Tono-onderbroeken

LD25
Topic Starter

Tono-onderbroeken

#1 , 19 sep 2011 18:14

Begin augustus kreeg ik een telefoontje van Tono International of ik interesse had in een actie waarbij mij een 'gratis' onderbroek zou worden opgestuurd - ik zou enkel 2,90 euro verzendingskosten moeten betalen. Het leek mij geen kwaad te kunnen en - dom achteraf gezien - gaf ik mijn gegevens op. Enkele weken geleden kreeg ik dan een 'inleidende' brief waarin stond dat ik 'zonder tegenbericht' van mijn zijde mij om de 2 maanden van die onderbroeken (deze keer tegen heel wat hogere prijzen) zouden worden gestuurd!! Dit had de man aan de lijn mij uiteraard niet verteld. Deze zendingen annuleren zou heel eenvoudig zijn: per post, telefoon of internet/e-mail en zou kunnen zodra ik het welkomstpakket zou ontvangen.

Vandaag ontving ik dan het welkomstpakket, met bijgevoegde brief en overschrijvingsformulier voor de 2,90 euro verzendingskosten. Het telefoonnummer op de brief heb ik gebeld, maar dat was gesloten ONDANKS dat mijn telefoontje ruim binnen de openingsuren vielen die nota bene werden opgezegd door het apparaat!!! Nu heb ik maar een mail gestuurd naar het vermelde e-mailadres (klantenservice@provea.ch) met de vraag geen verdere zendingen meer te willen ontvangen en mijn tussen aanhalingstekens 'abonnement' op te zeggen.

Nu heb ik veel hierover gevonden op internet en ben ik bang geworden dat ze mijn mailtje zullen negeren en me alsnog zullen blijven sturen! Bovendien wordt er gewaarschuwd dat je de pineut bent zodra ze over je rekeningnummer beschikken, en zodoende weet ik niet of ik wel de verzendingskosten van het welkomstpakket zou betalen.

Wat moet ik doen en wat zijn mijn rechten? Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002

#2 , 19 sep 2011 18:16

Ja, u bent weer het volgende slachtoffer, die kiekens zijn hun manieren nog altijd niet afgeleerd. Google eens op PROVEA.
En bedenk: hebt u iets getekend? Kunnen ze bewijzen dat u een bestelling heeft geplaatst? Ik zou zeggen, laat hen over de brug komen met bewijslast. Het is niet omdat u akkoord gaat met een éénmalige zending dat u automatisch ook ingaat op een abonnement.
Ik zou zeker spelen en zonder verwijl klacht neerleggen bij de Economische Inspectie, daar zijn die mannen al redelijk bekend.
U bent bovendien in uw bedenktijd, u hebt 14 dagen het recht om op te zeggen. Zonder twijfel doen, per aangetekende zending en voor de rest een mentale noot maken om NOOIT iets per telefoon te bestellen.
Als ik tussen haakjes een commercieel getinte telefoon krijg gooi ik gewoon zonder commentaar de hoorn dicht. Spijtig dat een mens zo moet worden maar anders kl*ten ze u terwijl je erbij staat.

LD25
Topic Starter

#3 , 19 sep 2011 18:27

Die menale noot heb ik zeker al gemaakt, al fameus gevloekt op mezelf! :-)

Ik kan inderdaad de zending terugsturen maar dat lijkt me voor hen geen reden de verdere zendingen stop te zetten (dat staat ook nergens vermeld) en bovendien mag ik dan weer moeite doen én voor de kosten opdraaien!

Ik heb nu al spijt dat ik überhaupt dat mailtje naar hen gestuurd heb - ze kunnen anders immers niets eens aantonen dat ik iets ontvangen heb, wat ik nu helaas wel in zekere woorden aan hen bevestigd heb! Maar ik heb natuurlijk geen zin in gezeik de komende maanden.

