werkloos en hypotheek

deheugden
Topic Starter

werkloos en hypotheek

#1 , 13 sep 2011 21:50

Ik ben werkloos geraakt. Mijn vrouw heeft ook maar een beperkt inkomen(ivm ziekte dochter heeft zij loopbaanonderbreking). Iemand die weet of er op een of andere manier wat mogelijk is met de hypotheek aangezien deze nu als een molensteen om onze nek hangt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 14 sep 2011 07:35

ooit een (gratis) verzekering gewaarborgd inkomen aangevraagd?

http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... ijn%2FView" onclick="window.open(this.href);return false;

dan is dat een oplossing. Anders is er eventueel de mogelijkheid om een herfinanciering aan de bank te vragen, afhankelijk van de resterende duur van de lening kan dit een uitstekende oplossing zijn (zeker gezien de rente nogal laag staat).

Als jij waarschijnlijk een tijd werkloos zou blijven, kan je anders ook de loopbaanonderbreking van je vrouw stopzetten en zelf voor het kind zorgen. Dan zal het inkomen alvast al wat stijgen, tot je opnieuw werk vindt. Hou er wel rekening mee dat voor je ziek kind zorgen geen wettelijke reden is om geen werk te zoeken. Die oplossing kan dus maar tijdelijk zijn.

ganapathi tantra

#3 , 14 sep 2011 08:32

en daarnaast kan je onder bepaalde voorwaarden ervoor zorgen dat je woning gevrijwaard blijft van beslag door een gerechtsdeurwaarder/schuldeiser mocht door omstandigheden het echt héél moeilijk worden. Uiteraard wenst niemand in zo'n situatie terecht te komen maar misschien even informeren
via de notaris of even googlen..
en gezien de situatie van uw echtgenote zou ik ook even aan babbelen met het OCMW. Psychologisch en naar buiten toe misschien wat moeilijk maar 1. niemand hoeft dat te weten en ze zijn echt wel discreet en 2. het is een tijdelijke maar toch wel graag geziene tijdelijke oplossing. HetOCMW zal u tijdelijk bijstaan en misschien héél misschien gewoon een overeenkomst maken dat u haar terugbetaald zodra het beter gaat met u.
Veeal kan u ook een overeenkomst bereiken met uw bank om alleen interesten en geen kapitaal te betalen. Ook tijdelijk maar alle kleine beetjes ......
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

bartvdv

#4 , 14 sep 2011 09:21

De hoofdverblijfplaats vrijwaren voor beslag geldt alleen voor zelfstandige ondernemers en alleen voor nieuw aangegane schulden. Niet voor een lopende hypotheek omdat de bank anders zomaar haar onderpand voor de lening ziet verdwijnen.

deheugden
Topic Starter

#5 , 14 sep 2011 12:11

Dank voor de reacties allemaal. Ik heb nooit het gewaarborgd inkomen aangevraagd; wist niet dat het bestond. We zijn wel heden nog op de bank geweest en daar kon men geen oplossing aandragen. Volgens hen bestond het gewaarborgd inkomen niet meer(terwijl ik wel de website zie staan).
Mbt het ocmw; ik heb altijd vrij aardig verdiend; dit heeft dus ook tot gevolg dat ik de maximale vergoeding krijg van de dop. Maar ja, dat is toch flink wat honderden euro's minder dan voorheen. Goed, ik ben druk aan het solliciteren en eerlijk gezeg had ik nooit verwacht werkloos te geraken( te veel papiertjes :-> ) maar nu is het toch gebeurt.
Voor wat betreft de ziekte van mijn dochtertje; zij heeft een bepaalde mate van invaliditeit(50% aan de benen agv cerebral palsy voor wie het wat zegt).
Mischien toch maar eens bij het Ocmw langs gaan.

