Geen adres, geen werk, geen ziekteverzekering, wel schulden

Piekerke
Topic Starter

Geen adres, geen werk, geen ziekteverzekering, wel schulden

#1 , 08 nov 2011 11:31

Hoe kan je iemand, zonder adres, werk of ziekteverzekering maar met schulden, helpen zonder zelf in de problemen te komen?

Dit is de situatie:

Ludo heeft verschillende jaren in het buitenland geleefd en gewerkt. Op een gegeven moment is hij een eigen bedrijfje begonnen maar dat is uiteindelijk op een fiasco uitgedraaid. Met niets is hij terug naar België gekomen. Hij heeft meer dan waarschijnlijk schulden gemaakt in het buitenland, in België heeft hij met zekerheid schulden. Hoe groot die schuld is weten we niet, we weten wel dat die schuld met de dag groter wordt door de hoge interesten.

Ludo heeft momenteel geen adres. Hem bij iemand domiciliëren kan niet want dan zullen de schuldeisers daar komen aankloppen.

Ludo zoekt werk maar dat blijkt niet zo eenvoudig. Hij is ondertussen 40+ en heeft geen enkel diploma.
Ludo is niet in orde met zijn ziekteverzekering. Hiervoor heeft hij een adres nodig.
Ludo heeft geen recht op stempelgeld.
Ludo is langgeweest bij het OCMW maar die willen/kunnen? hem niet helpen omdat hij geen adres heeft.

We willen Ludo helpen maar zijn bang om zelf in de problemen te komen. Wat kunnen we best doen?

Zijn schuld aflossen (als dat haalbaar is !???!) zodat die niet nog groter wordt?
Een woonplaats voor hem huren waar hij zich kan domiciliëren, zodat hij hulp kan vragen/krijgen bij het OCMW?

Wie weet raad???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Artis

#2 , 08 nov 2011 12:29

1) Het OCMW is wettelijk verplicht om de verzekerbaarheid bij de mutualiteit in regel te brengen!!!
2) Een referentieadres zou dus niet mogelijk zijn? Waarom niet? Staat hij nog in de registers ingeschreven of is hij ambsthalve geschrapt? (Hij heeft toch zijn identiteitskaart nog, hoop ik?)
3) Waar verblijft hij feitelijk (en is dat een vast feitelijk adres)? Dat OCMW van de gemeente waar hij verblijft is dan sowieso bevoegd. Domicilieadres is niet van tel!
4) Een aanvraag RMI (ovv leefloon) kan eveneens. Er zal een ondermeer een onderzoek gebeuren naar andere mogelijke rechten. Wel inschrijvingsbewijs VDAB/werkwinkel meebrengen, eventueel wat sollicitaties ed meer (= werkbereidheid aantonen).
5) Aanvraag CSR kan een optie zijn (uiteraard indien de schuldenlast in die mate hoog is dat er geen andere oplossing is). Maar zal niet de eerste stap zijn in deze problematiek.

--> Er zal wel door Ludo wat moeten gelopen worden om alles in regel te krijgen en/of te doen wat bepaalde instanties vragen.

And last but not least: hulpvraag aan OCMW officieel laten registreren.

Piekerke
Topic Starter

#3 , 08 nov 2011 13:32

Bedankt voor uw reactie.

Ludo was bij het OCMW langsgeweest maar die wilden weten waar hij nu verblijft. Ludo wil dat niet zeggen omdat hij bang is dat diegene die hem nu onderdak geeft, voor zijn schulden zal moeten opdraaien. Hij is daarom niet meer naar het OCMW teruggegaan.
Moet het OCMW zijn mutualiteit evengoed in orde brengen als hij geen vast adres heeft?
En is dat zo dat diegene die tijdelijk onderdak verleent, het risico loopt voor die schulden op te draaien?

Volgens zijn zeggen heeft hij een buitenlands paspoort. Zijn laatste verblijf was in Amerika en daar had hij een visum voor.
Ik ken niets van zo'n dingen, maar een visum vervalt toch? Vervalt dan ook zijn paspoort?

Hij krijgt momenteel onderdak, kleding, eten en drinken van iemand maar heeft daar dus geen domicilie-adres. Het is absoluut niet de bedoeling dat hij daar blijft, dit is een tijdelijke noodopvang. Maar ondertussen is dat zo al een 3-tal maanden en die situatie is echt heel moeilijk.

