diefstal wegens deur dicht maar niet op slot?

evgoeth
Topic Starter

diefstal wegens deur dicht maar niet op slot?

#1 , 29 nov 2011 15:15

In hoeverre ben je verplicht om je deur te sluiten en vast te draaien met de sleutel als je thuis weggaat?

Ik durf de deur wel al eens achter me dichttrekken, als ik voor kortere periodes uit huis ga.
Maar blijkbaar worden dieven alsmaar inventiever en zou het voor hen niet moeilijk zijn om via mijn brievenbus (in de deur) de deur van buitenaf open te maken.

Als er zo iets wordt gestolen uit mijn huis, is dat dat mijn fout?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2011 15:19

Neen, maar verzekering zal zeggen dat u niet alle maatregelen hebt genomen.
Dus wat betaling kosten betreft heb je mogelijk problemen

eylis

#3 , 29 nov 2011 15:29

je moet je goederen beschermen en bewaren zoals een goed huisvader doet.
als jij niet de nodige voorzorgen neemt om diefstal te verhinderen (lees makkelijk binnenwandelen in je woning)
is er zelfs geen sprake van diefstal. Zelfs de politie kijkt na of er sporen van inbraak zijn: als die er niet zijn, is er technisch gesproken zelfs geen misdrijf gepleegd.

Reclame

Franciscus

#4 , 29 nov 2011 15:33

Fout het is en blijft diefstal. def: hij die iets wegneemt dat hem niet toebehoord en dit wetens en willens doet
Het is enkel niet met braak inklimming of valse sleutel en deze voorwaarden staan dikwijls in de polis diefstal

eylis

#5 , 29 nov 2011 15:41

franciscus, ik heb van enkele diefstalzaken gelezen/gehoord dat mensen de levieten werden gelezen door de politie omdat ze hun goed niet deugdelijk beschermden (en de deur niet op slot deden) en diefstal gewoon niet bewezen kon worden. Het PV meldde alleen dat vastgesteld werd dat er dingen "verdwenen" waren. Er kon immers niet bewezen worden dat IEmand het gestolen had.
Daar konden ze dus bij de verzekering niets mee recupereren.

Franciscus

#6 , 29 nov 2011 19:28

Diefstal is het WEGNEMEN als de zaken weg zijn zijn ze weggenomen.
Dat is dan het woord van slachtoffer. Als u op straat uw handtas naast u zet en die wordt weggenomen dat moet dat in de toekomst ook niet meer beschouwd worden als diefstal of als je een appel wegneemt op de markt of uit een winkel want dat is dan ook niet te bewijzen.
De aangifte is diefstal wat het goed recht is van het slachtoffer daar aangifte van te doen.
Men kan niet aanduiden hoe men is binnengekomen ttz de wijze waarop maar dat zijn de bijkomende verzwarende omstandigheden.
Het Pv kan enkel vermelden dat betrokkene ZEGT dat er dingen verdwenen zijn. De politie kan die vaststelling niet doen want ze waren er niet bij.
En het is net zoals ik zeg ENKEL van belang voor de verzekeringspolis

Terug naar “Archief”