KID kindje

KID mama
Topic Starter

KID kindje

#1 , 19 okt 2011 16:01

ik heb een kindje met mijn man via KID( kunstmatige inseminatie met donorzaad). moesten mijn man en ik scheiden kan ik hem dan uit zijn rechten zetten door middel van een DNA test? of blijft hij ondanks het niet zijn biologisch kind de vader? wij hebben de procedure van het ziekenhuis gevolgd en ook beiden papieren getekend.
Wie kan mij helpen met deze moeilijke kwestie???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 19 okt 2011 16:40

dat je hier over nadenkt...
ik schets even wat er zoal kan gebeuren:
je zou dus een procedure opstarten om de vader uit zijn rechten te zetten , een advocaat nemen (er zijn er die dat zeer gretig zullen doen: naambekendheid met een precedent in de KID-materie) , de DNA-testen laten afnemen (gesteld dat de vader dat wil doen) ...de bal gaat aan het rollen.

De media zal hier op springen, want dit is een zeldzam precedent en daar houden ze gewoon van.
Wanneer je uit de rechtzalen komt, stuiven de journalisten op je af om je pertinente vragen te stellen, camera's komen je filmen thuis, op straat. Buren worden vragen gesteld over je handel en wandel:
In zowel ernstige pers als de "boekskes" zou je Mama x zijn die papa x uit zijn rechten ontzet omdat je handig gebruik maakt van he feit dat jullie ooit samen besloten hebben om een kindje via KID te krijgen...
Onafgezien wat ik er zelf van denk, mag je er donder op zeggen: de pers, de publiek opinie klinkt je genadeloos vast aan de schandpaal.
en wat nog veel erger is...je kindje zal niet alleen van jou vernemen wat er gebeurd is.
Dat kan zij/hij in alle persarchieven opduiken.
nee, onafgezien van het feit dat wat je voorstelt héél ondeontologisch is, zal je voor jezelf, je kind en de vader een persnachtmerrie ontketenen die nooit stopt
(en dit is geen persoonlijk, maar een professioneel advies)...

Turaki

#3 , 19 okt 2011 18:38

Ik neem aan dat uw man het kind erkend heeft als vader?

Uit het Burgerlijk Wetboek:
Artikel 315: Het kind dat geboren is tijdens het huwelijk of binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk, heeft de echtgenoot tot vader.
Uw man is dus wettelijk gezien de vader.

Artikel 318, §1: Het vaderschap van de echtgenoot kan worden betwist indien wordt aangetoond dat hij niet de vader kan zijn van het kind.
§4: De vordering is niet ontvankelijk wanneer de echtgenoot toestemming heeft gegeven tot kunstmatige inseminatie of tot een andere daad die de voortplanting tot doel had, tenzij de verwekking van het kind niet het gevolg kan zijn van die handeling.
Ik ga ervan uit dat uw man toestemming heeft gegeven hiervoor, wat betwisting volledig uitsluit.

En bovendien:
Artikel 324: De afstamming wordt bewezen door het bezit van staat ten aanzien van de vermeende vader.
Zolang uw man het kind opvoed als het zijne, is hij de vader.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 okt 2011 09:19

ik heb een kindje met mijn man via KID( kunstmatige inseminatie met donorzaad). moesten mijn man en ik scheiden kan ik hem dan uit zijn rechten zetten door middel van een DNA test? of blijft hij ondanks het niet zijn biologisch kind de vader? wij hebben de procedure van het ziekenhuis gevolgd en ook beiden papieren getekend.
Wie kan mij helpen met deze moeilijke kwestie???
Moeilijke kwestie? Ik denk dat een rechter niet veel moeite zal hebben met deze kwestie... Verder is alles gezegd in de posts hierboven, denk ik.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

louise2

#5 , 21 okt 2011 11:23

Hopelijk denkt KID mama er niet aan om zoïets laags ook écht te willen doen.

Als een koppel besluit om samen een kindje te krijgen, en dat lukt niet op een natuurlijke manier, dan is er geen enkele reden om, nadat het wél door medische tussenkomst gelukt is, daar misbruik van te maken.

Wat zou KID mama er bijvoorbeeld van denken, indien de donor-vader ooit zijn eisen zou komen stellen, en een DNA test probeert op te dringen om nadien co-ouderschap te vragen ?

En wat stelt KID mama zich voor over adoptie-kindjes die van geen van beide ouders het DNA hebben ?
Denkt zij misschien dat men deze ouders ook hun rechten op hun kindje om die reden moet kunnen afnemen ?

En heeft haar kindje geen recht op zijn/haar vader omdat deze om medische redenen niet de verwekker kon zijn ?

Bij (echt)scheidingen is het nu eenmaal zó dat de kinderen recht hebben op omgang met beide ouders, en omgekeerd.
En daarom moeten ouders, in het belang van hun kinderen, ervoor zorgen dat er geen "vecht-scheiding" komt, maar op een redelijke manier met mekaar blijven omgaan, ook na de scheiding.

Terug naar “Archief”