Beste,
In 1998 heb ik mijn schoonzus (60.000 frank) 1.500 euro geleend omdat ze zogezegd aan de grond zat. Een schuldbekentenis werd op papier gezet (gewoon met de hand geschreven), maar tot op heden heb ik nog geen cent terug gezien. We hebben herhaaldelijk kontakt met haar proberen op te nemen maar kregen geen antwoord. Laatst zijn we haar nog eens tegen gekomen, en toen wij haar confronteerde met het feit zei ze dat wij geld genoeg hadden en daar dus tegen konden. Dit ging mij dus een streepje te ver. Later kwamen wij te weten dat mijn schoonzus ook bij haar andere broer was gaan aankloppen om geld en die heeft ook nog niets terug gekregen. Wat kunnen wij doen om ons geld terug te krijgen. Gerechtelijk of incasso....
Met Dank, Johnny
Art.1326.Een onderhands biljet of een onderhandse belofte waarbij een enkele partij zich tegenover de andere verbindt om haar een geldsom of een waardeerbare zaak te betalen, moet geheel geschreven zijn met de hand van de ondertekenaar; of tenminste moet deze, benevens zijn handtekening, met de hand een goed voor of een goedgekeurd voor geschreven hebben, waarbij de som of de hoeveelheid van de zaak voluit in letters is uitgedrukt...”(Burgerlijk Wetboek).
De verjaringstermijn van een lening loopt pas vanaf de eisbaarheid van het geleende. Is de datum van eisbaarheid niet bepaald in de akte dan dient ze daarbuiten bepaald ,desnoods door de rechter. Het overlijden van de schuldenaar kan zulke datum van eisbaarheid zijn.
Ook schulden behoren tot de nalatenschap en zijn eisbaar van allen die de nalatenschap aanvaardden.
(met dank aan J. Demoor)
Justiceseeker