Ik weet niet zeker of hij is ingeschreven als werkzoekende, hij solliciteert wel, maar tot hiertoe is dat niets geworden.

Het lastige met Ludo is dat we niet zeker weten dat hij wel alles vertelt. We willen Ludo niet laten vallen, maar er moet dringend een oplossing komen. Maar wat je ook bedenkt, telkens komen we bij het probleem dat Ludo geen adres heeft. En dat durven we hem niet geven omdat we bang zijn dat dat wel eens ernstige negatieve gevolgen kan hebben voor diegene die hem opvangt.

Reclame

artemis

#4 , 08 nov 2011 13:55

Volgens de letter van de wet is Ludo dakloos.

Er bestaan opvangcentra voor dat soort mensen. Zo een opvangcentrum kan Ludo tijdelijk een woonst en domicilie geven zodat hij zich terug met alles in regel kan brengen en zijn leven opnieuw kan organiseren.
Hier over de deur is er een pand met gemeubelde studio's wat van zo een organisatie afhangt. De mensen worden er begeleid door sociaal assistenten. Sommigen wonen er enkele maanden, anderen een paar jaar. Er woont wel allerlei slag, gaande van mensen met een bepaalde beperking, tot gevangenisverlaters maar ook mensen zoals Ludo. Hij zal wel open kaart moeten spelen als hij zich wil laten helpen.

Ik zal proberen een koepel te vinden met adressen van dergelijke centra.

artemis

#5 , 08 nov 2011 14:11

CAW's (van Centrum Algemeen Welzijnswerk)

http://www.caw.be/

Piekerke
Topic Starter

#6 , 08 nov 2011 14:21

Bedankt

artemis

#7 , 08 nov 2011 15:48

Een woonplaats voor hem huren waar hij zich kan domiciliëren, zodat hij hulp kan vragen/krijgen bij het OCMW?
Dat zal in praktijk heel moeilijk zijn gezien zijn situatie. Wie zou er willen verhuren aan iemand die zelfs geen uitkering heeft?

Wat die CAW's precies doen weet ik niet. Wel weet ik dat zij naast voor een (tijdelijke) woonplaats te zorgen, bemiddelen met het OCMW en ook aan budgetbeheer doen. Ze begeleiden mensen om hun leven terug op de rails te krijgen en dat lijkt me wat Ludo nodig heeft.

Anderzijds dacht ik dat het OCMW in bepaalde gevallen een referentieadres aan daklozen geeft, net om ze zich in orde te laten stellen. Maar daarmee hebben ze natuurlijk nog geen echt dak boven hun hoofd.

Piekerke
Topic Starter

#8 , 08 nov 2011 17:32

Diegene die hem nu onderdak geeft dacht Ludo de huurwaarborg en gedurende enkele maanden het huurgeld voor te schieten. Dit met de idee dat Ludo dan een adres heeft en zich in orde kan maken met alles. We gaan ervan uit dat Ludo dan uiteindelijk een leefloon (of nog beter een echt loon) zal hebben.
Nu, ik heb eens rondgekeken op internet naar een betaalbaar appartement/studio/huisje en eigenlijk is dat niet te vinden. Dus ik vrees een beetje dat het bovenstaande idee toch niet zo'n goed idee is.

Wat is een referentie adres eigenlijk? Is dat iets dat wettelijk is omschreven?
Kan dat dan bv ook het adres zijn waar hij nu verblijft? Zonder het risico's van schuldeisers?

We (diegene die hem nu onderdak verschaft en ik) gaan in ieder geval al eens ons licht opsteken bij die CAW's en ook bij de wetswinkel. Nu heeft Ludo altijd op alles een antwoord klaar waardoor een oplossing onmogelijk lijkt, maar mss vertelt stelt hij de zaken (met opzet of ongewild) verkeerd voor. Het is nodig dat we zelf ook goed en grondig geinformeerd zijn of we zitten mss ook met de gebakken peren.

