Wonen in het buitenland maar "adres" in België ?!

Xarentia
Topic Starter

Wonen in het buitenland maar "adres" in België ?!

#1 , 09 sep 2011 13:38

Hej allemaal,

Ik hoop dat één van jullie me met het volgende kan helpen.

Mijn vriend heeft een dubbele nationaliteit. Eind volgend jaar gaan we samen wonen en ook eind volgend jaar gaan zijn ouders wonen in het land waar zijn moeder geboren is. Ze gaan nog niet op pensioen.

Nu wil zijn vader (Belg) een soort administratief adres hebben om lid te kunnen blijven van de Christelijk Mutualiteit.

Nu ben ik daar(CM) gaan informeren en daar zeggen ze dat als hij zich uitschrijft in België, hij geschrapt zal worden, tenzij hij werkt voor een Belgische werkgever in het andere land. Het probleem is dat hij nog werkt, als je op pensioen gaat naar een ander land kan je wel nog gebruik maken van de CM ...

Nu is mijn vraag bestaat er nog zo iest als een postbusadres? Dus je huurt een brievenbus en daar komen dan alle papieren van de CM toe ... Of is dit alleen voor binnenvaart scheeplieden?

Of kan hij ook een referentie adres nemen? Dat is ook een puur administratief adres maar ik denkt dat dit alleen voor daklozen en nomaden bedoeld is.

Het probleem is dat als ik het goed begrijp en wij zijn domicilie bij ons zetten, dan is hij ten eerste hoofd van het gezin en ten tweede woont hij er niet echt dus dat is niet wettelijk. Bestaat er echt geen soort administratief adres waarvan de autroiteiten weten dat het administratief is? Vroeger had je toch zo muren vol met postbussen enz??

Thx !!
Laatst gewijzigd door Xarentia op 12 sep 2011 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 09 sep 2011 14:41

Een postbusadres kan nooit gebruikt worden als hoofdverblijfplaats.
Een referentieadres dient niet tot doel om iemand te dekken die zijn hoofdverblijfplaats in het buitenland heeft.

Als zij per se in het buitenland willen gaan wonen zonder tewerkstelling door een Belgische werkgever, dan moeten ze daar de gevolgen van dragen en geen frauduleuze constructies willen opzetten ten einde van de socialezekerheid gebruik te maken.

westhoek

#3 , 09 sep 2011 14:51

Ben je eigenlijk niet beschaamd om hier te komen vragen hoe aan oplichting mee te werken ?
Door dat soort van praktijken mag een ander het bekopen of zullen we binnenkort nog meer belastingen mogen betalen.

Reclame

Xarentia
Topic Starter

#4 , 10 sep 2011 17:49

Ben je eigenlijk niet beschaamd om hier te komen vragen hoe aan oplichting mee te werken ?
Door dat soort van praktijken mag een ander het bekopen of zullen we binnenkort nog meer belastingen mogen betalen.
Als je mijn bericht goed zou begrijpen zou je weten dat ik deze vraag stel omdat ik bang ben dat we een grote fout aan het maken zijn!
Ons wijs maken dat het allemaal geen kwaad kan en dat het geen fraude is, terwijl ik denk dat het wel fraude is!

Dankzij dit forum weet ik nu met zekerheid dat we ons niet mogen laten vangen en heel simpel hun vraag om bij ons "te wonen" moeten afwijzen anders belanden we straks zelf nog voor de rechter zonder goed en wel te besefen wat er mis is. Toch erg als je eigen ouders je in zulke praktijken proberen te betrekken niet?!
Laatst gewijzigd door Xarentia op 12 sep 2011 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Oude Belg

#5 , 10 sep 2011 18:08

Dankzij dit forum weet ik nu met zekerheid dat we ons niet mogen laten vangen en heel simpel hun vraag om bij ons "te wonen" moeten afwijzen anders belanden we straks zelf nog voor de rechter zonder goed en wel te besefen wat er mis is. Toch erg als je eigen ouders je in zulke praktijken proberen te betrekken niet?!
Waarschijnlijk is het niet hun bedoeling jullie te betrekken in een fraudeconstructie. Bekijk het van hun kant : ze zouden graag naar het buitenland verhuizen, maar willen, indien mogelijk, beroep blijven doen op de Belgische gezondheidszorg. Zij zoeken dan ook naar een oplossing, en liefst (daarvan ben ik overtuigd) een legale. Als dat niet kan, zijn de gevolgen voor hen niet min.....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Xarentia
Topic Starter

#6 , 12 sep 2011 16:12

Waarschijnlijk is het niet hun bedoeling jullie te betrekken in een fraudeconstructie. Bekijk het van hun kant : ze zouden graag naar het buitenland verhuizen, maar willen, indien mogelijk, beroep blijven doen op de Belgische gezondheidszorg. Zij zoeken dan ook naar een oplossing, en liefst (daarvan ben ik overtuigd) een legale. Als dat niet kan, zijn de gevolgen voor hen niet min.....
Wel ik hoop het, ze beweerden namelijk dat ze al eens informatie waren gaan vragen en dat je gewoon 1 keer per jaar naar dat bepaalde land moet terug keren, maar volgens mij geldt dit alleen als je in pensioen bent.
Nu ik zei dat het allemaal niet kan, gaan ze toch nog verder zoeken..

float

#7 , 13 sep 2011 08:24

Als je in het buitenland woont moet je 1x per jaar een attest van leven opsturen naar de rijksdienst voor pensioenen.

Terug naar “Archief”