Kosten zouden hoger zijn dan schadevergoeding. Vonnis 2008

roosmuisje
Topic Starter

Kosten zouden hoger zijn dan schadevergoeding. Vonnis 2008

#1 , 31 dec 2012 20:39

Situatie in het kort:
App gehuurd (2005) in Blankenberge. Naderhand pand naast ons (grensend aan kinderslaapkamer) opening nachtcafé. Met alle problemen vandien. Nachtlawaai, vuil,... Gaan eerst bij bij uitbater langs om zelf tot oplossing zien te komen. Helaas, dus wij blijven klacht indienen bij overlast. Probleem ook voorgelegd aan burgemeester, maar die had hier geen luisteren naar. Misschien omdat de uitbater politiek vluchteling wil burgemeester hier niet in tussen komen. Na contract 3j verhuisen we terug dichter naar mijn ouders.

*) Na 3j van klacht indienen krijg ik uitnodiging politierechter voor deze zaak. Ik neem adcocaat en en deze vraagt wat mijn eisen zijn. Ik eis niets, ik woonde er niet meer. De slapeloze nachten van mij en de kinderen kan ik niet terugkrijgen. Advocaat stelt 1€ morele schadevergoeding voor. Ik ga zelf ook naar politierechtbank Brugge (rit van 3u enkel).
*) Vonnis politierechtbank in 2008, tegenpartij (wonend in Blankenberge) moet mij vergoeding van 650€.
*) 2008 tegenpartij regelt afbetalingsplan van 100€/md met gdw
*) 02/2009 tegenpartij doet 1e betaling aan gdw.
*) 10/2009 tegenpartij volgt afbetalingsplan niet correct. De betalingen zijn nog niet voldoende om gerechtskost te dekken.
*) 05/2010 tegenpartij nog nalatiger tov afbetalingsplan en ook een kleiner bedrag.
*) 06/2011 tegenpartij betaald niets meer en zou ook niet meer op aangegeven adres wonen.
*) 07/2012 zie tegenpartij werken op dijk van Blankenberge. (vermoed zwartwerk).

Ik heb recht op die vergoeding, en kan het geld best wel gebruiken.
13/08/2012 mail ik mijn advocaat. Deze laat weten dat zaak bij gdw ligt en dus best gdw contacteer. Ik contacteer gdw maar dossier nr van advocaat staat niet in gdw dossiers. Gdw doet enig opzoek werk en vind dossier. Hij leest dit even door en dan krijg ik horen dat de tegenpartij zich nooit aan het afbetalingsplan heeft gehouden (gerechtskost en gdw staan ook nog open) en dat hij uiteindelijk niet meer wonend is op adres in Blankenberge. Wat ik al wist.
Mijn vraag was (volgens mij) logisch, hoe ik geraak ik dan aan mijn schadevergoeding. Gdw laat weten dat al het werk (dus kosten) niet opwegen tegen de vergoeding en ik dit beter zo laat.

Kan dit zomaar?? Vergoeding staat nochtans in het vonnis, en omdat tegenpartij het nalaat te betalen en ook nog eens verhuist heb ik pech.
Hij is politiek vluchteling dat wat misschien zijn voordeel hier is.
Ik begrijp gdw ook ergens niet, afbetalingsplan in 2008, en nooit heeft tegenpartij zich hier aangehouden, maar gdw onderneemt niets. Tot tegenpartij in 06/2011 verhuist zou zijn. Had gdw dit niet anders kunnen doen?
Tegenpartij zal toch ergens officieel adres moeten hebben!!

Kan ik hier alsnog aanspraak op maken? Advocaat weet dit allemaal, maar onderneemt niets.

Ik moet ook mijn betalingen doen, en zoniet komt gdw zijn werk doen. Waarom lukt het dan niet met mijn zaak? Tegenpartij zal wel happy zijn...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 31 dec 2012 21:02

Gebeurt regelmatig.

Niet iedereen verdient officieel voldoende boven het minimum waarop er beslag kan gelegd worden.

Ik heb hier zelf zo nog een paar dossiers liggen van huurders van wie ik weet dat ik nooit ga kunnen innen. (totaal bedrag is ruim voldoende voor een BMW middenklasse met alle opties...)

