mag niet beginnen werken na langdurige revalidatie van baas

Gregory S.
Topic Starter

mag niet beginnen werken na langdurige revalidatie van baas

#1 , 12 sep 2011 18:57

Mijn werkgever weigerd om me te laten starten met werken, na langdurige afwezigheid wegens een schouder operatie begin april. Nu mag opnieuw starten van mijn arts, maar mijn werkgever weigerd dit omdat ik eerst bij de arbeidsgeneesheer langs moet gaan. Hij stelde me voor om vandaag te gaan, maar vandaag mocht kon ik niet gaan aangezien ik een vrije dag heb en reds enkele afspraken had. Eveneens staat in het arbeidsregelement dat we niet mogen worden opgeroepen om naar de arbeidsgeneesheer te gaan op een vrije dag.( ik heb een vrije dag aangezien ik werk in een arbeids regime waarbij we in het weekend werken en dan enkele dagen thuis zijn in de week) Morgen 13/09/2011 ben ik in verlof, en normaal moet ik woensdag middag terug starten. Mijn werkgever verbied me dat nu, hij verplicht me om terug naar mijn huisarts te gaan en een verlenging te vragen tot en met donderdag 15/09/2011, indien ik weiger zal hij verlof invullen op woensdag en donderdag. In ons arbeidsregelement staat echter vermeld dat we de arbeidsgeneesheer moeten gezien hebben in de eerste 8 dagen na het hervatten van het werk, dit tijdens de werkuren. Kan er me iemand vertellen hoe en door wie ik een P.V. kan laten opstellen tegen mijn werkgever wegens het weigeren van mijn werkhervatting en het niet naleven van het arbeidregelement.
Kan dit via de politie, of moet dit via advocaat of deurwaarder of een gerechtsdeurwaarder?
Ik ben het beu dat onze werkgever het arbeidsregelement met de voeten treed, enkel gebruikt als het hem ten goede komt.
Het is opgesteld door de twee partijen en moet door beide gerespecteerd worden, heb werk nodig, maar zonder ons (werknemers) is hij ook niks. Een beetje respect is niet teveel gevraagd, en met het respect dat hij geeft zal hij er ook krijgen.

Alvast bedakt voor de reacties en tips bij voorbaat,
Gregory.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 12 sep 2011 19:02

Kan er me iemand vertellen hoe en door wie ik een P.V. kan laten opstellen tegen mijn werkgever wegens het weigeren van mijn werkhervatting en het niet naleven van het arbeidregelement.
Kan dit via de politie, of moet dit via advocaat of deurwaarder of een gerechtsdeurwaarder?
U kan de werkgever niet verplichten u in dienst te houden. Hoe lang had u er nadien nog graag gewerkt?

Gregory S.
Topic Starter

#3 , 12 sep 2011 19:08

Maximaal tot het eind van het jaar!
Is gewwon zo dat alle regels voor hem aangepast kunnen worden en jij moet je maar schikken.
Het is tijd dat hij wat tegenwind krijgt (heb al twee van de drie vakbonden die me steunen) maar ik wil zelf voluit gaan. Is het niet voor mij dan is het voor mijn ex- collegas.
Alles heeft zijn tijd en zijn prijs.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 sep 2011 20:28

Uw baas heeft het recht dat je eerst onderzocht word door de arbeidsgeneesheer eer je het werk hervat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie

#5 , 12 sep 2011 20:30

Is gewwon zo dat alle regels voor hem aangepast kunnen worden en jij moet je maar schikken.

Alles heeft zijn tijd en zijn prijs.
Ten slotte het is hij die je betaald, vergeet dit nooit!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lightning

#6 , 12 sep 2011 20:34

1. Periodes van ziekte schorsen de arbeidsovereenkomst. Uw hebt tijdens die periode dus ook geen verlofdagen. Uw argument dat u geen arbeidsgeneesheer dient te zien vanwege verlof houdt dus geen steek.
2. Tijdens periodes van ziekte dient u ter beschikking te staan voor controle door de arbeidsgeneesheer. Dit kan in opdracht van de werkgever bij u thuis of u kan opgeroepen worden om de arbeidsgeneesheer zelf te consulteren.