Kunnen ze me überhaupt iets maken als er zwart op wit bewijs is dat ik de zendingen heb willen annuleren? En voor die 2,90 euro zullen ze ook wel geen incassobureau inschakelen dunkt me...

Reclame

WP002

#4 , 19 sep 2011 18:55

Sans rancune maar ik zou er nooit maar over denken om een onderbroek per telefoon te bestellen, al kreeg ik ze gratis. Het is sowieso dom om in dergelijke gevallen een teken van leven te geven (email, telefoonnummer, zelfs maar ja zeggen aan de telefoon) want dan weten ze daar dat ze iemand hebben die ze kunnen treiteren. Enfin, hopelijk helpt de informatie in de volgende link u wat voort:
http://www.test-aankoop.be/forums-topic ... c/7792.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vooral die wettekst over afgedwongen aankopen zal voor u van belang zijn.

Nog wat informatie:
http://www.femistyle.be/ubbthreads/ubbt ... ber=483351" onclick="window.open(this.href);return false;

Vooral de laatste post is wellicht interessant voor u:
Beste,

Onlangs ook een verkoopster aan de telefoon gehad en het vlaggen.

Welnu ik heb dit meteen kunnen teniet doen als volgt:

1) Annuleer je bestelling op http://www.webcancel.com/" onclick="window.open(this.href);return false;.
(Het oh-zo eenvoudig te vinden site mad)

1. Ga naar http://www.webcancel.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
2. Kies jouw taal
3. Voer jouw identificatienummer (dit is het piepklein gedrukt getal onderaan links in de ontvangen brief)
4. Vul jouw postcode in
5. Jouw gegevens verschijnen, klik op de knop 'bestelling annuleren'
6. De knop verdwijnt en er verschijnt 'Leverstatus: Uw bestelling is geannuleerd'
7. Done

2) Dan meteen ook een mailtje verstuurd naar hijzerman@editionsatlas.ch.
(Ook hierweer oh-zo gemakkelijk te vinden volgens hun mad)

Zeg hier gewoon dat je geen broekjes wenst evenals het welkomstpakket.
Vermeld tevens ook de datum en jouw identificatienummer.

3) En als laatste meteen RECHTSTREEKS gebeld naar het GRATIS klantendienst nummer 080077809!
Belt u aub niet naar diejen onozele 02*** nummer waar ge niet binnengeraakt en ze u waarschijnlijk aant lijntje houden. mad

De mevrouw aan de telefoon zei dat dit geen enkel probleem was en ikzelf reeds de annulering had gedaan op de site (zie punt 2).

Ook gelieve van elke stap een afdruk of kopie van bijhouden want je weet nooit.

Zo dat was het zover voor die maffiabroeken.

Tom

LD25
Topic Starter

#5 , 19 sep 2011 19:02

Natuurlijk is het dom, ze kunnen het natuurlijk gewoon heel mooi uitleggen en ik ben zeker niet het enige slachtoffer! :)

Bedankt voor de hulp, maar beide links heb ik al gelezen en kunnen me niet volledig helpen want vermelde telefoonnrs en mailadressen zijn niet eens meer in gebruik! Over oplichterij gesproken...

WP002

#6 , 19 sep 2011 19:20

En de webcancel? Werkte die?

LD25
Topic Starter

#7 , 19 sep 2011 19:23

Die webcancel is/was enkel van toepassing op het welkomstpakket, dat kon je blijkbaar voor een bepaalde datum nog annuleren via die website. Maar dat is nu dus mosterd na de maaltijd nu...