JPV

#6 , 14 sep 2011 12:49

dat gewaarborgd inkomen bestaat nog altijd, maar daarvoor moest je een lening hebben die aan de voorwaarden voldoet. Vroeger waren dit relatief strenge voorwaarden, sinds een 3-tal jaar niet meer.

Je hebt toch al een bijkomende toeslag van de kinderbijslag gevraagd voor je kind?

westhoek

#7 , 14 sep 2011 12:59

Dank voor de reacties allemaal. Ik heb nooit het gewaarborgd inkomen aangevraagd; wist niet dat het bestond. We zijn wel heden nog op de bank geweest en daar kon men geen oplossing aandragen. Volgens hen bestond het gewaarborgd inkomen niet meer(terwijl ik wel de website zie staan).
Mbt het ocmw; ik heb altijd vrij aardig verdiend; dit heeft dus ook tot gevolg dat ik de maximale vergoeding krijg van de dop. Maar ja, dat is toch flink wat honderden euro's minder dan voorheen. Goed, ik ben druk aan het solliciteren en eerlijk gezeg had ik nooit verwacht werkloos te geraken( te veel papiertjes :-> ) maar nu is het toch gebeurt.
Voor wat betreft de ziekte van mijn dochtertje; zij heeft een bepaalde mate van invaliditeit(50% aan de benen agv cerebral palsy voor wie het wat zegt).
Mischien toch maar eens bij het Ocmw langs gaan.
Dat is een goed idee. Verwacht niet dat je met een pak geld terug komt. Wel dat je goede gesprekspartner zal vinden met kennis van zaken die je doorheen je benarde situatie zullen loodsen. Zij zijn dat gewoon, hebben de contacten, de adressen, de 'tips en tricks'.
Iedereen kan in moeilijkheden komen. Ik heb het hier al eens gezegd,; zo ook ik enkele jaren terug. Ben ook naar het OCMW gestapt, en ik kan er geen slecht woord over zeggen. Binnen enkele maanden waren mijn problemen opgelost, uiteraard moet een grote inspanning komen van jezelf. Maar zo te zien zal dat bij jou geen probleem zijn.
Rustig aan dus, je geraakt er wel uit.

jojan

#8 , 14 sep 2011 15:59

Het is in elk geval een goede zaak dat u reageert voor er een schuldenput is. Ik werk aan de schuldeisende kant, maar ik heb ook nog bij het OCMW gewerkt en heb dus wel wat ervaring met mensen met schuldoverlast. Wacht nooit tot u de schuldoverlast niet meer kan overzien, en laat u desnoods op tijd begeleiden. Op volgende websites vindt u alle informatie rond schuldoverlast en schuldbemiddeling en wat uzelf kan ondernemen om uw schulden en eventuele schuldoverlast te beheersen: http://www.eerstehulpbijschulden.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.budgetplanner.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik hoop dat u snel weer aan de slag kan.

Creatief

#9 , 14 sep 2011 20:26

De hoofdverblijfplaats vrijwaren voor beslag geldt alleen voor zelfstandige ondernemers en alleen voor nieuw aangegane schulden. Niet voor een lopende hypotheek omdat de bank anders zomaar haar onderpand voor de lening ziet verdwijnen.
Sorry, even off topic
Als ik tussen de regels bovenstaande opmerking lees, moet ik hier dan uit afleiden dat wanneer men tot een vereffening-verdeling wil komen van uit een nalatenschap, dat de benadeelde erfgenamen geen beslag kunnen laten leggen op de gezinswoning van een zelfstandige of een nv?

jojan

#10 , 15 sep 2011 08:25

Men is beschermd ‘tegen' die schulden die hun oorsprong enkel hebben in de uitoefening van de zelfstandige beroepsactiviteit. Dit betekent dan ook dat de gezinswoning wel vatbaar blijft voor beslag voor schulden die niets te maken hebben met de beroepsactiviteit.

Creatief

#11 , 15 sep 2011 11:49

Thanks, jojan!

Terug naar “Archief”