We willen hem echt wel helpen, maar zoals je zelf al zei, hij moet zich ook willen laten helpen.

artemis

#9 , 08 nov 2011 18:27

Meer informatie over het referentieadres. De persoon die het referentieadres geeft loopt geen enkel risico. Ik heb zelf nog een referentieadres gegeven aan vrienden die emigreerden en een periode zonder domicilie moesten overbruggen.
Dus ja, één van jullie kan een referentieadres aan Ludo geven zonder financieel risico. Je enige plicht is alle post aan hem te bezorgen.

http://www.rechtenverkenner.be/pages/Re ... chtKey=588
Opmerking: adres onderaan de link is OCMW Antwerpen. Dit is omdat ik een postcode moest ingeven om aan de informatie te geraken.

Een persoonlijke bedenking:
Naar wat ik begrepen heb heeft Ludo schulden in het buitenland vanwege een faillissement aldaar (jammer, dat kan iedereen overkomen), maar heeft hij ook schulden in België die van vroeger dateren. Wat jullie voor Ludo (willen) doen is heel nobel maar sommige mensen maken sneller schulden dan andere en blijkbaar speelt hij geen open kaart.

Artis

#10 , 08 nov 2011 21:13

Bedankt voor uw reactie.

Ludo was bij het OCMW langsgeweest maar die wilden weten waar hij nu verblijft. Ludo wil dat niet zeggen omdat hij bang is dat diegene die hem nu onderdak geeft, voor zijn schulden zal moeten opdraaien. Hij is daarom niet meer naar het OCMW teruggegaan.
Moet het OCMW zijn mutualiteit evengoed in orde brengen als hij geen vast adres heeft?
En is dat zo dat diegene die tijdelijk onderdak verleent, het risico loopt voor die schulden op te draaien?

Volgens zijn zeggen heeft hij een buitenlands paspoort. Zijn laatste verblijf was in Amerika en daar had hij een visum voor.
Ik ken niets van zo'n dingen, maar een visum vervalt toch? Vervalt dan ook zijn paspoort?

Hij krijgt momenteel onderdak, kleding, eten en drinken van iemand maar heeft daar dus geen domicilie-adres. Het is absoluut niet de bedoeling dat hij daar blijft, dit is een tijdelijke noodopvang. Maar ondertussen is dat zo al een 3-tal maanden en die situatie is echt heel moeilijk.

Ik weet niet zeker of hij is ingeschreven als werkzoekende, hij solliciteert wel, maar tot hiertoe is dat niets geworden.

Het lastige met Ludo is dat we niet zeker weten dat hij wel alles vertelt. We willen Ludo niet laten vallen, maar er moet dringend een oplossing komen. Maar wat je ook bedenkt, telkens komen we bij het probleem dat Ludo geen adres heeft. En dat durven we hem niet geven omdat we bang zijn dat dat wel eens ernstige negatieve gevolgen kan hebben voor diegene die hem opvangt.
Als het OCMW niet weet wat hij (feitelijk) verblijft, gaan ze idd niet kunnen/willen helpen. Hij zal dus op zijn beurt open kaart moeten spelen op dat vlak. Een grondig sociaal onderzoek houdt verder ook een huisbezoek in bvb.

Het OCMW moet de mutualiteit in regel brengen als het daartoe de kans krijgt natuurlijk. Als Ludo niet meer terug keert, dan is het zijn eigen verantwoordelijkheid. Dit staat los van zijn adres. Zijn feitelijk verblijf in gemeente A duidt het bevoegd OCMW A aan.

Ludo wordt volgens de letter van de wet als dakloze beschouwd. Hij kan dus een referentieadres aanvragen bij het OCMW (wordt niet zo makkelijk verleend). Belangrijk om op te merken is dat op een referentieadres geen beslag gelegd kan worden. Een referentieadres bij een particulier (bij jou dus) kan ook, maar daar weet ik het fijne niet van. Mss best hiervoor contact opnemen met de gemeente. Zij zijn het die dat moeten registreren. Indien je meer info wenst over het referentieadres bij het OCMW, geef dan maar een seintje ...

Ivm het paspoort: is het een paspoort of een identiteitskaart? An sich internationaal een wezenlijk verschil. Hij heeft toch de Belgische nationaliteit?

Zorg ervoor dat Ludo zijn "bewijzen" of gegevens van sollicitaties goed bijhoudt, komt goed over bij het OCMW en zal de zaken vergemakkelijken. Kwestie dat de werkbereidheid minimaal in vraag kan gesteld worden.

