Even kort een schets van de situatie:
Ik ben 21 jaar, heb een vaste job. Mijn vriend is 26 jaar en ook hij heeft een vaste job. Wij hebben een jaar geleden samen een huis gekocht, maar daar zijn we nog volop aan bezig (uitbreiden en renoveren), wij doen dit allemaal zelf, stap voor stap omdat wij geen budget hebben om mensen aan te nemen. Sinds een jaar wonen wij tijdelijk in bij mijn moeder, dit is boven een resto (mijn vriend en ik) Dit is enkele minuten van onze bouw zodat we elke vrije moment kunnen verderwerken. Aangezien wij een lening afbetalen hadden wij gevraagd aan mijn moeder of het goed was of we niets betaalden, aangezien we dit ook niet kunnen opbrengen, en ook om ons te helpen (aangezien mijn vader, en schoonouders al op andere manieren hielpen) Dit was OK voor haar, maar we moesten wel helpen als ze het vroeg (glas/karton wegdoen, badkamer kuisen, enz)
Nu moet ik er wél bij vermelden dat wij alles zelf betalen, en voorzien: Eten en drinken, eten maken, was strijken, kuisen, verwarming (Leuvense stoof), afwas, enz. Wij wonen namelijk apart op een slecht geïsoleerd zoldertje boven de resto, het enige dat zij bekostigd is ons waterverbruik ==> ze wou persé zelf onze was doen, en we nemen alle avonden
sameneen douche van 15min, we gaan naar toilet, en we doen onze afwas boven op het zoldertje waar er ook water is , elektriciteit betaald zij zelf niet voor dit zoldertje (komt van ergens anders) dus de enige kost is : WATER !
We gebruiken ook de keuken van het resto wanneer mogelijk (enige keuken aanwezig) dus dwz dat we in het weekend niet kunnen koken, en in de week kan dit soms ook voorvallen. Er zijn dus veel ambetante dingen (lawaai, niet kunnen koken, enz) die het wonen boven een resto meebrengen, maar wij zijn al blij dat we niet moeten gaan huren, want dit zouden we financieel niet aankunnen!
De laatste tijd begint mijn moeder zich te ergeren dat we nog steeds niet verhuisd zijn, en wil ze dat we vertrekken. Maar nu dat de winter eraan komt kunnen we zeker niet verhuizen, onze verwarming is er nog niet eens, en een badkamer ook nog niet. Op sommige plaatsen staan er zelf nog geen muren, maar dit is normaal als je alles zelf doet, mijn vriend staat er zo goed als alleen voor en werkt ook nog eens fulltime.. Daarom vond ze dat we toch moesten bijdragen, hetgeen dat ze eerst beloofd had dat niet moest. Maar ja er staat niets zwart op wit, dus wat kunnen wij nu beginnen, tenzij met goede argumenten afkomen?!
Ze wil 500 euro per maand, maar als ik bereken wat wij opdoen aan waterverbruik
http://www.eclecticsite.be/calc/waterverbruik.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
kom ik voor 2 personen op 166euro per jaar (ruim gerekend) dit is nog geen 15euro per maand. Zij beweerd dat dit is omdat ze mijn kindergeld + alimentatie nu niet meer heeft. Maar dient dit geld dan niet voor de basisbehoeften van het kind? Hetgeen ik nu zelf voorzie!?
Ik stelde haar voor om 50 euro per maand te geven voor het wassen van onze was, en het waterverbruik (douche,wc,afwas)
meer kunnen wij echt niet missen, wij betalen de kosten aan onze bouw met het geld dat we iedere maand verdienen.
Maar mijn vraag nu is: Kan ze ons dwingen van te verhuizen?
Wij zitten namelijk écht goed nu, in een aparte ruimte, semi-apart huishouden, en zo dicht bij onze bouw.. Gaan huren is géén optie!
En welke argumenten kan ik nog gebruiken om haar te doen inzien, dat ze nu minder uitgaven heeft als vroeger?? (want toen was ze alle maanden aan het zagen dat mijn kindergeld en alimentatie niet voldoende was)