Wanneer politie bellen en wanneer rechtzaak aangaan?

djorkaef
Topic Starter

Wanneer politie bellen en wanneer rechtzaak aangaan?

#1 , 19 aug 2012 11:02

Goeiedag,

Ik zit feitelijk met een algemene vraag, namelijk onder welke omstandigheden je de politie moet bellen en onder welke omstandigheden je aangetekend schrijven moet doen/rechtzaak starten. Ik heb een aantal voorbeelden waarin dit voor mij onduidelijk is (te weinig kennis).

Voorbeeld 1:
Een gehuurde wagen wordt niet teruggebracht.
De huurder beschikt wel over een kopie van het rijbewijs en adresgegevens.
Politie bellen of aangetekend schrijven doen?
En in geval politie: zal de politie de zaak dan volledig zelf afhandelen en de auto terugbrengen of moet men ook dan eerst een rechtzaak starten?

Voorbeeld 2:
De afgesproken betaaltermijn voor een verkochte wagen wordt niet nageleefd.
De verkoper beschikt over kopie van identiteitskaart en adresgegevens.
Politie bellen of aangetekend schrijven doen?
En in geval politie: zal de politie de zaak dan volledig zelf afhandelen en de auto terugbrengen of moet men ook dan eerst een rechtzaak starten?
Is er een verschil met de "zaak" in voorbeeld 1?

Voorbeeld 3:
Iemand heeft op 2dehands.be een iphone gekocht en betaald, maar de verkoper stuurt het item niet op en geeft niet thuis.
Via een zoektocht op internet kunnen de adresgegevens van die persoon achterhaald worden.
Dient hier de politie ingeschakeld te worden of een rechtzaak?
Kan die persoon door een rechtzaak te starten er ook voor zorgen dat die persoon achter de tralies gaat? Of moet dat via de politie?

Voorbeeld 4:
Wegens omstandigheden vraagt iemand aan zijn vriend om zijn nieuwe hond in huis te nemen.
De oorspronkelijke omstandigheden zijn reeds lange tijd verstreken maar steeds komen er uitvluchten van de oorspronkelijke eigenaar om de hond (nog) niet terug te moeten nemen.
Na een jaar is de vriendschap verbroken door een ruzie en eist de oorspronkelijke eigenaar zijn hond terug.
De "vriend" weigert de hond nog terug te geven.
Moet hier de politie ingeschakeld worden en gaan zij dat oplossen? Of rechtzaak? Hangt dit ervanaf of er papieren/factuur voor de hond zijn?

Is mij allemaal een beetje onduidelijk.

Zit daar enige gemakkelijk structuur in ik neem aan van wel?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 19 aug 2012 13:10

Zodra het gaat over het niet naleven van contracten of afspraken, is het een burgerlijke zaak, en is politie (meestal) niet bevoegd. Alle voorbeelden hierboven zijn een burgerlijk dispuut, dus dient onderling opgelost te worden (eventueel langs de rechtbank gaan).

Reclame

Terug naar “Archief”