6 jaar geleden ben ik een nieuwe relatie begonnen met mijn vriendin die pas gescheiden was.
Omdat haar ex-man een alcoholprobleem heeft, heeft ze voor het omgangsrecht van hun 2 kinderen die toen 5 en 6 jaar waren in haar eot laten zetten dat er een verbod was om met de kinderen op herberg(café)-bezoek te gaan. Een 4 tal jaar geleden hebben wij kindermishandeling op hem afgestuurd omdat de kinderen wanneer ze bij hem waren tot een stuk in de nacht op café zaten (regeling is bij vader 1 weekend om de 2 weken).
Kindermishandeling is geweest na de kinderen gehoord te hebben, en vader heeft beloofd en ingezien dat het verkeerd was en zou niet meer met hun op café gaan. Wij dachten dat alles in orde was, tot...
Kinderen zijn nu 12 en 11 jaar, dochter wilt niet meer bij haar vader gaan. Na 2 maand niet meer geweest te zijn waarvan wij dachten dat het het probleem bij zijn nieuwe vrouw lag, heeft ze de ware toedracht te kennen gegeven. De kinderen hebben al 4 jaar moeten liegen tegen hun mama en mij, er is niets veranderd. Als de kinderen iets zouden zeggen over het cafébezoek zouden ze zwaar, heel zwaar gestraft worden. Hij komt ze ophalen en vertrekt naar het café, rond 14u gaan ze naar huis, eten ze iets en vertrekken ze weer op café tot laat in de avond. De volgende dag gaan ze zogezegd aperitieven in het café, gaan naar huis iets eten en dan weer op café tot ze weer worden afgezet bij ons. Wij hebben gedragsproblemen opgemerkt en zijn daar ook mee naar een dokter geweest, de kinderen vooral de oudste dochter heeft er een probleem mee met dat liegen en ik denk de jongste onbewust ook. Volgens de vader lag dit aan ons, en aan het school, en wij begonnen dit ook te denken, maar nu weten we beter. Wij hebben de vader genoeg kansen gegeven om zijn kinderen een volwaardige opvoeding te geven. Nu is mijn vraag : Welke stappen kunnen wij tegen de vader zetten, en welke straf kan er opgelegd worden voor de schending van het eot.