vraag over mijn recht op leefloon.

malis
Topic Starter

vraag over mijn recht op leefloon.

#1 , 21 sep 2011 19:12

Hallo,

Ik heb een vraag over een ocmw uitkering.

Door het OCMW ben ik weggestuurd omdat ik volgens hun geen recht op een uitkering heb nu wou ik dat eens met iemand bespreken die hier verstand van had vandaar ik jullie een mail stuur.Ik zal mijn situatie uitleggen.

Ik ben 19 jaar en ik woon in België ik ben paar maanden geleden hierheen verhuist uit holland. Woon nu hier in studio op mijzelf.

Ik heb vergeten mij vdab bewijs af te geven en is dus nu mijn inschrijving in België opnieuw gestart.en ben daar nu weer volop mee bezig. Verder ben ik werkzoekend en heb ook bewijs van inschrijving van vdab. Ik sta nu al 2 maanden achter met mijn huur. En heb een kat en cavia’s, die ik zou moeten onderhouden. Normaal gezien zou ik zo spuit moeten hebben voor in mijn been vanwege mij noten allergie, want als ik die niet op de verkeerde momenten heb is de kans op overlijden heel groot. Ik heb een glutenallergie dus moet goed opletten met alles wat ik eet. Bijna al mijn kleding bevatten gaten omdat ik geen geld heb om rond te komen. Dus op een sollicitatie gesprek schaam ik me kapot. Maar ocmw heeft mij geweigerd met de reden ik geen verblijfsvergunning heb, maar die krijg ik pas als alles rond is natuurlijk. Dan zou ik tot die tijd zonder geld en me belangrijke medicijnen en zo moeten zitten. Als je bezig bent met inschrijving en je kan dit aantonen en ze weten dit allemaal zouden ze mij toch kunnen helpen? Heb ik er geen recht op?

En heb op internet ook nog gevonden over equivalent leefloon heb ik hier dan ook geen recht op. Ze moeten toch wel iets kunnen doen voor mij?

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 21 sep 2011 20:01

Aangezien u geen verblijfsvergunning hebt en bijgevolg niet in het bevolkingsregister bent ingeschreven hebt u nergens recht op.
En als vluchteling uit "holland" hebt u ook niet het statuut van politiek vluchteling....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Artis

#3 , 21 sep 2011 20:51

Welke nationaliteit heb je, Malis?
Op basis van welke documenten ben je naar België gekomen? Heb je een kortverblijf aangevraagd en een 3ter ontvangen van de gemeente? Of heb je een verblijf van langere duur? Zo ja, in welk register ben je dan ingeschreven?
Hoe heb jij een huurcontract kunnen afsluiten?

Indien je geen legaal verblijf hebt in ons land (en niet in regel kan zijn met de mutualiteit/verzekerbaarheid), kom je enkel in aanmerking voor dringende medische hulp verlening, maw, mits een attest van de dokter kan het OCMW deze medische kosten ten laste nemen. Maar dat is het zowat vrees ik. Eventueel kan je ook nog beroep doen op voedselpakketten of kledij, maar dat is een individuele beslissing (betreft materiële hulp) van het OCMW.

Reclame

malis
Topic Starter

#4 , 21 sep 2011 23:23

Welke nationaliteit heb je, Malis?
Op basis van welke documenten ben je naar België gekomen? Heb je een kortverblijf aangevraagd en een 3ter ontvangen van de gemeente? Of heb je een verblijf van langere duur? Zo ja, in welk register ben je dan ingeschreven?
Hoe heb jij een huurcontract kunnen afsluiten?

Indien je geen legaal verblijf hebt in ons land (en niet in regel kan zijn met de mutualiteit/verzekerbaarheid), kom je enkel in aanmerking voor dringende medische hulp verlening, maw, mits een attest van de dokter kan het OCMW deze medische kosten ten laste nemen. Maar dat is het zowat vrees ik. Eventueel kan je ook nog beroep doen op voedselpakketten of kledij, maar dat is een individuele beslissing (betreft materiële hulp) van het OCMW.

