Bedrijfsbeheer Diploma

kenzo2030
Topic Starter

Bedrijfsbeheer Diploma

#1 , 06 mar 2013 21:32

Hallo, ik wil een zaak oprichten maar ik zit nog met vragen als iemand hier kan op antwoorden zal me dat een groot plezier doen:

1) Ik heb gelezen, als ik een BVBA opricht, heb ik 1 jaar de tijd om de Bedrijfsbeheer cursus te behalen. ¿klopt dit?

2) Uit hoeveel vragen bestaat dit examen?

3) Is het moeilijk ?

Bedankt en groetjes.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Redrum

#2 , 07 mar 2013 11:06

Dit klopt niet. Bij inschrijving in de KBO zal u uw kennis van het bedrijfsbeheer meteen moeten aantonen. De intentie om een diploma te halen volstaat niet, wat eigenlijk ook logisch is.

Er is een uitzondering waarbij u een jaar tijd hebt wanneer u een handelszaak overneemt, wellicht vandaar de mogelijke verwarring.

Heavy_buzz

#3 , 07 mar 2013 18:13

Een diploma "zelfstandig ondernemen", zoals dat in het onderwijs genoemd wordt kan je op 2 mogelijke manieren behalen.
- Verkorte cyclus
- gewone scholingscyclus

Bij de verkorte cyclus heb je het diploma op 3 maanden, maar de studie is intensiever en je moet meerdere dagen per week naar school gaan. Bij de gewone cyclus doe je 1 maal per week een avondschool (of dagschool als je dat wenst) en dat gaat gespreid over een volledig schooljaar in 2 modules ( 1 semester per module).
- De eerste module is basics. Je leert er de wetgeving over het zelfstandig ondernemen, je wordt bewust gemaakt van wat het ondernemen inhoude en wat het met zich meebrengt, je gaat over de verschillende documenten die je zal moeten bijhouden en verwerken, je leert de contactpunten kennen (zoals kruispuntbank, verzekeringen,...) Je leert hoe je correct facturen maakt, je leert hoe BTW mechanismen werken. Van dat pakket krijg je een examen, waar je moet in slagen om door te stromen naar de tweede module.
- In de tweede module ga je speciefiek leren omgaan met boekhouding, je leert hoe je BTW integreert, je leert hoe je personen - of venootschapsbelasting berekend, Je moet leren balansen maken en uitrekekenen, je leert hoe je prijzen moet bepalen en berekenen,... Ook van dit deel zal je een examen krijgen. Verder komt er in dit tweede deel nog bij dat je een volwaardig ondernemingsplan zal moeten opstellen, Die ook een deel van je punten uitmaakt.

- qua moeilijkheid, dat kan je moeilijk beantwoorden. Veel hangt af van de persoon en van de tijd die je er zelf in steekt.
- Het aantal vragen hangt af van de lesgever. Je kan het vergelijken met een examen op school.
- Je kan slechts op 1 manier ontsnappen aan het bezitten van een diploma bedrijfsbeheer. Als je een partner hebt die samen met je de zaak start en hij of zij in het bezit is van een diploma. Bij een vennootschap moet dit wel de persoon zijn die het dagelijks bestuur opneemt.

Reclame

Jef 007

#4 , 07 mar 2013 18:29

extra vraag : worden deze cursussen ook in de Engelse taal georganiseerd ergens?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mar 2013 18:53

Zie hier :
See there: 8_)
http://www.syntrabrussel.be/opleidingen ... ngels.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Redrum

#6 , 08 mar 2013 09:35

- Je kan slechts op 1 manier ontsnappen aan het bezitten van een diploma bedrijfsbeheer. Als je een partner hebt die samen met je de zaak start en hij of zij in het bezit is van een diploma. Bij een vennootschap moet dit wel de persoon zijn die het dagelijks bestuur opneemt.
neen, er zijn meer uitzonderingen:

http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... tion_base/

ganapathi tantre

#7 , 08 mar 2013 11:49

Meerdere uitzonderingen zoals bvb het kunnen aantonen van een ervaring van tenminst 7 jaar in loondienst leidingevende functie
Daarnaast is er natuurlijk ook nog het vestigingsattest voor erkende beroepen.

Redrum

#8 , 08 mar 2013 12:02

Meerdere uitzonderingen zoals bvb het kunnen aantonen van een ervaring van tenminst 7 jaar in loondienst leidingevende functie
Waar haalt u dat? Lees misschien de desbetreffende info eens op bovenstaande link.

Op zich bestaat een vestigingsattest niet meer - verdwenen samen met de Kamers van Ambachten en Neringen.
Ook daar is het nu 'bewijzen van de sectorale beroepsbekwaamheid' bij inschrijving, en ook dat kan bv op basis van ervaring.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 mar 2013 12:29

Op zich bestaat een vestigingsattest niet meer - verdwenen samen met de Kamers van Ambachten en Neringen.
Ook daar is het nu 'bewijzen van de sectorale beroepsbekwaamheid' bij inschrijving, en ook dat kan bv op basis van ervaring.

Dit is juist, maar de vestigingsattesten worden toch nog aangenomen als bewijs van vroegere bekwaamheden, 2 jaar geleden heb ik er nog gebruik van gemaakt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ganapathi tantre

#10 , 08 mar 2013 17:13

En mijn (ex)vennoot heeft een vijftal jaar terug zich kunnen inkopen in de vennootschap. De jonge man had geen opleiding afgemaakt, was schoolmoe en niet
van de domste. Maar heeft zich opgewerkt binnen en bedrijf en heeft zich zo in orde kunnen stellen voor zijn eigen vennootschap. Dat wisten wij ook niet.
ik heb hetzelfde kunnen doen zo'n 20 jaar geleden voor de hierboven vermelde vakbekwaamheid. Toen was het iets anders. Bedrijfskennis was nog niet nodig vestigingsattest wel Maar misschien zijn die regels ondertussen sterk aangepast.

Terug naar “Archief”