Welkom tot de club.

ganapathi tantre

#3 , 31 dec 2012 21:47

welke club ? Die van de BMW rijders ?! :) Allee gij zijt aan het klagen en nieuw jaar is nog niet begonnen.

De vraag is ook altijd waarom m'n in godsnaam alleen hier in Belgie er in slaagt om dergelijke dossiers uit te laten deinen tot
proporties die in verhouding tot niet meer controleerbaar zijn. Ik stel soms vast dat de rechthebbenden door hun raadslui zo
worden gemanipuleerd onder het mom e halen er het maximum uit om uiteindelijk zoals TS hierboven te eindigen met niks
omdat het allemaal zo ge-explodeerd is.
Uiteraard moet men de rechthebbende zo goed mogelijk beschermen maar wat was dat gezegde nu weeral met die éné vogel in de hand ?

Reclame

Vandebos

#4 , 31 dec 2012 22:04

Als veroordeelden onvermogend zijn is geen hoog bedrag nodig. Bij verhuur zit je zelfs zonder rpv en de gdw kosten vaak aan een hoog bedrag.

roosmuisje
Topic Starter

#5 , 01 jan 2013 01:03

België...

Dus ik kan wel fluiten naar mijn vergoeding als ik het goed kan lezen!

Dat er geen beslag kan gelegd worden op te lage inkomsten, dat kan ik aanvaarden. Maar aan hij heeft toch wel andere zaken waar de gdw beslag op kan leggen? Ophalen en verkopen die handel zodat hij zijn schuld kan betalen. Dit bedrag is door de rechter beslist en in een vonnis uitgesproken. Tegenpartij vraagt afbetalingsplan aan gdw, en toch kan hij ontglippen!

Kan ik gdw aanspreken waarom hij hier niet gedaan heeft? Als gdw het dossier sneller had opgevolgd dan had ik mijn vergoeding misschien wel reeds ontvangen.

Waarom is er dan geen fonds waar je terecht zou kunnen?
Ze hebben binnen België (in mijn geva)l de tegenpartij als politiek vluchteling toegelaten, waarom staat België op er dan niet voor in.

Leg 3j tot 4-5x klacht neer wegens geluidshinder. Al die pv's, politie is meerdere keren ook met meettoestel geweest. Overal is officieel bewijs van.
Waarom dan? Wat is het nut dan van klacht in te dienen?

Justiceseeker

#6 , 01 jan 2013 11:09

België...

Dus ik kan wel fluiten naar mijn vergoeding als ik het goed kan lezen!

Dat er geen beslag kan gelegd worden op te lage inkomsten, dat kan ik aanvaarden. Maar aan hij heeft toch wel andere zaken waar de gdw beslag op kan leggen? Ophalen en verkopen die handel zodat hij zijn schuld kan betalen. Dit bedrag is door de rechter beslist en in een vonnis uitgesproken. Tegenpartij vraagt afbetalingsplan aan gdw, en toch kan hij ontglippen!

Kan ik gdw aanspreken waarom hij hier niet gedaan heeft? Als gdw het dossier sneller had opgevolgd dan had ik mijn vergoeding misschien wel reeds ontvangen.

Waarom is er dan geen fonds waar je terecht zou kunnen?
Ze hebben binnen België (in mijn geva)l de tegenpartij als politiek vluchteling toegelaten, waarom staat België op er dan niet voor in.

Leg 3j tot 4-5x klacht neer wegens geluidshinder. Al die pv's, politie is meerdere keren ook met meettoestel geweest. Overal is officieel bewijs van.
Waarom dan? Wat is het nut dan van klacht in te dienen?
Vooreerst iedereen een gelukkig Nieuwjaar gewenst. 2013 zal moeilijk blijven en misschien nog slechter worden. Wait and see.

"Dit bedrag is door de rechter beslist en in een vonnis uitgesproken". "Ophalen en verkopen die handel zodat hij zijn schuld kan betalen".

Men moet de procedures goed begrijpen. Het is niet omdat de rechter gevonnist heeft dat hij moet betalen dat die dat ook "spontaan" zal doen.

