei, hij is echt net van de slimste, die café baas.

westhoek

#10 , 07 sep 2011 10:57

Onze zoon heeft enkele sms'en bewaard waarin ze hem vertellen over de grap die de café baas heeft uitgehaald.
Er werd ook al mee gespot binnen het dorp.
Zoals ik al eerder zei, hij is echt net van de slimste, die café baas.
Dan stap je daarmee naar de politie. Sterke dranken toedienen aan personen onder de 18 is strafbaar als ik het goed voorheb.

jojan

#11 , 07 sep 2011 11:00

Openbare dronkenschap is strafbaar volgens de besluitwet van 14 november 1939 betreffende de beteugeling van dronkenschap.
Dezelfde wet verbiedt onder andere ook het opdienen van dronkenmakende dranken aan iemand die kennelijk dronken is, iemand doen drinken tot hij dronken wordt, iemand opzettelijk tot dronkenschap brengen met ziekte, werkonbekwaamheid of de dood tot gevolg, uitdagingen tot drinken voorstellen of aanvaarden.
Een recente wetswijziging (B.S. 31/12/09) legt duidelijke leeftijdsgrenzen vast voor verkoop en schenken van alcohol. Alcoholhoudende dranken (bier, wijn, …) mogen niet verkocht, geschonken of aangeboden worden aan jongeren onder de 16 jaar. Wanneer iemand alcohol wil kopen, mag men een bewijs vragen dat men ouder is dan 16 jaar. Deze wetswijziging creëert duidelijkheid: geen alcohol voor -16-jarigen. Niet op café, maar ook niet in de supermarkt, nachtwinkel of drankautomaat.
Voor sterkedrank (alcopops, vodka, …) ligt de leeftijdsgrens op 18 jaar. Schenken, verkopen of uitdelen van sterke drank (om mee te nemen) aan min-18-jarigen mag niet volgens art. 13 van de wet van 28 december 1983 ‘betreffende het verstrekken van sterke drank en betreffende het vergunningsrecht’: het verstrekken, zelfs gratis, van sterke drank voor gebruik ter plaatse aan minderjarigen is verboden in drankgelegenheden. Ook het verkopen en het aanbieden, zelfs gratis, van mee te nemen sterke dranken aan minderjarigen is verboden. Wanneer iemand sterkedrank wil kopen, mag men een bewijs vragen aan de jongere dat aantoont dat hij ouder is dan 18 jaar.
http://www.drugsinbeweging.be/info_wet_alcohol.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mettes
Topic Starter

#12 , 07 sep 2011 15:33

Net contact gehad met cafébaas. Alhoewel hij ontkent dat er sterke drank is toegediend (beweert zelfs niet aanwezig te zijn in de gelagzaal),
is hij toch bereid om de kosten van ambulange en spoedgevallen te vergoeden.

Indien niet, stappen wij naar de politie.

Vandebos

#13 , 07 sep 2011 17:43

Zaak sluiten is zijn alternatief...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 07 sep 2011 19:30

Stomdronken is een toestand die medisch ingrijpen vereist. Hier kan de dood op volgen.
I zou zo wie zo klacht indienen bij de politie zeker met de sms jes en nogmaals zeker als de cafébaas betaald.
Langs de andere kant waren uw zoon zijn vrienden niet ' mee in het complot'?

Mettes
Topic Starter

#15 , 08 sep 2011 00:24

Stomdronken is een toestand die medisch ingrijpen vereist. Hier kan de dood op volgen.
I zou zo wie zo klacht indienen bij de politie zeker met de sms jes en nogmaals zeker als de cafébaas betaald.
Langs de andere kant waren uw zoon zijn vrienden niet ' mee in het complot'?
Mijn zoon was daar blijven hangen, zijn vrienden waren reeds naar huis. Hij was daar nog alleen met de cafébaas en het personeel. Hij dacht dat dit ook vrienden waren ondanks wij hem herhaaldelijk hebben gewaarschuwd dat café-vrienden geen echte vrienden zijn.
Nu heeft hij het ondervonden met scha & schande.
Trouwens zijn café-vrienden hebben de afgelopen veertien dagen (sinds zijn huisarrest) niks van hen laten horen.

Terug naar “Archief”