Kunnen wij op straat belanden?

Julesszz
Topic Starter

Kunnen wij op straat belanden?

#1 , 17 okt 2011 12:54

Even kort een schets van de situatie:

Ik ben 21 jaar, heb een vaste job. Mijn vriend is 26 jaar en ook hij heeft een vaste job. Wij hebben een jaar geleden samen een huis gekocht, maar daar zijn we nog volop aan bezig (uitbreiden en renoveren), wij doen dit allemaal zelf, stap voor stap omdat wij geen budget hebben om mensen aan te nemen. Sinds een jaar wonen wij tijdelijk in bij mijn moeder, dit is boven een resto (mijn vriend en ik) Dit is enkele minuten van onze bouw zodat we elke vrije moment kunnen verderwerken. Aangezien wij een lening afbetalen hadden wij gevraagd aan mijn moeder of het goed was of we niets betaalden, aangezien we dit ook niet kunnen opbrengen, en ook om ons te helpen (aangezien mijn vader, en schoonouders al op andere manieren hielpen) Dit was OK voor haar, maar we moesten wel helpen als ze het vroeg (glas/karton wegdoen, badkamer kuisen, enz)
Nu moet ik er wél bij vermelden dat wij alles zelf betalen, en voorzien: Eten en drinken, eten maken, was strijken, kuisen, verwarming (Leuvense stoof), afwas, enz. Wij wonen namelijk apart op een slecht geïsoleerd zoldertje boven de resto, het enige dat zij bekostigd is ons waterverbruik ==> ze wou persé zelf onze was doen, en we nemen alle avonden sameneen douche van 15min, we gaan naar toilet, en we doen onze afwas boven op het zoldertje waar er ook water is , elektriciteit betaald zij zelf niet voor dit zoldertje (komt van ergens anders) dus de enige kost is : WATER !
We gebruiken ook de keuken van het resto wanneer mogelijk (enige keuken aanwezig) dus dwz dat we in het weekend niet kunnen koken, en in de week kan dit soms ook voorvallen. Er zijn dus veel ambetante dingen (lawaai, niet kunnen koken, enz) die het wonen boven een resto meebrengen, maar wij zijn al blij dat we niet moeten gaan huren, want dit zouden we financieel niet aankunnen!

De laatste tijd begint mijn moeder zich te ergeren dat we nog steeds niet verhuisd zijn, en wil ze dat we vertrekken. Maar nu dat de winter eraan komt kunnen we zeker niet verhuizen, onze verwarming is er nog niet eens, en een badkamer ook nog niet. Op sommige plaatsen staan er zelf nog geen muren, maar dit is normaal als je alles zelf doet, mijn vriend staat er zo goed als alleen voor en werkt ook nog eens fulltime.. Daarom vond ze dat we toch moesten bijdragen, hetgeen dat ze eerst beloofd had dat niet moest. Maar ja er staat niets zwart op wit, dus wat kunnen wij nu beginnen, tenzij met goede argumenten afkomen?!
Ze wil 500 euro per maand, maar als ik bereken wat wij opdoen aan waterverbruik http://www.eclecticsite.be/calc/waterverbruik.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
kom ik voor 2 personen op 166euro per jaar (ruim gerekend) dit is nog geen 15euro per maand. Zij beweerd dat dit is omdat ze mijn kindergeld + alimentatie nu niet meer heeft. Maar dient dit geld dan niet voor de basisbehoeften van het kind? Hetgeen ik nu zelf voorzie!?

Ik stelde haar voor om 50 euro per maand te geven voor het wassen van onze was, en het waterverbruik (douche,wc,afwas)
meer kunnen wij echt niet missen, wij betalen de kosten aan onze bouw met het geld dat we iedere maand verdienen.

