toegang warenhuis met rugzak

boatdriver
Topic Starter

toegang warenhuis met rugzak

#1 , 26 sep 2011 21:00

Onlangs aan de kassa van een warenhuis vroeg de kassierster mij m'n rugzak te openen en die te tonen. Aangezien de manier waarop ze de vraag stelde niet erg beleefd was weigerde ik de (overigens volledig lege) rugzak te openen.
Hierop belde de kassierster de 'security'... die vroeg mij ook om de inhoud van de rugzak te tonen, aangezien ik wist dat ik wettelijk helemaal niet verplicht was de rugzak open te maken deed ik dat dus ook niet.
Hierna ontstond een discussie waarin o.a. het argument werd aangehaald dat als ik niet wou dat mijn rugzak gecontroleerd werd ik die maar moest achterlaten in een locker aan de ingang van de winkel.
Waarop ik antwoordde dat dit dan bij de ingang moest aangegeven zijn... etc... etc... na een 10 tal minuten discussiëren verliet ik de winkel zonder de rugzak getoond te hebben.

Nu is mijn vraag: stel, er staat aangeven aan de ingang van de winkel dat de toegang met rugzak verboden is (mag dit?) en je komt de winkel toch binnen met een rugzak. Ben je dan verplicht deze te openen op vraag van een kassierster/veiligheidsbeambte ?
En kan je de toegang ontzegd worden als je weigert de eventueel voorziene lockers te gebruiken?

Groeten,
Laatst gewijzigd door boatdriver op 13 jan 2012 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 26 sep 2011 21:43

De zaak bepaalt zelf de voorwaarden waarop deze je toegang verschaft. De beveiliging kan de politie bellen, ja men mag je de toegang weigeren als het huishoudelijk reglement niet volgt.

boatdriver
Topic Starter

#3 , 26 sep 2011 21:45

indien het huisreglement zegt dat de toegang met rugzak verboden is, moet dit dan ook aangegeven zijn bij de ingang?

Reclame

Tmespreu
Juridisch actief: Ja

#4 , 26 sep 2011 22:26

Ja, ieder 'normaal voorzichtig en redelijk mens' moet er kennis van kunnen nemen alvorens hij de zaak betreedt.

xena

#5 , 26 sep 2011 23:42

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

vtec

#6 , 27 sep 2011 00:43

Jammer dat men de politie niet opgeroepen heeft en U een tijd in quarantaine heeft geplaatst; als U niets te verbergen heeft, handel dan ook overeenkomstig in plaats van de procedure-freak uit te hangen.
Ik doe geregeld boodschappen met de moto (dus rugzak) en vind dergelijke snelle / visuele rugzak-controles maar normaal. Hoe sneller ik die kassa voorbij ben in dat zware motorpak hoe comfortabeler overigens.

jefke007

#7 , 27 sep 2011 08:42

Mij doet dit voor 100% aan X denken. Daar staat security die ook systematisch vraagt om je rugzak te openen ( terecht ),
Er wordt verwezen dat men bij het binnenkomen zijn spullen in een locker moet steken.

Een winkel kan iemand een levenslang toegangsverbod opleggen, zelfs zonder reden. Dat ze daar nog niet aangedacht hebben.

jojan

#8 , 27 sep 2011 08:47

Indien er geen misdrijf is vastgesteld door ofwel de kassierster ofwel de security is iemand in "quarantaine" plaatsen vrijheidsberoving en kon TS klacht indienen tegen de personen die hem vasthielden.

Redrum

#9 , 27 sep 2011 09:02

Jammer dat men de politie niet opgeroepen heeft en U een tijd in quarantaine heeft geplaatst; als U niets te verbergen heeft, handel dan ook overeenkomstig in plaats van de procedure-freak uit te hangen.
Ik doe geregeld boodschappen met de moto (dus rugzak) en vind dergelijke snelle / visuele rugzak-controles maar normaal. Hoe sneller ik die kassa voorbij ben in dat zware motorpak hoe comfortabeler overigens.
Ik zou zelf niet moeilijk doen, maar dat je 'niks te verbergen hebt' is in deze geen argument. Dat is een steeds terugkerende drogreden in dit soort discussies, en wat mij betreft een potentieel gevaarlijke en zelfs lasterlijke uitspraak.

Het is dan ook wachten tot men je zal vragen om dat zware, maar crimineel handige, motorpak eens uit te doen om te controleren of je er niks ingestoken hebt. Als je toch niks te verbergen hebt...

Terug naar “Archief”