Slagen en verwondingen

Fastnicky
Topic Starter

Slagen en verwondingen

#1 , 27 nov 2011 19:52

beste,
Ik was gisteravond op stap en omstreeks 00.20 ga ik naar buiten. Hier zie ik dat iemand uit mijn klas mij stond op te wachten buiten de cafe. Terwijl ik met de rug naar hem toe stond sloeg hij mij opzettelijk flink op mijn kaak. Ik ben direct in de verdediging gesprongen en sloeg 6-7 keer op zijn gezicht. Hij heeft hier niets aan over gehouden (van wat ik gehoord heb). Ik heb zwaar koppijn en pijn aan mijn wang die ook heel dik is. Ik heb daarna direct de politie gebeld en die stonden binnen 5min met 3 combi's daar. Ik heb mijn verhaal gedaan, verklaringen verteld en een klacht ingedient tegen hem. Nu was mijn vraag wat ik hier verder nog kan verwachten? Ik heb foto's genomen van mijn dikke wang (op aanvraag van de politie), morgen ga ik na de doktor voor onderzoek. Gaat dit daadwerkelijk voor de rechter komen en kan de schuldige ook daadwerkelijk een straf krijgen?
Ik hoor het graag.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fastnicky
Topic Starter

#2 , 27 nov 2011 19:53

even ter vermelding, ikzelf ben 17 en de schuldige is 18. Ik heb het nummer van een ooggetuige die achter mij liep kunnen krijgen en ze wilt graag voor mij gaan getuigen in de rechtbank als dit zo ver komt.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 nov 2011 20:08

Ik ben direct in de verdediging gesprongen en sloeg 6-7 keer op zijn gezicht. .
Dit is niet meer verdedigen, maar AANVALLEN. Goed bezig voor een gast van 17 jaar. :evil:

Reclame

roharro

#4 , 27 nov 2011 20:11

Ik denk dat ze u en de andere jongen in een verbeteringsgesticht gaan opsluiten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105

#5 , 27 nov 2011 20:12

Ik denk dat ze u en de andere jongen in een verbeteringsgesticht gaan opsluiten.
Minstens 10 jaar.

Fastnicky
Topic Starter

#6 , 27 nov 2011 20:16

Oh dus ik mag mij niet verdedigen?.. Ik heb de politie gesproken en ze zeggen dat ik het goed heb gedaan, op school zit hij mij constant te pesten, te bedreigen en te mij uit te dagen voor na school te vechten..

eylis

#7 , 28 nov 2011 09:26

collega's,

en nu de feiten reconstrueren: vraag aan een collega/vriend om het scenario na te spelen:
je komt uit de deur en ziet persoon B een beetje verder staan.
je stapt er op af en gaat MET JE RUG naar B toegekeerd staan.
en dan verkoopt persoon B je LANGS ACHTER om een mep op je kaak.
Ik heb het geprobeerd.
Het is me niet gelukt...

Franciscus

#8 , 28 nov 2011 14:09

Is tegenpartij door politie meegenomen?
Wettige verdediging of in uw geval zelfverdediging is NIET 6 à 7 klappen in het gezicht geven.
Als tegenpartij zou ik eveneens klacht (aangifte) doen want u bent eveneens een agressor.
Een goede advocaat maakt van uw verhaal kip kap.
In principe moeten de politie minstens PV voor wederzijdse slagen en verwondingen opstellen.
U bent 17 dus minderjarig dus uw zaak komt voor jeugdrechter en zijn zaak komt voor correctionele rechtbank.

Wat het pesten betreft ....dat is een andere zaak. Is daarvan in de school en bij de politie/gerecht een dossier van?
Slagen als zelfverdediging... moeten voldoen aan voorwaarden en ik denk niet dat in dit geval

Wettige verdediging:
Artikel 416 van het strafwetboek: Er is noch misdaad, noch wanbedrijf, wanneer de doodslag, de verwondingen en de slagen geboden zijn door de ogenblikkelijke noodzaak van de wettige verdediging van zichzelf of van een ander.
Als we deze tekst ontleden, blijkt dat er enkel van wettige verdediging kan gesproken worden indien aan volgende voorwaarden voldaan is:
1. De aanslag met geweld moet rechtstreeks tegen personen gebeuren of er moet minstens
een reëel nakend gevaar voor aanranding bestaan.
2. De aanslag gericht tegen personen moet onwettig zijn.
3. De verdediging moet ogenblikkelijk gebeuren.
4. De verdediging moet evenredig zijn aan het gepleegde geweld en de aangewende middelen
moeten noodzakelijk zijn.

