Verantwoordelijkheid bij slechte werkzaamheden
Geplaatst: 08 sep 2011 09:37
Wij hebben in augustus jongstleden, schilder-en behangwerkzaamheden laten uitvoeren. Deze werkzaamheden zijn gebeurd, naar onze mening, in onderaanmeming.Nu zijn de werkzaamheden heel slecht uitgevoerd en de hoofdaanmemer wijst alle verantwoordelijkheid af:Hier zijn schrijven als reaktie op ons aangetekend schrijven ivm de slechte uitvoering van de werkzaamheden:Ter verduidelijking: Firma X is de aannnemerFirma Y is de onderaannemer(althans volgens ons)Reaktie van Firma X, de aannemer:Geachte Heer,Wij betreuren ten zeerste dat dit project deze afloop heeft.Toch wil ik enkele zaken uitklaren die, in uw schrijven niet helemaal correct zijn.Begin april heb ik duidelijk vermeld dat wij uitvoerend schilder-en behangwerk uit onze activiteiten hebben geschrapt en als gevolg de voordien aangeboden offerte niet meer konden laten gelden.Wij hebben daar zeer transparant met u over gecommuniceerd.De verkoop van het behangpapier werd, na wederzijds overleg, uit de oorspronkelijke offerte gehaald en afzonderlijk gefaktureerd en betaald.U kreeg via ons een interieuradvies en kocht bij ons uw behang, welk u, in onberispelijke staat en volkomen volgens de bestelling correct werd bezorgd.Voor de uitvoering van de werken, heb ik op uw vraag, en trouwens volledig vrijblijvend, de firma Y met u in contact gebracht.Ik heb u meermaals erop gewezen dat firma Y voor u rechtstreeks zou werken en niet, zoals u in uw schrijven aanhaald, in onderaanneming voor X.Vermits al de aangehaalde gebreken gevolg zijn van de uitvoering, kan u ons hiervoor onmogelijk aansprakelijk stellen,maar kan u zich beter richten tot de firma Y, die voor u al de werken heeft uitgevoerd.Tot hier zijn schrijven. Echter dit klopt niet en wel om de volgende redenen. Dit hebben we hem (zaakvoerder van de firma X) teruggeschreven, echter zonder reaktie tot nog toe:Laat mij toe U terug te wijzen op alle feiten:- alle communicatie is met uw persoonlijk en uw firma X gebeurd- alle gemaakte offertes die aan ons werden gemailed staan op naam van X- alle details van de werkzaamheden werden door U persoonlijk uitgewerkt en gemailed onder naam van X- alle onderhandelingen over deze werkzaamheden werden door u persoonlijk afgehandeld- uw hebt alle uitvoerende werkgesprekken geleid in ons huis- om toegang tot onze woning te krijgen hebt U persoonlijk van ons de huissleutel gekregen om de werkzaamheden te laten uitvoeren- uw hebt het nodige toezicht gehouden op de werken- uw hebt met mij telefonisch contact gehad over de vorderingen van de werken (geen enkel probleem werd door u gemeld)- uw hebt ons nooit met een ander bedrijf in contact gebracht, dat hebt U zelf gedaan, vermoeden wij. Wij hebben nooit contact gehad met een andere firma dan met X. - wij hebben geen weet van enige annulering van het contract van de werkzaamheden. Immers, wij hebben van uw twee offertes gekregen: een ivm met het behang, de andere met de werkzaamheden. Wij hebben geen weet van een contract met een andere firma Y. Toch werden de werkzaamheden uitgevoerd. Hoe verklaart u dat?- wij hebben geen enkele mail, schriftelijke verklaring, tot op het moment dat U het resultaat zag, dat u zich zou onttrekken van enige aansprakelijkheid of betrokkenheid. Onze vragen: 1. Is Firma X inderdaad de aannnemer en verzaakt hij aan zijn verantwoordelijkheid of is Firma X helemaal geen betrokken partij en moeten wij alles afhandelen met firma Y. Nogmaals wij hebben nooit een efforte of contract gehad van firma Y.Wij hebben nooit met firma Y gesproken (dit is altijd met firma X gebeurd).2. Wij hebben tot op vandaag enkel het behang betaald aan firma X(wegens de opsplitsing van de offertes). Welke stappen kunnen wij verder ondernemen om Firma X op zijn verantwoordelijkheid te wijzen?Hoogachtend