Artis

#11 , 08 nov 2011 21:19

Anderzijds dacht ik dat het OCMW in bepaalde gevallen een referentieadres aan daklozen geeft, net om ze zich in orde te laten stellen. Maar daarmee hebben ze natuurlijk nog geen echt dak boven hun hoofd.
Wordt bvb vooral verleend indien bepaalde rechten in het gedrang zouden komen. Bvb schorsing van werkloosheidsuitkeringen omdat niet bepaald kan worden waar betrokkene zich bevindt, hij alleenstaande of samenwonende is, enz ...
OCMW kan dit tijdelijk gedogen bij inwoonst bij vrienden, maar zal na een paar maanden een evolutie willen zien dat een zelfstandige woning wordt gezocht.

Verder wordt vooral ook het referentieadres toegekend bij personen die opgenomen zijn in allerlei vormen van daklozencentra (crisisopvang, psychiatrische ziekenhuizen, ...) omdat ze daar niet ingeschreven kunnen worden.
Belangrijkste voorwaarden zijn: 1) ambtshalve afschrijving, 2) dakloos zijn, 3) niet over de middelen beschikken om zelf een woonst te bekomen (lees: een inkomen verwerven via de sociale zekerheid), 4) geen bestendiging veroorzaken van de situatie (bvb. om schuldeisers te ontlopen).

Tope

#12 , 09 nov 2011 00:26

Ik heb op het punt gestaan om iemand die zich in zowat dezelfde situatie bevindt als Ludo een referentieadres te geven.
Om zeker te zijn dat dit geen risico's inhoudt, zijn wij raad gaan vragen op het Bureau voor Juridische Bijstand in het nieuw justitiepaleis te Antwerpen:
http://www.balieantwerpen.be/?action=on ... s+bijstand" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar de advokaat beweerde dat een referentieadres geven niet zonder risico was, hebben wij in arren moede deze piste verlaten.
Kregen wij dan misschien geen juiste info?

artemis

#13 , 09 nov 2011 09:44

Daar de advokaat beweerde dat een referentieadres geven niet zonder risico was, hebben wij in arren moede deze piste verlaten.
Kregen wij dan misschien geen juiste info?
Misschien een apart topic waard?

Vond alleen dit:
http://www.elfri.be/juridische-informat ... cilieadres

Wie ambtshalve is afgeschreven en geen vast adres heeft kan kosteloos een referentieadres bekomen bij het OCMW. Dan wel kosteloos bij een familielid of vriend. Op een referentieadres kan geen beslag worden gelegd. Een referentieadres wordt vanuit de sociale doelstelling van het OCMW steeds gratis verleend en moet ook steeds gratis zijn wanneer het adres door een particulier of een VZW ter beschikking wordt gesteld. Gezien een referentieadres uit menslievendheid wordt verstrekt kan een vennootschap die volgens de definitie winst moet nastreven geen referentieadres verlenen. Wordt er toch geld voor gevraagd dan kan de verhuurder zwaar gestraft worden.

Als dat klopt dan is het belangrijk dat indien de TS Ludo een referentieadres zou geven en deze er ook verblijft, er nooit geld voor gevraagd mag worden. Hoe dat dan gaat indien Ludo enkel een bijdrage voor kosten zou betalen weet ik ook niet.
Misschien is dat wel het addertje onder het gras. Dat je op glad ijs komt indien je ook op het referentieadres verblijft en waar dat eigenlijk niet voor bedoeld is.

Voer voor de experten!

artemis

#14 , 09 nov 2011 09:55

Er blijft dus de mogelijkheid via een CAW.

Indien dat niet zou gaan vraag ik me af waarom het OCMW Ludo geen referentieadres zou willen geven. Volgens mij komt hij in aanmerking, al zal dat maar voor een bepaalde periode mogelijk zijn.

JPV
Juridisch actief: Ja

#15 , 09 nov 2011 10:36

Ludo woont mss volgens het OCMW niet zeker in de stad van het OCMW (allez, hij heeft daar mss gisteren niet overnacht), waardoor het OCMW niet bevoegd is

Terug naar “Archief”