Mag men een bepaald deel van loon terug vragen?

stiftje
Topic Starter

Mag men een bepaald deel van loon terug vragen?

#1 , 28 okt 2011 23:01

Hey,

Even iets wat mijn ouders nu voor hebben;
Mijn pa werk al jaren onder arbeiderscontract maar begin dit jaar hebben ze er een bediendecontract van gemaakt.
Hij kreeg opeens 100 euro in de maand meer en mijn ouders dachten dat het iets met die verandering te maken had...
Nu na bijna 1 jaar zeggen ze tegen mijn pa dat hij teveel uitbetaald geweest is.
Ze hadden iets te weinig van bedrijfsvoorheffing afgehouden ofzo...
Nu zou hij volgens het werk dit jaar best nog 900 euro terugbetalen voor al hetgeen wat teveel uitbetaald werd.
Ze zeiden hem dat als hij het niet nu zou doen in december.. dat hij dan anders volgend jaar misschien te hoge belastingen zou krijgen.
Kunnen ze dit zomaar doen?
Is er geen maximum aantal maanden dat het werk maar kan terugvragen?
Of klopt het wat ze hem vertellen?
Leuk is het alvast niet want in december gaat mijn pa dan bijna geen loon hebben en nu het contract veranderd is heeft hij blijkbaar ook geen eindejaarspremie.
Dit is natuurlijk niet echt leuk voor de feestdagen natuurlijk!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 28 okt 2011 23:32

Bedrijfsvoorheffing is voorafbetaling van belastingen, en komt niet ten goede van het bedrijf. Indien er werkelijk te weinig is afgehouden, zal hij dit verschil inderdaad moeten bijbetalen bij de afrekening van de belastingen.
Doe een simulatie van uw vader zijn belastingen via tax-calc (zo zoeken via google), of ga langs bij uw vakbond voor een berekening.

JPV

#3 , 30 okt 2011 18:39

Ze zeiden hem dat als hij het niet nu zou doen in december.. dat hij dan anders volgend jaar misschien te hoge belastingen zou krijgen.
Kunnen ze dit zomaar doen?
Ja, de werkgever heeft het recht de correcte afhoudingen van de bedrijfsvoorheffing te vragen, zelfs alles in 1 keer. Afhoudignen van bedrijfsvoorheffingen kunnen perfect, zolang het de wettelijke zijn. Als er 9 maanden lang 100 euro te weinig ingehouden werd, mag dit alsnog afgehouden worden.
Is er geen maximum aantal maanden dat het werk maar kan terugvragen?
nee, gezien het over een te rechtvaardigen afhouding is.
Leuk is het alvast niet want in december gaat mijn pa dan bijna geen loon hebben en nu het contract veranderd is heeft hij blijkbaar ook geen eindejaarspremie.
wat is zijn paritair comité (sector, maar dan in nummervorm)? Dan kunnen we checken of hij alsnog recht heeft op een eindejaarspremie.

Je pa kan wel vragen dat ze die extra afhouding niet doen, maar dan zal hij het bij de volgende belastingsbrief (die van aanslagjaar 2012, inkomsten 2011) moeten bijbetalen.

Eigenlijk is het volgende gebeurd bij je vader:

Stel dat hij normaal 2000 euro bruto verdient. Stel dat de normale afhoudingen 140 euro (RSZ) en 400 euro bedrijfsvoorheffing zou zijn. Dan had hij 1460 euro loon.

Nu kreeg hij door een afhouding van maar 300 euro bedrijfsvoorheffing 1560 euro loon.

Bij de belastingen zou hij dan (bvb) op een totaal brutoloon van 24000 euro loon, 6000 euro belastingen moeten betalen, min de bedrijfsvoorheffing. Dat betekent in het eerste geval 6000-12x400 euro te betalen = 1200 euro en in het tweede geval 6000-12x300 euro te betalen = 2400 euro te betalen.

Wat hij dus in het eerste geval "normaal afgehouden wordt", wordt in het tweede geval via de belastingen afgerekend.

Reclame

stiftje
Topic Starter

#4 , 31 okt 2011 09:40

Mijn ma gaat vanavond eens kijken of ze dit ergens vindt. Staat die nummer ergens op de loonfiche ofzo?
En wat het werk nu gaat doen is; mijn pa houdt netto 1100 euro over van zijn loon normaal en nu gaan ze 3 maanden maar 800 euro uitbetalen...
Maar dat is toch echt weinig; ze moeten nog een huis afbetalen en mijn jongste zus gaat ook nog naar hoge school dus die kosten hebben ze ook steeds!
Is er niet een bepaald bedrag waar ze niet onder mogen gaan?
Zoals bij het minimumloon?

Wat ik weet is dat alles daar zowat in het honderd is beginnen lopen een paar jaar geleden.
Mijn pa werkte normaal als ambulancier bij cm... Maar daar stopten ze dan mee en mijn pa was te jong (50-51) om al op pensioen te gaan. Dus hebben ze hem dan maar een logistieke functie gegeven binnen de cm of zoiets.
Sindsdien zijn er al verscheidene problemen geweest omtrent loon en contract enzo...

JPV

#5 , 31 okt 2011 11:06

Paritair comité staat idd normaal gezien op de loonfiche.

Als de werkgever CM is en hij tot PC 218 behoort (wat ik vermoed), dan heeft hij recht op een eindejaarspremie als op datum van betaling van de eindejaarspremie hij 6 maand ancienniteit heeft. Meestal wordt er in december betaald, dus als hij van begin juni in dienst was als arbeider, heeft hij recht op de EJP.

Die 1100 euro, is toch niet van een voltijdse arbeid? Scan gerust de loonfiche in en mail me die (of bezorg een link in pm)

Er is geen bedrag waaronder ze niet mogen gaan, gezien de bedrijfsvoorheffing een wettelijk verplichte afhouding is.

stiftje
Topic Starter

#6 , 31 okt 2011 12:48

Mijn pa is nu 54 en zit op woensdag thuis.
Dit doen mijn ouders samen op woensdag zodat ze een dag op de kleinkindjes kunnen passen, dus is geen voltijdse arbeid.
Zal zien of ik mijn ma vanavond nog zie en dat ik misschien eens een loonfiche kan doorsturen.
Hij is daar al jaren als arbeider maar denk dat hij ergens in januari of februari naar bediende overgeschakeld is.
En is dit dan een volledige eindejaarspremie of maar een deeltje?

Terug naar “Archief”