Maar mijn vraag nu is: Kan ze ons dwingen van te verhuizen?
Wij zitten namelijk écht goed nu, in een aparte ruimte, semi-apart huishouden, en zo dicht bij onze bouw.. Gaan huren is géén optie!
En welke argumenten kan ik nog gebruiken om haar te doen inzien, dat ze nu minder uitgaven heeft als vroeger?? (want toen was ze alle maanden aan het zagen dat mijn kindergeld en alimentatie niet voldoende was)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 okt 2011 13:17

Ja ze kan u inderdaad "dwingen" te verhuizen.
Hoe u met uw moeder financiële zaken regelt valt buiten het werkingsgebied van een juridisch forum. In principe kunt u eender wat overeenkomen met uw moeder, inzoverre beide partijen akkoord gaan. Maar u kunt uw moeder niet dwingen tot het aanvaarden van uw eigen voorwaarden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 okt 2011 16:14

Los van de effectieve vraag, viel me dit regeltje op:
elektriciteit betaald zij zelf niet voor dit zoldertje (komt van ergens anders)
Jullie betalen niet voor die elektriciteit, en uw moeder ook niet? Wie is de gulle weldoener die dan wel jullie electriciteit betaalt? Je bedoelt toch niet dat er van de buren afgetapt wordt of iets dergelijks, want dan kunnen jullie pas echt in de problemen komen!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Julesszz
Topic Starter

#4 , 17 okt 2011 16:22

Het gaat enkel over die zolder, ik weet dat ook niet. Alleen weet ik dat de elektriciteit op de zolder niet betaald wordt door haar, dat heeft ze er eens uitgeflapt, dus dat kon ze dan al niet meer gebruiken...

Maar; als ik mijn moeder niets misdoe, geen geweld gebruik of dergelijke, kan zij mij toch niet buitensmijten? Als wij nu volhouden van daar te blijven (we kunnen nergens anders heen) kan ze dan de politie erbij halen ofzo? Mijn vriend is geen familie, maar ik toch wel. En de lange uitleg erbij heb ik gegeven, zodat jullie dan konden zien of er iets was dat ze tegen ons kan gebruiken (gerecht, politie)

eylis

#5 , 17 okt 2011 16:25

Doe een tegenvoorstel. Misschien is 500 euro per maand wel wat veel. Maar hoe dan ook wonen jullie in de ruimte die ze beschikbaar stelt. Dat moet ook niet gratis zijn.
Stel haar voor 250 euro per maand te betalen; wellicht zal ze dan nog proberen er 350 euro uit te slepen. maar dan ben je er ook uit voor die enkele maanden.
Zet dat op papier: en beschrijf wat dat bedrag inhoudt: wonen, water, etcetera.
nog een puntje: een zolder boven een restaurant; Is dat haar gebouw? Woont ze er zelf ook? Of is het enkel een handelspand (bestemd voor handelshuur)waar enkel een restaurant gevestigd is en niemand woont.
Dan is het niet juist dat ze een woninghuur kan vragen, dus zal ze om jullie er uit te moeten laten zetten aan de rechter ook moeten verantwoorden dat ze er jullie liet wonen. Daarvoor kan ze ook op de vingers getikt worden. Dus zal ze wellicht wel oren hebben voor jullie tegenvoorstel :-)
ja en ik ben ook raazend benieuwd waar jullie de electriciteit vandaan halen? Van het restaurant? tsss...
enne nog zo'n rare: een Leuvense stoof op een zolder??
Lijkt me niet echt veilig....

Julesszz
Topic Starter

#6 , 17 okt 2011 16:34

Ze woont zelf in het pand, dus ze mag huur vragen, het 'zoldertje' is eigenlijk eerder een zaaltje boven de keuken van het resto, het is dus geen zoldertje met hout ofzo, je kan het een beetje voorstellen als een studio zonder keuken/badkamer. De elektriciteit zal betaald worden door haar vriend miss? Ik weet het niet.
Maar huur vragen, voor een zaaltje dat al meer als 10 jaar als rommelkot gebruikt werd, en die we zelf zo ingericht hebben dat al die rommel achter kasten enz gestoken zit, een zaaltje waar alle momenten iemand binnenkomt om de dampkap (die je daar moet komen aanzetten) te komen aanzetten. Privacy 0 dus !

