verloren dossier met bouwvergunningen bij de stad

swolf
Topic Starter

#1 , 08 okt 2011 12:46

Door een fusie van gemeenten, in de jaren '70, zijn bij ons alle documenten van het huis (dat wij kochten in 1999) verloren gegaan -> Misplaats is de term die de gemeente gebruikt

Wij verkopen dit huis nu - hebben reeds een koper - maar kunnen de vergunningen niet voorleggen, wat waarschijnlijk gaat resulteren in het afspringen van deze verkoop.
Een verkoop die wij nodig hebben voor het financieren van een nieuwe woonst die wij reeds kochten.

Wij proberen met alle middelen een oplossing te vinden om deze koop door te laten gaan en de gemeente te vragen een oplossing aan te bieden (aangezien zij het zijn die ons dossier "Misplaatste")
Als deze oplossing niet komt maken wij een financieel gat dat wij niet te boven komen en ziet de toekomst er zeer slecht uit.

Wie kan ik hiervoor aansprakelijk houden (ook voor alle kosten zoals overbruggingskrediet - dubbele kosten woningen ...) en wat zijn onze alternatieven.

Alvast bedankt voor alle relevante informatie

Sabine

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 okt 2011 15:22

Bij mijn weten krijgt men als men gaat verbouwen een bouwtoelating..... dus u hebt die ook niet meer samen met de plannen?
Bij mijn weten moet een gemeente geen plannen bijhouden.
Een bouwvergunning is een beslissing dus die registers zullen nog wel bestaan .... een beslissing college B&S of gemeenteraad dat zullen ze nog wel hebben ter inzage.

mava105

#3 , 08 okt 2011 15:46

Sedert wanneer moet je een bouwvergunning kunnen voorleggen als je uw huis verkoopt, zeker als het er al 40 jaar staat?
Of is dit weer iets nieuws na het post-interventiedossier, EPC, het keuringsverslag electro, enz... :lol:

Reclame

swolf
Topic Starter

#4 , 08 okt 2011 17:14

Het huis waarin wij nu wonen bestaat eigenlijk voor de gemeente niet - er is niets meer terug te vinden ... het ganse dossier (werkelijk alles) is "Misplaats"

We hebben alle deelgemeenten al geprobeerd - niets ... geen plannen geen vergunningen .. niets
Alleen een verkavelingsaanvraag blijft over - geen bouw?
gelukkig hebben wij een origineel plan waar een stempel en goedkeuring opstaat voor de hoofdbouw van de toenmalige schepen voor ruimtelijk orde met vermelding "plannen goed voor uitvoering" - probleem door een fusiegemeente die niet meer bestaat!

Dat een gemeente de vergunningen moet bijhouden weet ik, wie de misplaatsing deed is niet mijn probleem ... wat ik zou willen weten is wie opkomt voor kosten die gerelateerd zijn aan dit "verlies van de vergunningen"

Mijn verkoop staat op de helling - waarschijnlijk springt hij ook omwille van dit gegeven af
Mijn nieuwe woonst ,waarvan ik de akte ga verlijden op de 18de van deze maand, kan ik daardoor niet meer financieren waardoor een overbruggingskrediet begint te lopen dat ik niet nodig had gehad als de stad mij de nodige documenten van mijn woonst zou voorleggen.

Is een stad verplicht deze vergunningen bij te houden? En indien Ja en en ze dit niet doet (of door omstandigheden niet heeft kunnen doen) wie betaald dan het gelach?

Bedankt voor de reacties.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 08 okt 2011 17:14

Sedert wanneer moet je een bouwvergunning kunnen voorleggen als je uw huis verkoopt, zeker als het er al 40 jaar staat?
Of is dit weer iets nieuws na het post-interventiedossier, EPC, het keuringsverslag electro, enz... :lol:
Toepassing van het recente altijd-in-het-ongelijk principe.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#6 , 08 okt 2011 17:34

http://www.carldecaluwe.be/vlaamsparlement/bekijk/124" onclick="window.open(this.href);return false;
per toeval op gestoten ...
bij mijn weten moet elke gemeente advies vragen aan de gemachtigde ambtenaar van de dienst stedebouw in die tijd (de staat) ....
dus daar zal er nog wel een spoor van zijn.
Van wanneer is uw huis van voor 1961 (wet stedebouw)?
En zoals reeds gezegd er is een dossier maar ook een register van beslissingen ....dat moet er toch zijn.
Ikzelf heb enkele jaren geleden een beslissing van idd voor de fusie nodig gehad .... beslissing is gevonden (dank zij ex-secretaris) zelfs zeer snel. De beslissingen van college en gemeenteraad moeten toch zijn bijgehouden.

swolf
Topic Starter

#7 , 08 okt 2011 18:09

ons huis is van na de wetgeving - 1971 (bouw klaar in 1973)
mooi te zien dat in uw "toevallig opgestoten" mijn burgemeester voorkomt
Onze ombudsvrouw liet mij reeds telefonisch weten dat het hier om een oud zeer gaat waarmee ik waarschijnlijk niet alleen zal zitten.

Ik vraag haar nog eens om te zien bij de beslissingen van college en gemeenteraad.

Hartelijk dank voor de info

Jan S

#8 , 10 okt 2011 09:35

Misschien eens op zoek gaan bij het provinciaal archief?
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Franciscus

#9 , 10 okt 2011 09:42

of het rijksarchief..... deze houden idd ook bepaalde documenten bij.
Adressen te bekomen via oa uw gemeente

Terug naar “Archief”