Bewarend beslag

Creatief
Topic Starter

Bewarend beslag

#1 , 04 nov 2011 15:48

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 06 nov 2011 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 nov 2011 17:34

Volgens de dagvaarding (inkorting natlatenschap) hebben we de mogelijkheid bewarend beslag te laten leggen op eigendommen van onze tegenstrever.
Ik begrijp niet hoe dit uit de dagvaarding kan volgen ...

Creatief
Topic Starter

#3 , 04 nov 2011 21:07

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 06 nov 2011 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Franciscus

#4 , 04 nov 2011 22:23

....te horen verklaren....maar IS dat al door de voorzitter verklaart ???

ganapathi tantra

#5 , 05 nov 2011 00:45

heel erg simpel uitgelegd is een dagvaarding een soort van verzoekschrift met de wensen van de patij die dagvaard ten opzichte van de
andere partij. het is zeker een officieel document

Er werd dus nog niks beslist, dat gebeurt door de aangestelde rechter. Maar of die man of vrouw ingaat op de wensen of de inhoud van de
dagvaarding dat is een andere zaak. Daarvoor moeten beide partijen voor de rechtbank verschijnen en hun verhaal doen.

maar zoals ik zei dat is zeer simpel misschien zelfs te simpel uitgelegd.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Creatief
Topic Starter

#6 , 05 nov 2011 21:06

Wat een dagvaarding inhoudt weet ik maar al te goed, ganapathi tantra, maar mijn vragen zijn hiermee nog niet beantwoord.

scorpioen

#7 , 05 nov 2011 21:37

Een dagvaarding is wat je vraagt aan de rechtbank. Op basis van de dagvaarding kan je dus geen bewarend beslag leggen.

Is dit een antwoord op je vraag?

Creatief
Topic Starter

#8 , 05 nov 2011 21:59

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 06 nov 2011 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#9 , 05 nov 2011 22:04

Er is dus een vonnis ....wat staat er in het vonnis.
geef liefst de volledige tekst ZONDER NAMEN ...

j.demoor

#10 , 06 nov 2011 08:57

“Art.1413.Iedere schuldeiser kan in spoedeisende gevallen aan de rechter toelating vragen om op de voor beslag vatbare goederen van zijn schuldenaar bewarend beslag te leggen.Art.1414.Elk vonnis, zelfs al is het niet uitvoerbaar niettegenstaande verzet of hoger beroep, geldt als toelating om bewarend beslag te leggen voor de uitgesproken veroordelingen, tenzij anders is beslist.Art.1415.Verlof om bewarend beslag te leggen mag niet worden verleend dan wegens een schuldvordering die zeker en opeisbaar is, en die vaststaande is of vatbaar voor een voorlopige raming...Art.1417.De toelating die in artikel 1413 bepaald is, wordt gevraagd bij een verzoekschrift dat aan de rechter wordt gericht...”(Gerechtelijk Wetboek).

Uit wat u meedeelt kan niet afgeleid worden dat u reeds voornoemde hoedanigheid van schuldeiser bezit,zodat u dan ook nog geen bewarend beslag kan vorderen.

Is aan voornoemde vereiste wel voldaan dan kan u ook bewarend beslag leggen op de gezinswoning,effectenrekening en spaarrekening.

‘met de bevoegdheid bewarende maatregelen te nemen met betrekking tot de roerende en onroerende goederen die deel uit maken van de nalatenschap’

Hierin is ‘bewarende maatregelen’ niet te verwarren met ‘bewarend beslag’
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Creatief
Topic Starter

#11 , 06 nov 2011 11:38

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 06 nov 2011 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

scorpioen

#12 , 06 nov 2011 16:40

Een bewarende maatregel is bijvoorbeeld het betalen van de premie van de brandverzekering.

Om bewarend beslag te leggen op goederen moet u - als er nog geen vonnis is - toestemming vragen aan de beslagrechter. U moet dan bewijzen dat u een vordering hebt die zeker en vaststaand is en dat er hoogdringendheid is.

Creatief
Topic Starter

#13 , 06 nov 2011 16:48

Bedankt, scorpioen. Ik denk dat ik nu voldoende weet. De vordering is alleszins vaststaand én we hebben het bewijs dat de tegenstrever zich onvermogend aan het maken is.

Creatief
Topic Starter

#14 , 26 nov 2011 15:00

Nog een vraagje, misschien voor Scorpioen ...

Aangezien er in de dagvaarding sprake is van bewarend beslag, maar niet in het vonnis om de inkorting te verkrijgen, ben ik hierover in discussie gegaan met onze advocaat.
We weten dat onze mede-erfgenaam, die door listige kunstgrepen, zo goed als alles heeft gekregen uit de nalatenschap. Hij was de meest begunstigde, waardoor wij via gerechtelijjke weg de inkorting moeten vragen.

Het reservatair deel moet hij nog uitbetalen. Begunstigde erfgenaam heeft dit deel verminderd met een 7.000 € per persoon en heeft dit in een dreigbrief als laatste bod neergeschreven met bijkomende vermelding ... indien we gerechtelijk zullen gaan dat we 0 € nog zouden krijgen. Uit berekening kunnen we via gerechtelijke weg het vijfrvoud krijgen van ons reservatair deel. Het hoe-en waarom laat ik even terzijde.

M.a.w. onze vorige notaris heeft ons gezegd dat de begunstigde erfgenaam zich onvermogend aan het verklaren is. We hebben dit kunnen achterhalen via het staatblad en andere info.

Ook onze advocaat beweert dat bij bewarend beslag dat we moeten bewijzen dat we een vordering moet zijn, die zeker en vastaand is en dat er hoogdringendheid is.

- Kunnen we hier niet spreken van hoogdringendheid aangezien de meest begunstigde erfgenaam zich onvermogend aan het verklaren is?
- De dreigbrief (met vermelding van het het reservatair, enkel op nalatenschap) is dat geen vasstaand bedrag?
- Moeten we dan wachten op het bewarend beslag totdat de rechtbank zich heeft uitgeproken over het reëel bedrag dat nog moet uitgekeerd worden?
- Kunnen we terugvallen op de actio Pauliana? Vanaf wanneer treedt deze in werking?

scorpioen

#15 , 26 nov 2011 16:38

Om bewarend beslag te leggen heb je de toestemming van de beslagrechter nodig.

Wanneer iemand zich onvermogend maakt wordt dit beschouwd als hoogdringend.

Of de vordering zeker en vaststaand is kan ik niet beoordelen. Daarvoor moet men gans het dossier kennen.

Terug naar “Archief”