Niets belet U naar de beslagrechter te stappen en "bewarend beslag" te vragen voor zover U het krijgt en ... op wat? Weet U wat tegenpartij heeft om alle kosten te betalen buiten wat hij U moet? Dan moet U nog laten uitvoeren (uitvoerend beslag) dat gemiddeld 4 tot 6 weken nadien zal volgen. Telkens kosten en de deurwaarder zal zich eerst bedienen...maar twijfelt waarschijnlijk ook "in gang te zetten", dus zeer goed nadenken, niet impulsief en "imbeciel" handelen. Uit wat ik lees is het bedrag laag, de haat hoog en deze cocktail kan U véél meer gaan kosten dat het U zou kunnen opbrengen. En misschien houdt U er een hartinfarct aan over, voor peanuts... .

Mijn raad: just let go. U bent niet meer geconfronteerd met deze man en "probeer" in de toekomst gelijkaardige situaties te vermijden. Een advocaat zal uitvoeren als U het vraagt (kassa, kassa...) maar gegarandeerd, U zal de verliezende partij zijn met misschien wel enkele duizende euro's aan uw broek want afspraken staan niet op papier, bla, bla, bla; enz., enz.

Justiceseeker

roosmuisje
Topic Starter

#7 , 03 jan 2013 02:28

Mijn raad: just let go. U bent niet meer geconfronteerd met deze man en "probeer" in de toekomst gelijkaardige situaties te vermijden. Een advocaat zal uitvoeren als U het vraagt (kassa, kassa...) maar gegarandeerd, U zal de verliezende partij zijn met misschien wel enkele duizende euro's aan uw broek want afspraken staan niet op papier, bla, bla, bla; enz., enz.
"Als het getij verloopt, verzet men de bakens" denk ik dan.

Het leven gaat me niet altijd over rozen, uiteindelijk zal alleen kalmte me redden.

Als de tegenpartij de rechter mag smaden, dan ben ik er het slachtoffer maar van. Ja, België. Eerlijke mensen, die hebben dus pech.

Bestaan er opleidingen achterbaksheid? Of een cursus hoedat je eerlijke mensen in het zak kan zetten?

bartvdv

#8 , 03 jan 2013 09:04

Vreemd dat iedereen dat als een 'Belgisch' probleem beschouwt. Gisteren nog in een andere post van Vandebos iets gelijkaardig gelezen, 'typisch Belgisch'. De problematiek en de wetten zijn in elk land gelijklopend. De gevolgen dus ook. Bedriegers/onvermogenden heb je overal. Een kei kan je niet stropen. Ik zit zelf ook nog te wachten op duizenden euro's die ik nooit ga zien. Maar je leert iedere keer weer iets bij. Selectiever zijn, sneller opvolgen en reageren zijn al een deel van de oplossing om de schade te beperken.

Vandebos

#9 , 03 jan 2013 11:56

Vreemd dat iedereen dat als een 'Belgisch' probleem beschouwt. Gisteren nog in een andere post van Vandebos iets gelijkaardig gelezen, 'typisch Belgisch'. De problematiek en de wetten zijn in elk land gelijklopend. De gevolgen dus ook. Bedriegers/onvermogenden heb je overal. Een kei kan je niet stropen. Ik zit zelf ook nog te wachten op duizenden euro's die ik nooit ga zien. Maar je leert iedere keer weer iets bij. Selectiever zijn, sneller opvolgen en reageren zijn al een deel van de oplossing om de schade te beperken.
De wetten zijn gelijklopend, daar is ook niets mis mee. Het is de uitvoering ervan die steken laat vallen en dan heb ik het in de verste verte niet alleen over rechters die een dossier nodeloos laten aanslepen. In de post in kwestie ging het over een zelfstandige onder bvba statuut die stelselmatig weigerde zijn huurgelden te betalen. Als je als jurist met een dergelijke situatie wordt geconfronteerd dan dient na verificatie het eerste te zijn dat je je cliënt uitdrukkelijk adviseert een bewarend beslag te laten leggen op voldoende goederen van de bvba om de achterstallen bij openbare verkoop te dekken. Dit niet verrichten als poging tot "garantie" voor je cliënt en als boodschap aan de verdedigende partij dat het je cliënt ernst is beschouw ik persoonlijk als een fout en een gemiste kans voor beide partijen.