Ik ben een hollander heb vast verblijf ben bezig in bevolkingsregister van antwerpen dus ben ik onderdaan van eu dus zou ik daar recht op hebben tog?

malis
Topic Starter

#5 , 21 sep 2011 23:25

Aangezien u geen verblijfsvergunning hebt en bijgevolg niet in het bevolkingsregister bent ingeschreven hebt u nergens recht op.
En als vluchteling uit "holland" hebt u ook niet het statuut van politiek vluchteling....
ben geen vlucteling uit holland ben bezig met vaste inschrijvind hier in belgie en bezig met inschrijving in bevolkingsregister

malis
Topic Starter

#6 , 21 sep 2011 23:27

en weet iemand hoehet dan zit met een equivalent leefloon ?

roharro

#7 , 21 sep 2011 23:29

Zoals ik al zei: u bent hier niet ingeschreven, bijgevolg geen steun.
Ook voor equivalent leefloon moet men ingeschreven zijn in het bevolkingsregister.
Zoniet kan de hele EU effe naar België afzakken voor een leefloon.

malis
Topic Starter

#8 , 21 sep 2011 23:36

Zoals ik al zei: u bent hier niet ingeschreven, bijgevolg geen steun.
Ook voor equivalent leefloon moet men ingeschreven zijn in het bevolkingsregister.
Zoniet kan de hele EU effe naar België afzakken voor een leefloon.
maar ik ben bezig met mij inschrijving als ik hier al bewijs van heb is dat zomaar iemand van de eu he...

malis
Topic Starter

#9 , 21 sep 2011 23:37

Voorwaarden
Nationaliteit
u bent:

een Belg
een staatloze
een erkende vluchteling
een onderdaan van een andere lidstaat van de Europese Unie (voor zover u onder de toepassing valt van het vrij verkeer van werknemers)
een vreemdeling ingeschreven in het bevolkingsregister

staat op internet

roharro

#10 , 21 sep 2011 23:47

"een vreemdeling ingeschreven in het bevolkingsregister"
U bent nog niet ingeschreven....u bent er "nog mee bezig"......daarom kan het OCMW niets doen.

Het valt ook niet uit te sluiten dat inschrijving zal geweigerd worden zolang u economisch niet-actief bent.

jojan

#11 , 22 sep 2011 08:01

Er bestaat geen recht op leefloon. Er bestaat een recht op maatschappelijke integratie. Dat kan een leefloon inhouden in geval dat er geen tewerkstelling mogelijk is (omwille van gezondheids of billijkheidsredenen).
Plus om kans te maken op een leefloon moet u aan een heel aantal voorwaarden voldoen. Nationaliteit en permanent wonen zijn er maar 2 van...

Wie heeft recht op maatschappelijke integratie?
Als u van het recht op maatschappelijke integratie wilt genieten, moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

Uw werkelijke verblijfplaats is in België. Dat wil zeggen dat u gewoonlijk en onafgebroken op Belgisch grondgebied moet verblijven.
U hebt de Belgische nationaliteit, of valt onder een van volgende categorieën:
U bent burger van de Europese Unie, of lid van het gezin van een burger van de Europese Unie, met een verblijfsrecht van meer dan drie maanden
U bent een vreemdeling die in het bevolkingsregister is ingeschreven
U bent erkend vluchteling of staatloze
U bent meerderjarig. Ook wanneer u als minderjarige door het huwelijk ontvoogd bent, een of meer kinderen ten laste heeft of zwanger bent, kunt u een aanvraag indienen.
U beschikt niet over toereikende bestaansmiddelen, kunt er geen aanspraak op maken, en bent niet in staat om er (door eigen inspanningen of op een andere manier) te verwerven.

Via het sociaal onderzoek gaat het OCMW na over hoeveel bestaansmiddelen u beschikt. Het OCMW houdt ook rekening met de bestaansmiddelen van:
uw echtgenoot/echtgenote
de persoon waarmee u een feitelijk gezin vormtOCMW
uw ouders of meerderjarige kinderen waarmee u samenwoont.
In principe komen alle bestaansmiddelen in aanmerking, van welke aard of oorsprong ze ook zijn:
uw beroepsinkomen
sociale uitkeringen
inkomen uit roerende en onroerende goederen
voordelen in natura

In de reglementering zijn een aantal inkomsten opgesomd die niet in aanmerking worden genomen:
gezinsbijslagen waarvoor u de bijslagtrekker bent
giften, hulp door het OCMW, onderhoudsgeld ten gunste van de ongehuwde kinderen die u ten laste hebt, voor zover u hen opvoedt

U bent bereid om te werken, tenzij dat om gezondheids- of billijkheidsredenen niet mogelijk is.
U maakt gebruik van uw rechten op uitkeringen die u door de Belgische of buitenlandse sociale wetgeving kunt genieten.