Ik wil zeggen, is het niet normaal dat je moeder je helpt? Op deze manier helpt ze ons, zonder er geld aan te 'verdienen' , want dat is huur vragen uiteindelijk. Want ik doe alles zelf, het is niet dat ze voor ons eens kookt of iets meebrengt van de winkel. Dit is compleet gescheiden.

En ik vraag me af hoe anderen dit doen? Als je aan het verbouwen bent maar je kunt er nog niet wonen, zijn er toch veel die toevlucht zoeken bij hun ouders? of heb ik het mis?

Creatief

#7 , 17 okt 2011 16:47

Los van de effectieve vraag, viel me dit regeltje op:
elektriciteit betaald zij zelf niet voor dit zoldertje (komt van ergens anders)
Jullie betalen niet voor die elektriciteit, en uw moeder ook niet? Wie is de gulle weldoener die dan wel jullie electriciteit betaalt? Je bedoelt toch niet dat er van de buren afgetapt wordt of iets dergelijks, want dan kunnen jullie pas echt in de problemen komen!
Of wordt de elktriciteit rechtstreeks afgetapt van de straat? :oops:

eylis

#8 , 17 okt 2011 16:54

julesz, niet alle ouders helpen hun kinderen. Dat is de ideale situatie als het wel kan, maar als het zo niet is moet je verder met deze concrete situatie.
Wettelijk kan en mag ze een woonvergoeding vragen aan jullie; Of dat nu een rommelkot was/is of niet. De enige vraag die je kan stellen is: hoeveel kan ze redelijkerwijs vragen voor dat hok. Zij heeft iets dat jullie willen: en jullie kunnen iets betalen voor iets wat ze kan aanbieden.
Dus over de vraagprijs kan je onderhandelen.

Een ander argument: als jullie er niet zouden wonen, zou ze het dan ook aan die vraagprijs kunnen verhuren (of aan gelijk welke prijs toutcourt) ?
Neen dus: dus ze heeft ook alle belang met jullie een bedrag overeen te komen die voor biede partijen aanvaardbaar is.
Het alternatief is dat jullie ergens anders een kamer zoeken aan 300 euro per maand (dat bestaat)
en zij NIKS ontvangt.
dus als ze een beetje nadenkt stelt ze zich tevreden met zo'n 200 a 300 euro per maand all-inn.

Gebruiker21

#9 , 17 okt 2011 17:01

Bijkomende vraag: waar staat jullie domicilie?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis

#10 , 17 okt 2011 17:05

jaaa dat is wellicht een oplossing :-)
als je daar gedomicilieerd bent heeft het wel nog meer voeten in de aarde voordat de mama er jullie er uit kan laten zetten...

Julesszz
Topic Starter

#11 , 18 okt 2011 12:43

Mijn domicilie staat bij haar, die van mijn vriend bij zijn vader.
Maar het is gebeurd: Gisteren kregen we een mooi getypte brief dat mijn vriend buiten moet.
Zonder dat er nog enig overleg is gepleegd over de prijs die we zouden moeten betalen.
Maar mijn vriend wil niet buiten, en gaat dus ook niet zomaar zijn boeltje pakken, het is gewoon tegenwerken dat ze doet.
Wij zijn 2 jaar samen, en zijn nog nooit uit elkaar geweest (wonen samen sinds dag 1) en nu gaat ze ons even verplichten "hij mag uiteraard op bezoek komen, maar overnachten is uit den boze" Man man, de miserie is nog niet gedaan!

