Pensioen of uitkering?

roosje1969
Topic Starter

Pensioen of uitkering?

#1 , 13 okt 2011 10:27

Hallo!

Ik schets even mijn situatie. Ik ben vooraan in de 40, chronisch ziek en verwikkeld in een echtscheiding. Ik heb geen inkomen, ook geen ziekte-uitkering vermits ik nooit heb kunnen werken. Ik heb wel een aanvraag lopen voor een inkomensvervangende tegemoetkoming. De komende 18 jaar(duur van het huwelijk) zal mijn ex-man alimentatie voor mij betalen. Rond mijn zestigste zal dat echter stoppen. Van wat zal ik nadien moeten leven? Heb ik dan recht op een pensioen? Of een leefloon? En kan je een leefloon krijgen als je wat spaargeld opzij hebt staan? Ik maak me erg veel zorgen over de toekomst.

Alvast bedankt.
Roosje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Carlo

#2 , 13 okt 2011 14:56

Dan heb je recht op "IGO – Gewaarborgd inkomen voor bejaarden".

j.demoor

#3 , 14 okt 2011 11:13

“Art.74...§ 2...of de FEITELIJK gescheiden echtgenoot kan de uitbetaling van een gedeelte van het rustpensioen van zijn echtgenoot verkrijgen voor zover :...c) hij alle andere dan toegelaten beroepsarbeid gestaakt heeft in de zin van artikel 64 en hij geen vergoeding geniet wegens ziekte, invaliditeit of onvrijwillige werkloosheid...”(21 DECEMBER 1967. - Koninklijk besluit tot vaststelling van het algemeen reglement betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

“Art.75.Het genot van de pensioenregeling voor werknemers kan eveneens verkregen worden door de niet hertrouwde uit de ECHT GESCHEIDEN echtgenoot van een werknemer...Art.76.Het rustpensioen van de in artikel 75 beoogde personen wordt verworven onder dezelfde voorwaarden alsof de gescheiden echtgenoot zelf een activiteit als werknemer zou hebben uitgeoefend tijdens de duur van zijn huwelijk met de gewezen echtgenoot.”(21 DECEMBER 1967. - Koninklijk besluit tot vaststelling van het algemeen reglement betreffende het rust- en overlevingspensioen voor werknemers).

Na voornoemde 18 jaar en zo lang u geen aanspraak kan maken op voornoemd art.74 of 75 kan u in principe aanspraak maken op een leefloon krachtens 26 mei 2002 Wet recht op maatschappelijke integratie. Zie daarin zelf de voorwaarden.

Zie ook 22 maart 2001 Wet tot instelling van een inkomensgarantie voor ouderen
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Archief”