op straat zetten

naamloosje
Topic Starter

op straat zetten

#1 , 22 okt 2011 16:14

goeiemiddag,

misschien kunnen jullie me helpen.

Mijn ouders zijn gescheiden.
Ik woon nu bij mijn vader, en zijn nieuwe vriendin.
omdat er constant ruzzie is tussen mij en zijn nieuwe vriendin.
Omdat ze haar dochter wel alles toelaat en mij niet, wil mijn vader mij er nu uit gooien.

Ik werk nu al een jaar.

Maar kan dit wettelijk zomaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 22 okt 2011 16:37

Als je gedomicilieerd bent bij je vader, kan hij je niet zomaar plotsklaps buitengooien, maar na een tijdje zal je misschien moeten overwegen een oplossing te zoeken. Want dit is voor niemand fijn. niet voor je vader, niet voor zijn vriendin en jou.
Als je wenst te blijven bij je vader, zul je moeten proberen te achterhalen wat precies de pijnpunten zijn: wat zijn de dingen die je niet "mag". Zijn het overdreven eisen? Of kan je er in komen dat het voor je vaders vriendin belangrijke zaken zijn. Verschil zal je altijd merken tussen de behandeling van haar eigen dochter en jou... Dat is het vaak het probleem bij Nieuw Samengestelde gezinnen. Maar hier iets ter overweging: Zijn het misschien zaken die te maken hebben met het feit dat je al je eigen loon verdient en haar dochter nog schoolloopt? Of zaken met betrekking tot het leeftijdsverschil tussen jullie?
Ik stel een paar vragen zodat je voor jezelf kan nagaan waar de knopen liggen. Dat hoef je ons niet te vertellen.

De keuze kan zijn dat je echt wil blijven: maar dan zal je moeten kunnen laten blijken dat je voor een aantal zaken over de brug wil komen, vrees ik. Vergeet niet dat je eigenlijk op je eigen benen kan staan. Je vader wil de goede vrede laten terugkeren in zijn huis. Je kan niet mee in wat er gevraagd wordt (of het is inderdaad overdreven wat gevraagd wordt) dan overweeg je best om op eigen benen te gaan staan. Laat hen weten dat je begint uit te kijken naar een studio/kamer om te verhuizen. VRaag dat je genoeg tijd kan krijgen (4 maanden?) om iets leuk te zoeken. Wellicht helpen ze je dan zeker om dit allemaal te regelen.
Dus buitengooien, kan hij niet meteen. Maar hij is wettelijk niet meer verplicht je onderdak te bieden, want je bent zelfstandig. Dus als het escaleert kan hij wel een procedure beginnen om dat te bereiken (gaat niet van één dag op een andere), maar dat voorkom je toch liever, dan zijn alle bruggen gewoon opgeblazen...

Oude Belg

#3 , 22 okt 2011 17:26

Contacteer in elk geval een Jongeren AdviesCentrum - JAC- in je buurt. Zij zijn best geplaatst om je te adviseren en te helpen. Het is discreet en gratis.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

WindowsXP

#4 , 23 okt 2011 11:31

Ik heb dit eens aan de politie gevraagd en bij de vredegerecht enzo en het zit zo.. : je vader kan je adres laten schrappen bij hem via de gemeente en/of met behulp van een deurwaarder. Daarna MAG je met toestemming van de gezinshoofd daarbinnen zolang hij het wilt.. maar zodra er problemen zijn en hij belt de politie op dan kan de politie jou meenemen omdat je domicilie niet daar staat en gaan ze voor jou onderdak zoeken. Ocmw kan hierbij ook helpen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 okt 2011 14:54

Ik denk het niet hoor.
U bent daar ingeschreven en bij controle zal de politie (kwartieragent) vaststellen dat u daar nog woont. Dan is dat einde verhaal. Trouwens de gemeente zal niet tot schrapping kunnen overgaan voor er een onderzoek gebeurd is door de politie met een herhaling na X maanden.
Als uw vader u buiten wil zal hij dat ( om goed te zijn) eerst met een AS/DW aan u moeten laten weten ( kwestie van bewijs op te bouwen)
Dan zal hij u (in verzoening) of rechtstreekse dagvaarding voor de vrederechter en daar met argumenten afkomen. U kan in uw wederwoord daar tegen in gaan. Uiteindelijk zal de vrederechter een beslissing nemen die aan de partijen moet betekend worden (mogelijk scenario).

Het meenemen door de politie uit een woning van een persoon is een heikel punt. Als er niets strafbaars is gebeurd kan de politie niet optreden en zal een deurwaarder moeten ingeschakeld worden.
Politie is ENKEL bevoegd voor strafbare feiten. Het buitenzetten van iemand die met toelating is binnengelaten voldoet niet aan die voorwaarden. Art 439 SW ev is dus niet van toepasssing

j.demoor

#6 , 24 okt 2011 10:15

Zonder huurovereenkomst bezet u het ouderlijk huis ‘ter bede’,m.a.w. ‘zonder recht of titel’

‘Ik werk nu al een jaar’ zodat uw vader niet meer onderhoudsplichtig is tegenover u.

Uw vader kan u dagvaarden met vordering tot uitdrijving en schadevergoeding.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Archief”