Het gebruiken van spionagesoftware door politie/overheid

stud
Topic Starter

Het gebruiken van spionagesoftware door politie/overheid

#1 , 15 nov 2011 18:15

Beste,

Ik vraag me af als de overheid/inlichtingen/politie diensten in België mogen gebruik maken van spionagesoftware om info te winnen over een verdachte, naar aanleiding van :

http://www.security.nl/artikel/38803/1/ ... tware.html" onclick="window.open(this.href);return false;.

Hoe zit dit in Belgie, is dit toegestaan? Indien wel, in welke wet staat dit dan vermeld?

Ik heb reeds artikel 550bis (ongeoorloofde toegang) en 550ter (computer- en datasabotage) uit het belgisch strafwetboek nagelezen maar hier wordt geen enkele uitzondering vermeld voor een eventuele inlichtingendienst.

Wie kan me verder helpen?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 nov 2011 18:25

Ja, politie kan na machtiging magistraat bijzondere opsporingsmethoden gebruiken zie oa
http://www.demorgen.be/.../De-top-tien- ... poringsmet." onclick="window.open(this.href);return false;.
http://www.politeia.be/article.aspx?a_id=DEBIJZ023S" onclick="window.open(this.href);return false;

PS en wordt niet ELK gsm gesprek afgeluisterd door in Engeland geplaatste apparatuur van onze overzeese bondgenoot?
Ik kan niet op de plaatsnaam komen.

Vandebos

#3 , 15 nov 2011 19:40

Echelon2? Is trouwens reeds verouderd...

BVD beschikt over vele leuke gadgets... En binnenkort wordt het nog leuker

Reclame

huurder45

#4 , 15 nov 2011 19:43

Je kunt tegenwoordig (of al lang) ZELF telefoongesprekken afluisteren van je geburen e.d. Niet dat ik dat doe maar ben er zeker van dat ze dat bij mij al gedaan hebben. Had toen opgezocht via internet en voor een goedkoop (!!!) prijsje kun je dat aanschaffen.
Verschrikkelijk.
Hoe bedoel je Vandebos "binnenkort wordt het nog leuker". Wat gaan ze doen misschien?

Vandebos

#5 , 15 nov 2011 20:04

Naar het schijnt is de opvolger van NarusInsight klaar en wordt deze door de leden van AUSCANNZUKUS gebruikt.

hehehe, het vermelden van deze twee keywords in één bericht zal me weer wat hits opleveren bij de men in black....

stud
Topic Starter

#6 , 15 nov 2011 22:43

Alvast bedankt voor de antwoorden, ik zal de BOM-wetgeving eens doornemen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 nov 2011 23:14

Inlichtingendiensten (Veiligheid van de Staat, militaire veiligheid en inlichtingendiensten) zijn NIET inbegrepen in deze wetgeving. Zij hebben GEEN politionele bevoegdheid.
Enkel de politie dient zich daar aan te houden.

float
Juridisch actief: Ja

#8 , 16 nov 2011 09:37

Voor die diensten is er de BIM-wet.

Vandebos

#9 , 16 nov 2011 10:32

Uhu, doch deze is enkel op nationaal vlak voor onze inlichtingendienst geldig? "Informatie verstrekt door inlichtingendiensten van bondgenoten" is een veelgebruikt zinnetje in dergelijke rapporten... Hoe deze inlichtingendiensten aan die informatie komen valt dan weer onder de zogenaamde "official secrets act" of diens pseudoniem van dat land in kwestie, wat als gevolg heeft dat de methode van informatiegaring praktisch onmogelijk te bekomen is.

Jojo-spelletjes zijn dan ook zeer makkelijk en courant.

Denk maar aan de SWIFT affaire...

Terug naar “Archief”