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 sep 2011 08:54

Dat opzeggen via Internet is bij mij perfect gelukt. Als ik telefoon krijg van Tono, laat ik steeds het "welkomstpakket" afkomen en zeg vervolgens op. Is al enkele keren gelukt (telkens een onderbroek voor 2,9 €, wat niet veel is, aangezien de kwaliteit van die onderbroeken best goed is). Ik denk wel dat het niet lang meer zal duren voor ze me van hun luist schrappen aangezien ik serieus van hun systeem profiteer :-). Nog nooit ongewenste zendingen gekregen, enkel de welkomstpaketten. Dus gewoon opzeggen via Internet (adres staat in de brief bij het welkomstpakket) en klaar is kees.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#9 , 20 sep 2011 09:31

Deze praktijken vallen onder "gedwongen aankoop", en zijn niet wettelijk. Voor wie iets meer haar op zijn tanden heeft, je kan zo heel wat extra gratis onderbroeken scoren (of boeken, cd's, of andere zaken die op deze manier verkocht worden).
U bent niet verplicht om op te zeggen, want u heeft geen abonnement aangegaan. U moet enkel betalen waar u mee akkoord bent gegaan (dus de verzendkosten van de eerste zending). Hierna ontvangt u gewoon de volgende zendingen, die u niet betaald: u heeft er niet om gevraagd, dus u moet ze niet betalen, en u bent ook niet verplicht om ze terug te zenden. Na verloop van tijd gaat u wel rappels en brieven van incassos ontvangen, die u ook gewoon kan negeren. Tot een rechtzaak zullen ze het nooit laten komen, want ze hebben geen enkel bewijs dat u de latere zendingen gevraagd hebt, en zijn zelf in overtreding door betaling te vragen.

Wettelijke basis: wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming van 6april 2010

artikel 85: Zijn oneerlijk, de handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten die:
2° agressief zijn in de zin van de artikelen 92 tot en met 94.

artikel 86: Oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten zijn verboden.

artikel 94: Worden onder alle omstandigheden, als oneerlijke handelspraktijken beschouwd, de volgende agressieve handelspraktijken:
6° vragen om onmiddellijke dan wel uitgestelde betaling of om terugzending of bewaring van producten die de onderneming heeft geleverd, maar waar de consument niet om heeft gevraagd.

Gebruiker21

#10 , 20 sep 2011 10:17

Als je akkoord gaat met een welkomstpakket, zit daar een begeleidende brief bij die duidelijk stipuleert dat er geen verdere aankoopverplichting is, maar dat de consument dan gratis moet opzeggen door te bellen of via Internet.

Dus zomaar negeren is strikt juridisch genomen niet correct, vermoed ik. Je bent aan de telefoon immers overeengekomen om een welkomstpakket te ontvangen en de instructies die daarbij zitten op te volgen (telkens ik gebeld werd, werd ook uitdrukkelijk gezegd dat bij het pakket een brief zit voor als ik wou opzeggen, maar dat je dit dan ook effectief moest doen). OK, deze mondelinge overeenkomst aan de telefoon is zo goed als niet bewijsbaar door Tono, maar het blijft juridisch gezien wel een overeenkomst.

Als je nu zou zeggen dat stilzwijgende verlengingen van overeenkomsten (want dat is dit), niet wettelijk zijn, dan zouden heel wat leveranciers van electriciteit, internet, telefonie, enz... onwettig bezig zijn...

Dus: je kan inderdaad alles negeren, aangezien Tono niet kan bewijzen dat jullie een overeenkomst hebben, maar juridisch gezien is deze er wel en moet je je aan die overeenkomst houden.

Vroeger zond Tono inderdaad ongevraagd textiel op, zonder enige uitleg over hoe op te zeggen of zonder uitleg. Maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ze nu aan de telefoon en in hun communicatie wel steeds correct geweest zijn (in mij geval toch).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#11 , 20 sep 2011 11:00

Zolang er aan de telefoon enkel sprake is van een welkomstpakket, mag je de instructies in de brief negeren: je hebt enkel een welkomstpakket aangevraagd, en enkel dit moet je betalen. De verplichting bij de consument leggen om verder niets meer te ontvangen is een zwakke poging om deze de indruk te geven dat hij stilzwijgend akkoord gaat als hij niets doet. Punt blijft dat de consument enkel om het welkomspakket heeft gevraagd, en er voor de rest geen akkoord is. Achteraf dit toevoegen aan de overeenkomst kan niet.

