'Rechten' stiefouder

tamaragregoor
Topic Starter

'Rechten' stiefouder

#1 , 21 nov 2011 14:25

Beste,

ik ben stiefmoeder en ondertussen 4 jaar samen met mijn man, waarvan 2,5 jaar getrouwd.

4 jaar geleden werd een akte opgesteld voor het omgangsrecht van mijn stiefzoon. Hierin staat een normale regeling, om de 2 weken een weekend, met die specificatie dat de regeling wordt toegepast 'in functie van het werk van de vader'. Mijn man is militair en is dus geregeld afwezig. Door de specificatie wil de moeder mijn stiefzoon niet laten komen. Het kind is 6 jaar en durft niets te zeggen tegen zijn moeder.

Kunnen we het voor de rechtbank brengen en een verandering van de akte vragen? Ik heb ondertussen een band met mijn stiefzoon en zou willen dat hij wel komt als zijn vader in het buitenland zit. Het is voor mijn stiefzoon ook de enige manier om dan contact te hebben met zijn vader. Zijn moeder zoekt geen contact tijdens die 4 maanden.

Heeft een rechtszaak kans op slagen?

Alvast bedankt,
Tamara

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 21 nov 2011 14:59

Even samenvatten: jullie hebben een duurzame relatie (gehuwd)en je hebt al een tijdje een hechte band met je stiefzoontje.
ik vraag me af in welke mate de clausule "de regeling wordt toegepast in functie van het werk van de vader" objectief én wettelijk geinterpreteerd kan worden als een clausule dat het kind NIET mag nkomen als de vader niet aanwezig is.

Deze specificaite is wettelijk gezien nogal vaag en wollig en verbiedt niet dat het kind komt als de papa afwezig is. In elk geval mag de moeder er zich niet beroepen om het kind NIET mee te geven. Als het kindje bij jou is en er kan geskypet worden, of per internet met cam gecommuniceerd is dat ook een manier van omgangsrecht. en het is in elk geval duidelijk dat de moeder dat niet op eigen initiatief zal aanmoedigen of mogelijk maken.

Als jullie aanvoelen dat het kindje graag zou komen om bij jou te zijn en het gaat slechts om een weekend om de twee weken (dus geen 50/50 verblijfsregeling) blijf dan gewoon staan op papa's omgangsrecht. Bovendien hoe weet de moeder dat de vader afwezig is?
Jij mag gerust het kind gaan afhalen (als de vader een attestje schrijft waarin hij jou als zijn wettige echtgenote de toelating geeft het kindje op te halen)
Maar je moet wel eerlijk inschatten of het kindje dat ook zelf graag echt wil.

Je moet geen rechtszaak aanspannen, de vader moet gewoon de moeder te kennen geven dat hij gebruik wil maken van zijn omgangsrecht om die en die datum. Dat hij omwille van de missie het kidnje laat ophalen door de stiefmama op die dag en dat uur (attestje doorsturen)
en dat tijdens het omgangsweekend de papa ook effectief contact zal hebben met zijn papa.
De mama heeft géén reden om dit te weigeren. Als ze dit weigert geeft u dit aan per PV bij de politie.
Je legt aan de agent duidelijk uit dat het omgangsrecht uitgeoefend wordt per skype en internetcam. Omdat de vader in opdracht van het vaderland op buitenlandse missie is.
Daar zal begrip voor opgebracht worden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2011 18:12

'regeling in functie werk' is mij goed gekend want heb het meermaals aan mijn medewerkers voorgesteld dit in de akte te laten opnemen.
Als men in een shiftsysteem zit dat elk jaar wijzigde of zelfs meermaals per jaar dan is het heel handig dat in de akte staat : omgangsrecht hangt af van uurregeling partij x . Uurregeling wordt X dagen VOOR begin nieuwe oeriode overgemaakt aan andere partij per mail.

Het is echter iets anders als de vader niet aanwezig is .... ik zou hier uit opmaken dat in de periodes dat hij wel aanwezig is hij dus meer zijn kinderen kan bij zich hebben.

Dus opletten.... mogelijk eens navraag doen via een advocaat/sociale dienst leger ..... en een aanpassing van de regeling vragen.

Reclame

eylis

#4 , 22 nov 2011 10:30

precies wqt franciscus vertelt: deze specificatie kan aangewend worden om de vader meer mogelijkheden te geven om te schuiven met de agenda van het omgangsrecht in functie van zijn werkaganda. Maar kan echt niet gebruikt worden door de andere partij om te verbieden dat de vader het Kind niet mag ontvangen in zijn gezin als hij niet fysiek aanwezig is. De clausule houdt géén verbod in.
Maar praat dit inderdaad eens door met de sociale dienst van het leger, want ze komen dit vaker tegen. (Ik heb er in mijn directe omgevin mee te maken)
en het is ook zo dat bij aangifte (van de weigering van de moeder )de politie alleszins het PV wél opstelt omdat er wél sprake is van obstructie van het omgangsrecht.
In elk geval wordt best eerst aan de moeder duidelijk gemaakt dat ze de specificatie fout interpreteert en dat ZIJ wel eens problemen zou kunnen krijgen.

Terug naar “Archief”