Beroepsmatig worden wij dagelijks geconfronteerd met falingen van werkgevers waar duidelijk de vennootschap nog snel voor de faling wordt leeggehaald en waar op advies van een curator verschoonbaarheid wordt uitgesproken, zelfs met glasharde bewijzen van fraude. Vergelijkingen met de ons omgevende landen zijn wél statistisch mogelijk en duiden op een significant verschil met oa. Duitsland, Nederland en deels zelfs Frankrijk en Oostenrijk. Een van de weinige landen die slechter presteert op dit gebied is GB. Het "typisch Belgisch" is bijgevolg geen vreemd iets.

Maar dit betrof een andere post waar TS initieel meer opties had, niet deze post. Laten we reacties dan ook beperken tot die thread.

roosmuisje
Topic Starter

#10 , 03 jan 2013 22:14

Bedriegers/onvermogenden heb je overal. Een kei kan je niet stropen. Ik zit zelf ook nog te wachten op duizenden euro's die ik nooit ga zien. Maar je leert iedere keer weer iets bij. Selectiever zijn, sneller opvolgen en reageren zijn al een deel van de oplossing om de schade te beperken
Ja, dat is zo bedriegers zijn er altijd. Ik kan erover meespreken.. :evil:

sneller opvolgen en reageren zijn al een deel van de oplossing om de schade te beperken Maandelijks mail/telefoon naar gdw met vraag hoe het met de betalingen vlot. Kon volgens mij toch moeilijk wekelijks langsgaan bij gdw (km vergoedingen heen en terug +400km worden niet vergoed veronderstel ik) die zou het plezierig gevonden hebben.

Maar ik kan het maar niet begrijpen dat ik de schadevergoeding nooit zal ontvangen omdat er geen wet/mogelijkheid bestaat om ervoor te zorgen dat tegenpartij zich aan vonnis moet houden.
Hij is in België als politiek vluchteling, hebben die dan geen regels ofzo waar ze zich aan moeten houden? :idea:

Indien ik mijn belastingen niet zou betalen (3500€) komen ze binnen een bepaalde tijd wel mijn meubeltjes halen voor verkoop. En als ik ondertussen zou verhuist zijn, vinden ze mij wel hoor.

En tegenpartij die wrijft in zijn handen omdat hij niets heeft moeten betalen aan mij. Maar ondertussen zet hij de rechter te kakken die het vonnis uitsprak. En de politie, die vind hij maar niets.

Klacht indienen, klacht indienen, pv's opmaken, veroordeeld worden tot betaling en uiteindelijk winnaar zijn.

Vandebos

#11 , 03 jan 2013 23:55

Als u niets heeft wat aangeslagen kan worden dan mag u gerust een miljard schulden hebben, wat er niet is kan niet worden meegenomen. Vluchteling, koning, keizer of admiraal heeft daar geen fluit mee te maken.

roosmuisje
Topic Starter

#12 , 04 jan 2013 01:47

Maar hier zou het probleem vooral te maken hebben dat hij niet meer op dat adres gedomicilieerd is. Had al aan GDW gevraagd, maar tegen de tijd dat mijn dossier weer boven kwam was de tegenpartij verhuist. En volgens GDW zijn er meer kosten dan de vergoeding. Maar ik dacht dat tegenpartij de kosten GDW moest betalen?

Vandebos

#13 , 04 jan 2013 09:18

Maar u moet het bedrag voorschieten. Een persoon moet een officieel adres hebben voor er tot in beslagname kan worden overgegaan.

bartvdv

#14 , 04 jan 2013 09:35

Er kan ook op een niet-officieel adres beslag gelegd worden, alleen moet men er dan wel zeker van zijn dat de man daar ook echt woont en niet louter op bezoek gaat. En dan heb je de medewerking nodig van bv. de wijkagent om die vaststelling te doen. En inderdaad, die kosten moet je eerst voorschieten om achteraf terug te vorderen. De deurwaarder werkt niet voor niks.

Natuurlijk kan de man nooit nog een degelijk loon gaan verdienen wegens het beslag, maar dat is voor een vluchteling wel het minste van zijn zorgen. Wees er maar zeker van dat de man ook schulden heeft opgebouwd bij alle nutsbedrijven en daar voor de rest van zijn leven voor achtervolgd zal worden door deurwaarders.

Terug naar “Archief”