Onlangs aan de kassa van een warenhuis vroeg de kassierster mij m'n rugzak te openen en die te tonen. Aangezien de manier waarop ze de vraag stelde niet erg beleefd was weigerde ik de (overigens volledig lege) rugzak te openen.
Hierop belde de kassierster de 'security'... die vroeg mij ook om de inhoud van de rugzak te tonen, aangezien ik wist dat ik wettelijk helemaal niet verplicht was de rugzak open te maken deed ik dat dus ook niet.
Hierna ontstond een discussie waarin o.a. het argument werd aangehaald dat als ik niet wou dat mijn rugzak gecontroleerd werd ik die maar moest achterlaten in een locker aan de ingang van de winkel.
Waarop ik antwoordde dat dit dan bij de ingang moest aangegeven zijn... etc... etc... na een 10 tal minuten discussiëren verliet ik de winkel zonder de rugzak getoond te hebben.
Nu is mijn vraag: stel, er staat aangeven aan de ingang van de winkel dat de toegang met rugzak verboden is (mag dit?) en je komt de winkel toch binnen met een rugzak. Ben je dan verplicht deze te openen op vraag van een kassierster/veiligheidsbeambte ?
En kan je de toegang ontzegd worden als je weigert de eventueel voorziene lockers te gebruiken?
Groeten,