Als vereniging huren wij reeds meer dan 20 jaar een terrein, kantine en ruimtes op woensdagavond en zondagvoormiddag. Onlangs is de eigendom, met woonhuis net voor het door ons gehuurde goed, verkocht zonder ons hier voorafgaand van te verwittigen. Op 15/10 neemt de nieuwe eigenaar zijn intrek in de woonst. De eigenaar heeft zo pas medegedeeld dat ie werkt aan een nieuw huurcontract. Hierin zou ons opgelegd worden om bovenop de huur, eveneens de nutsvoorzieningen voor onze rekening te nemen. En bij verhuring aan derden door eigenaar, zou dit op basis van de tellers (voor en na) met ons verrekend worden.Momenteel zijn de nutsvoorzieningen in de huur inbegrepen. Kan dit zo maar? Is dit een wettelijke werkwijze of een 'fantastisch idee'? Kan een verhuurder ons opleggen om de nutsvoorzieningen voor onze rekening te nemen indien er doorverhuurd wordt aan derden en/of dat er hiervan door de eigenaar zelf gebruik gemaakt wordt van de accomodatie en nutsvoorzieningen? Of is dit een handige manier om extra inkomsten te incasseren en de lasten af te schuiven op de permanente, deeltijdse huurder. Wat indien er nog een andere huurder op regelmatige basis van de accomodatie wil gebruik maken? Wat met de vergoeding van door ons uitgevoerd onderhoud aan terrein en toestellen indien derden dit (zonder ons medeweten) gebruiken?
Hoe moet dit met verzekeringen? Wat is voor de eigenaar, wat voor ons, en wat voor derde huurders ivm aansprakelijkheid voor onze goederen die zich in het gebouw of op het terrein bevinden?
Een hele boterham. Met dank bij voorbaat.