Absurde factuur van advocaat na 9 maanden

janleu
Topic Starter

Absurde factuur van advocaat na 9 maanden

#1 , 10 okt 2011 13:18

Graag jullie raad ivm de volgende situatie :

3 Jaar geleden heb ik een advocaat ingeschakeld om mij te verdedigen in een zaak van slagen en verwondingen. Al van in het begin vond ik onze samenwerking al niet super vlot gaan ( zo deed hij precies altijd een beetje zijn eigen zin , en luisterde niet altijd naar wat ik te vertellen had). Maar goed , al bij al het pleiten deed hij wel goed , en had ook geen zin om een andere te moeten zoeken.

Dit is een beetje een algemen schets van de situatie, waar het om gaat is dat hij zich niet aan de ( mondelinge ) prijsafspraken houdt. Zo heb ik 2 keer een voorschot betaald ( 1200 euro in totaal ) , en telkens als ik vroeg of ik nog veel zou moeten betalen en wat de kosten tot nu toe zijn , deed hij ontwijkend op de vraag. Wat ik wel belangrijk vindt is dat hij me toen gezegd heeft dat dit voorschot zo goed als voldoende zou zijn ( hij zei letterlijk : nog een beetje ) , en dat hij mij heeft gezegd dat hij "niet de volle pot " , m.a.w. niet 100 euro per uur ( dit vermelde hij als zijn uurloon in het begin ), zou vragen buiten bij het eindpleidooi .

Nu komt het , ik kreeg in januari een brief waarin stond dat hij de zaak bëeindigd heeft , en dat ik binnen afzienbare tijd een eindfactuur ontvang. En nu krijg ik vorige week ( 9 maand na die brief ) een factuur van 1500 euro in de bus ( hier is het voorschot al van afgetrokken ) .

Is dit normaal ? En kan ik hier wel iets aan doen ? Weet niet of contact met stafhouder wel nut heeft in deze situatie ?

Alle info en tips van harte welkom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Justiceseeker

#2 , 10 okt 2011 18:30

We herhalen ons dikwijls in dit forum bij dit soort problematiek. Zoek op de site onder de zoekwoorden "advocaat" en/of "ereloon"- "erelonen" voor meer commentaar.

U kan gerust de advocaat aanschrijven dat U dit sterk overdreven vindt en U detail wil hebben van zijn ereloon en kosten (U heeft ook recht op uw dossier minus interne briefwisseling tussen advocaten).

U kan verzet aantekenen tegen deze extra erelonen en dus informatie opeisen.

Als U er niet uit komt en hij niet beweegt, maak een afspraak bij zijn stafhouder en bespreek dat aan de hand van gegevens die U heeft. De stafhouder kan hem aanschrijven, uitnodigen voor een gesprek maar als de advocaat "voet bij stuk" houdt, kan (wil) hij niet meer doen. U zal dan zelf een stap vooruit moeten zetten: "arbitrage" (een "potje onderons" tussen advocaten) die rechter en "partij" zijn... . Zaak voor de rechtbank EA brengen maar hier ook is een advocaat van hetzelfde arrondissement "problematisch"... nepotisme loert om de hoek. Een advocaat van een ander arrondissement is al een beetje beter (op voorwaarden dat hij de confrater niet echt kent als een "goede relatie...").

Er is al dikwijls geschreven dat als U een advocaat onder de arm neemt, het best is de verschillende "stappen" en "kosten" op papier af te spreken. Doet de advocaat (uw goede vriend...) dat niet, blijf gewoon weg en zoek tot U vindt.

Justiceseeker

Reclame

Terug naar “Archief”