Betreffende dienstenleveranciers, lees uw contracten eens goed na: deze zijn altijd van bepaalde duur (1 tot 3 jaar), waarna deze automatisch verlengd worden, op elk moment opzegbaar. Dit is in de wet appart geregeld in artikel 82, omdat het nogal onzinnig is om telkens als deze contracten aflopen een nieuw te sluiten. Dit geld trouwens ook voor verzekeringen.

Dus: je kan alles negeren, want er is geen overeenkomst waar je je moet aan houden, en elke vraag naar betaling of terugzending is op zich al een overtreding.

Persoonlijk zelf al enkele mooie (gratis) geschenken gekregen, zonder enig gevolg (buiten wat post die steevast vertikaal geklasseerd werd).

Lanox

#12 , 20 sep 2011 11:05

Als U het advies van Turaki opvolgt mag U zich aan de volgende post verwachten: factuur, factuur met aanmaningskosten, factuur met extra aanmaningskosten, brief van incasso, nog een brief van incasso, brief van deurwaarder, nog een brief van deurwaarder, gevolgd door een zeer lange grote stilte ...
... tot men U opbelt voor een nieuw welkomspakket :mrgreen:

Turaki

#13 , 20 sep 2011 11:11

En nog vergeten, artikel 98:
Het is verboden voor een onderneming om aan een andere persoon, zonder dat deze hierom eerst heeft verzocht, enig goed toe te zenden, met het verzoek dit tegen betaling van zijn prijs te verwerven, het te bewaren of het, zelfs kosteloos, aan de afzender terug te zenden.
Het is eveneens verboden voor een onderneming om aan een andere persoon, zonder dat deze hierom eerst heeft verzocht, enige dienst te verlenen met het verzoek die dienst, tegen betaling van zijn prijs, te aanvaarden.
De minister kan van deze verbodsbepalingen afwijkingen toestaan voor aanbiedingen met een liefdadig doel. In dat geval moet het vergunningsnummer en de volgende vermelding " De geadresseerde heeft geen enkele verplichting, noch tot betaling, noch tot terugzending " leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig vermeld zijn op de documenten die op het aanbod betrekking hebben.
In geen geval is de geadresseerde verplicht de verleende dienst of het toegezonden goed te betalen noch het terug te zenden. Het feit dat de geadresseerde niet reageert op de prestatie van de dienst of de levering van het goed betekent niet dat hij er mee instemt.

Hieruit is hopelijk duidelijk dat de vraag moet komen van de consument, en dat de onderneming zich niet kan beroepen op stilzwijgend akkoord.

LD25
Topic Starter

#14 , 20 sep 2011 11:39

Bedankt Tom en Turaki, klinkt goed allemaal! :D Ik ontving vanmorgen deze mail:

Naar aanleiding van uw bericht delen wij u mede, dat wij uw abonnement reeds hebben geannuleerd.
U heeft de mogelijkheid de eventuele ongewenste zendingen te weigeren of te retourneren aan :
ATLAS/PROVEA
Postbus 28
1030 BRUSSEL(Schaarbeek)

Hoezo ze m'n 'abonnement' 'reeds' geannuleerd hebben is een raadsel, maar ik kan er alleen maar blij mee zijn! Blijkbaar heeft Tom gelijk en hebben ze de laatste tijd een iets betere policy. Nja, het staat nu zwart op wit dus probleem opgelost zou ik denken. :)

Enige wat ik me nog afvraag, die 2,90 verzendingskosten betalen of niet?

Turaki

#15 , 20 sep 2011 11:47

Enige wat ik me nog afvraag, die 2,90 verzendingskosten betalen of niet?
Ja, wat u besteld moet u wel betalen. Met alleen uw rekeningnr kan men trouwens niet zoveel.

Terug naar “Archief”