eylis

#12 , 18 okt 2011 12:56

je bent meerderjarig en daar gedomicilieerd. Je mag dus ontvangen wie je wenst. Blijven slapen zou jij dus in principe moeten mogen beslissen.
Hoe lang moet je nog in deze situatie blijven?
als het minder dan 3 maanden duurt kan je deze rit wel uitzitten zonder dat je er uit gezet wordt.
als het langer is:
- eerst een voorstel tot woon/kostenvergoeding (per AS) richten aan je moeder.Wacht haar antwoord af.
- indien dat ot niets leidt of tot een buitensporig tegenvoorstel, richt dan een verzoek tot verzoening richten tot het vredegerecht van je woonplaats;
jullie argumenten ter verdedediging:
- in eerste instantie was je moeder akkoord dat jullie daar woonden ter afwachting van jullie huis
- foto's van de ruimte (is dit verhuurbaar aan 500 euro per maand?)
- je voorstel tot vergoeding

Franciscus

#13 , 18 okt 2011 15:49

U woont daar dan is die zolder uw woning en onschendbaar dus niemand maar dan ook niemand mag daar zonder uw toestemming inkomen.
En alleen uw toestemming bepaald wie er mag verblijven. U kan er dus laten verblijven wie u maar wil.
U kan de ruimte afsluiten en de eigenaar dient daar geen sleutel van te krijgen.
Als uw moeder u daar buiten wil zal ze naar de vrederechter moeten stappen. Dus een procedure opstarten.

Deze zal als eerste de vraag stellen welke bemiddelingspogingen er al gebeurd zijn.
Indien zij geen en uw wel zal ze al op niet veel krediet moeten rekenen.

Gezien het ontbreken van een aantal minimale elementen ' om te wonen' zal uw moeder ook niet veel kans maken op een riante huur want dan zal haar verhuurder ruimte toch moeten voldoen aan een aantal minimale vereisten.

Ik denk dat je dus idd een redelijk voorstel kan doen vb tegen kleine karweitjes ..... want dat was al mondeling overeengekomen en eventueel nog een kleine symbolische som.
Dat kan je haar in een aangetekend schrijven laten weten.
Ik vermoed dat dat briefje van haar niet aangetekend was? Dus in principe nooit ontvangen.
En als je later dan voor de vrederechter uw situatie uitlegt dan zal wel blijken dat deze wel oor naar uw verhaal zal hebben.
Heb zelf jaren geleden twee huurzaken meegemaakt waar de huisbaas de huurders wilde buitenzetten. Er waren daarvoor reeds enkele aanvaringen geweest, foute opslag, huisvredebreuk enz . In beide gevallen was men aan het bouwen/verbouwen rechtbank heeft gewoon huurcontract verlengt tot vermoedelijke datum oplevering /einde werken. Met de vermelding indien nog niet klaar op tijd de zaak terug aanhangig maken.... :D

Mariette

#14 , 18 okt 2011 16:33

Ik ben zelf alleenstaande moeder van twee (ondertussen volwassen) kinderen en begrijp dit niet zo goed: waarom zou U uw moeder moeten compenseren omdat ze geen kindergeld en onderhoudsgeld voor de kinderen meer krijgt? Gebruikte ze dat geld dan voor haar EIGEN onderhoud? Want normaliter dienen die bijdragen toch zuiver voor kost en inwoon van de kinderen, niet van de moeder.

Eén van mijn dochters woont in hartje Antwerpen, in een klein appartementje (nieuwbouw) met een prachtig uitzicht: open living(ske), gang met ingebouwde kleerkast, apart toilet, aparte opslagruimte (2x2.5 m), ruime tweepersoonskamer annex badkamer en verbonden met terras: 500 euro per maand. Weliswaar zonder elektriciteit of water.
Als ik zie waar jullie nu tijdelijk kunnen verblijven, dan denk ik dat 150 euro hier meer dan voldoende is.

Is er iets gebeurd dat de houding van uw moeder zo drastisch laat veranderen?

Een andere oplossing is misschien om één kamer in uw verbouwingshuis in te richten en zo te verhuizen?

Gebruiker21

#15 , 18 okt 2011 16:57

De huurprijs lijkt me inderdaad ook zeer erg overdreven. Geen enkele rechter dit billijk vinden (als de omschrijving van de topic starter correct is, toch).

Terug naar “Archief”