Belangrijk om weten is dat aan ALLE voorwaarden moet voldaan worden.

roharro

#9 , 28 nov 2011 14:41

Inderdaad, er moet eerst een cost/benefit analyse worden gemaakt alvorens aktie te ondernemen.
Bijv. eerst één goede mep terug geven en dan eerst resultaat afwachten en evalueren. Dan: is er remediëring mogelijk?
Vervolgens: hoe groot is mijn maximale versnelling, m.a.w. kan ik succesvol wegvluchten of niet?

Ik krijg meer en meer heimwee naar de praktijken uit mijn jeugdjaren:

vechten? ok, beiden gestraft

Levensles:
1. ge moogt niet vechten
2. zelfs als je in je recht bent kun je niet altijd je gelijk halen.

Zeer leerrijk. Wordt helaas niet meer toegepast.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#10 , 28 nov 2011 14:44

o ja nog vergeten ook uw ouders zullen moeten verhoord worden mocht dit nog niet gedaan zijn.

Fastnicky
Topic Starter

#11 , 28 nov 2011 20:37

De politie zou een verklaring afnemen voor de tegenpartij. Hij heeft er totaal niks aan over gehouden, ik heb een zwaar gekneusde kaak, pijn aan mijn nek, koppijn en een blauw oog. Ik heb een medisch dossier van de dokter laten opstellen. De school is momenteel op de hoogte van het pestgedrag en er zullen sancties op worden gelegt. De tegenpartij is geen vreemde voor de politie, dat weet ik wel, maar jullie zeggen dus dat hij mij ook kan aanklagen terwijl hij niks heeft, en ookal doet hij dat niet dan kan ik de zaak nog verliezen? De dader was btw meteen gevlucht maar de politite ging hem opzoeken..
Laatst gewijzigd door Fastnicky op 28 nov 2011 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

huurder45

#12 , 28 nov 2011 21:40

mijn excuses
Laatst gewijzigd door huurder45 op 29 nov 2011 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#13 , 28 nov 2011 23:01

U hebt blijkbaar ook al (straf)recht gestudeerd en kan de (medische) gevolgen van een klap inschatten.
Wel een enkelvoudige ( dus een) slag is VOLDOENDE om veroordeeld te worden.
Laat staan meerdere. Iemand slaan zoals door mij reeds is uitgelegd en volgens uw eigen verklaring zijn dat meervoudige slagen.
U kan nu beiden gevolgen hebben die aanleiding geven tot arbeidsongeschiktheid of werkonbekwaamheid (juridische term).
In een van mijn cases was het slachtoffer EEN maal met de vlakke hand geslagen. De dader heeft 7 maand gekregen.
De werkonbekwaamheid (van het slachtoffer) is door het hof van beroep niet aanvaard.
U zegt maar.

O ja het eerste wat men moet doen en dat is ook de vraag die de magistraat zich zal stellen is:
Waarom ben je niet gevlucht na de slag?
Waarom heb ge geweld gebruikt.
En wat is er gebeurd toen je achter zijn rug ging staan, en wat je niet verteld hebt?

mava105

#14 , 29 nov 2011 11:24

ik heb een zwaar gekneusde kaak, pijn aan mijn nek, koppijn en een blauw oog. ..
Uw verwondingen worden er blijkbaar met de dag erger op. En hoe kan je een blauw oog krijgen van een slag op uw kaak?

Fore

#15 , 29 nov 2011 11:34

Ben ik de enigste die dit topic een beetje ontspoord vind. De TS vroeg voor info over wat er verder ging gebeuren. Niet al de zever die hier werd gepost door sommigen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Terug naar “Archief”