Het recht op maatschappelijke integratie moet worden beschouwd als het allerlaatste sociale vangnet. Alleen wanneer u werkelijk al het mogelijke hebt gedaan om op een andere wijze aan een inkomen te geraken (bv. via een werkloosheidsuitkering of tegemoetkomingen aan personen met een handicap, …) hebt u recht op maatschappelijke integratie.

Artis

#12 , 22 sep 2011 09:22

en weet iemand hoehet dan zit met een equivalent leefloon ?
Eq. leefloon of financiële steun aan vreemdelingen zal nooit op jou toegepast kunnen worden. Als EU-burger vloei je automatisch door naar de leefloonwet.
In eerste instantie zal je moeten voldoen aan de verblijfsvoorwaarde, zijnde een (wettig) verblijf van langer dan 3 maand en bijgevolg een inschrijving in het vreemdelingenregister.
Als werkzoekende EU-burger dient de gemeente je aanvraag door te sturen naar DVZ (dienst vreemdelingenzaken). Dit sleept max 5 maanden aan. Als je wordt toegelaten als werkzoekende (je moet kunnen aantonen dat je zo snel mogelijk werk zal vinden), ontvang je een elektronische E-kaart (die 5j geldig is).
Wanneer DVZ of de gemeente ontdekt dat je OCMW-steun (voor een bep periode, ik dacht min 3m) zou genieten binnen dit verblijf, kan men je verblijf intrekken en je een bevel betekenen om het grondgebied te verlaten. Let op: het OCMW mag de gemeente/DVZ niet inlichten (= beroepsgeheim), maja, het OCMW mag wel inlichtingen vragen aan de gemeente betreft je verblijfsstatuut in het algemeen (in kader van hun sociaal onderzoek). Voor een pientere gemeente-ambtenaar geldt dan de regel: 'waar rook is, is vuur'.

meer info te vinden op de website van vreemdelingenrecht.be
http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... spx?id=278" onclick="window.open(this.href);return false;

Artis

#13 , 22 sep 2011 09:28

U bent nog niet ingeschreven....u bent er "nog mee bezig"......daarom kan het OCMW niets doen.

Het valt ook niet uit te sluiten dat inschrijving zal geweigerd worden zolang u economisch niet-actief bent.
Of EU-burger in vreemdelingenregister, maar inderdaad, dat laatste zal idd een struikelblok kunnen zijn. DVZ zal een aantal bewijzen willen zien bij de aanvraag (doorgestuurd door de gemeente). Een reële kans op werk is aangewezen alsook toegevoegde diploma's zijn een pluspunt.
Andere categoriën van niet-actieve EU-burgers dienen aan te tonen dat ze een bewijs van REEDS voldoende bestaansmiddelen hebben, waarbij o.a. een invaliditeitsuitkering, een vervroegd pensioen, een ouderdomsuitkering of een uitkering van de arbeidsongevallen- of beroepsziektenverzekering in aanmerking worden genomen.

Maw, het komt op hetzelfde neer: DVZ wil vermijden dat je financieel onafhankelijk bent van de Belgische schatkist.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 22 sep 2011 09:34

Op dit ogenblik ben u toerist in België en kan u terecht bij de Nederlandse ambassade of consulaat voor bijstand.
U zal als u net afgestudeerd bent zoals elke onderdaan een wachtperiode hebben NADAT u als werkzoekende bent ingeschreven.

malis
Topic Starter

#15 , 22 sep 2011 11:21

Of EU-burger in vreemdelingenregister, maar inderdaad, dat laatste zal idd een struikelblok kunnen zijn. DVZ zal een aantal bewijzen willen zien bij de aanvraag (doorgestuurd door de gemeente). Een reële kans op werk is aangewezen alsook toegevoegde diploma's zijn een pluspunt.
Andere categoriën van niet-actieve EU-burgers dienen aan te tonen dat ze een bewijs van REEDS voldoende bestaansmiddelen hebben, waarbij o.a. een invaliditeitsuitkering, een vervroegd pensioen, een ouderdomsuitkering of een uitkering van de arbeidsongevallen- of beroepsziektenverzekering in aanmerking worden genomen.

Maw, het komt op hetzelfde neer: DVZ wil vermijden dat je financieel onafhankelijk bent van de Belgische schatkist.

Zolang in aantoon in constant bezig ben met werk zoeken zal hij niet geweigert worden, en je mag nog eens overnieuw inschrijven.
maar bedankt voor alle info groetjes malis

Terug naar “Archief”