Uw weigering om in opdracht van uw werkgever de arbeidsgeneesheer te consulteren is voldoende voor een ontslag om dwingende reden.

Het is allemaal goed en wel dat u op uw strepen wil staan m.b.t. uw rechten, maar ken a.u.b. ook uw plichten.

Gregory S.
Topic Starter

#7 , 12 sep 2011 21:19

Begrijp me niet verkeerd, ik ben vanaf vandaag officieel terug beginnen werken. Ziekte periode is voorbij.
En het is geen controlegeneesheer die controleer ofdat je ziekte gerechtvaardigd is.
Het is de dokter die de jaarlijkse medische controle uitvoerd waar we langs moeten.
Arbeidsregelement steld dat indien je langer dan 3 weken in ziekte bent geweest, dat je de dokter van het werk moet bezoeken binnen de 8 dagen na werkhervatting en dat je niet kunnen oproepen op vrije dagen.
Dus hier is geen weigering van het bezoek aan de controlearts van toepassing.
En ja het is de baas, maar hij hielp de regels opstellen en keurde ze ook goed dus zijn er twee partijen die ze moeten naleven, of niet?

xena

#8 , 12 sep 2011 21:40

.
Laatst gewijzigd door xena op 24 okt 2011 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#9 , 13 sep 2011 00:06

Bij ons moet je op je eerste werkdag naar de arbeidsgeneesheer. Wij mogen niet beginnen te werken alvorens de arbeidsgeneesheer groen licht heeft gegeven.
De eigen medische dienst (controlearts) kan zelfs verbieden op te gaan werken.
En zoals gezegd .... zolang u niet mag werken kan je ook geen verlof opnemen.

De politie zal daar niet direct iets aan doen .... zolang het niet strafbaar is.
Het feit dat een contractuele verbintenis niet wordt naleeft is geen zaak voor de politie maar voor advocaat / deurwaarder.

xena

#10 , 13 sep 2011 12:37

.
Laatst gewijzigd door xena op 24 okt 2011 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV

#11 , 13 sep 2011 13:14

wat franciscus zegt klopt in die zin dat je geen verlof mag nemen puur om je te onttrekken aan de controle (net zoals je dat niet mag doen voor werkloosheid)

xena

#12 , 13 sep 2011 17:43

.
Laatst gewijzigd door xena op 24 okt 2011 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV

#13 , 14 sep 2011 06:22

als je ziek bent, heb je soms ook recht op verlof. Een zieke hoeft geen toestemming te vragen aan zijn werkgever om verlof te nemen tijdens ziekte.

Het klopt dus wél

Franciscus

#14 , 14 sep 2011 09:25

Voor de goede orde ofwel ben je ziek of afwezig door arbeidsongeval en dus in regel gezien een doktersattest.
Ofwel ben je aan het werken.
Ofwel heb je verlof.
Maar EN arbeidsongeschikt EN verlof dat kan volgens mij niet.
Personeel dat bij ons voor een lange periode arbeidsongeschikt is (ongeval of ziekte) kunnen hun nog niet genomen verlof daarna opnemen.
Zo klopt het wel natuurlijk.

jojan

#15 , 14 sep 2011 10:14

Artikel 68 van het KB van 30 maart 1967 vermeldt de dagen die niet aangerekend mogen worden als jaarlijkse vakantiedagen. Zo worden de dagen van arbeidsonderbreking als gevolg van arbeidsongeschiktheid niet beschouwd als jaarlijkse vakantiedagen, tenzij de arbeidsongeschiktheid zich voordoet tijden de vakantie.

zie ook: http://www.acerta.be/klantenzone/infoba ... d-van-loon" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Archief”