Gevaarlijke situatie douches fitness

sunny
Topic Starter

Gevaarlijke situatie douches fitness

#1 , 19 mar 2013 22:32

Dag allemaal

Graag heb ik even het advies van julie.
Meerdere malen per week ga ik fitnessen in een bekende keten.
Over de toestellen ben ik helemaal tevreden.
Over de doucheruimte veel minder.

Boven de douches is een plat dak, in het dak zit een lek.
Bij regenweer geeft die lekken.
Ongeveer 1 jaar geleden meldde ik dit voor de eerste keer. Men zou het nakijken.
In de kleedkamer praten de dames er ook over.

Doordat het vaker en vaker lekken gaf traden er schimmelplekken op. Ook dit werd door mij en vele andere gemeld.
Dit is gewoon vies en onhygiënisch.
De verlichting van de douches zit verwerkt in het plafond (spotjes). Langs daar komt het water naar beneden druppelen....

Melden op zich heeft geen zin meer, ik heb dit al vaak gedaan, andere dames ook. Telkens zeggen ze dat er al verschillende vakmensen zijn komen kijken, die zouden geen lek vinden. Andere zeggen dan weer dat ze van de keten geen budget krijgen om dit alles te laten herstellen. Maar eigelijk vind ik het gewoon niet kunnen...
Ik betaal maandelijks genoeg geld, dit lidgeld omvat het gebruik van de toestellen, de groepslessen en de doucheruimte, sauna en stoombad.

Wat kan er gedaan worden om de keten te dwingen dit te herstellen? Om te sporten is het echt goed daar. En om weg te gaan.... ik zit met een contract dat toch nog enkele maanden geldt.

Iemand raad?

Alvast bedankt!

Een sportieve meid

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mar 2013 13:39

Welke faciliteiten is de keten volgens het contract dat u getekend hebt verplicht te voorzien? Is er in uw contract ook ergens sprake van het recht op een ruimte om te douchen op een degelijke manier?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ganapathi tantre

#3 , 21 mar 2013 21:41

Vies qua uitzicht waarschijnlijk wel maar niet hygienisch ?
Ik zou mij meer zorgen maken over wat je op de vloer en de wanden van je douche zou vinden.

In het slechtste geval kan de keten een veeg uit de pan krijgen wegens achterstallig onderhoud.
Om uw beschuldiging te doen standhouden zal dat al onderzocht moeten worden door betrokken diensten
Maar ik denk niet dat u hen kan verplichten noch is dit voldoende reden om uw contract op te zeggen
En zoals Tom zei, maken die douches echt wel deel uit van uw contract of is het een extra faciliteit die door de keten word gegeven.
Ik vermoed dat er geen enkele verplichting is van een fitness centrum om zowiezo douches te voorzien zoals dat bvb voorzien is
bij bepaalde takken van de industrie binnen de regels van de arbeidswetgeving

Reclame

sunny
Topic Starter

#4 , 21 mar 2013 23:28

Bedankt voor de reacties.
In het contract staan de doucheruimtes niet specifiek vermeld. Er staat gewoon vermeld dat men gebruik kan maken van alle faciliteiten van de club.
Op de website van de club staat echter niets over douche mogelijkheid vermeld, daar er die toch is.
In de kleedkamer hangt een papier uit dat ze op de hoogde zijn van de lekken in de douches en dat men er zo snel mogelijk iets aan gaat doen.
Echter duurt dit nu al een jaar....
Het is niet de bedoeling om mijn contract te verbreken, daar ik voor de rest wel tevreden ben. Enkel vind ik dit "not done" voor een club die de duurste is in de omgeving, waar ik maandelijks toch wel 50 euro betaal... Ergens mag je toch wel verwachten dat, wanneer men een doucheruimte aanbiedt, men deze ook veilig maakt (wat met water dat langs de spotjes naar beneden sijpelt totaal niet het geval kan zijn).
Ik hoop gewoon dat er ergens een drukkingsmiddel is naar hen toe.
Iedereen klaagt hier over, de brief die uitgangt bewijst dat ze er van op de hoogte zijn.
De ene persoon (lesgeefster in de club) zegt dat men van de leider van de ketens geen budget krijgen, de mensen achter de balie zeggen dat er al veel firma's zijn langsgeweest en dat die geen lek kunnnen vaststellen...
Het is gewoon frustrend :(

mava105

#5 , 22 mar 2013 09:26

Miischiens eens bij uw gemeente langsgaan, of bij de plaatselijke brandweer. Die lachen niet met regenwater dat via de spotjes op de gebruikers van de douches druppeld. Gevaar voor elektrokutie.

Vandebos

#6 , 22 mar 2013 09:50

Vies qua uitzicht waarschijnlijk wel maar niet hygienisch ?
Ik zou mij meer zorgen maken over wat je op de vloer en de wanden van je douche zou vinden.

In het slechtste geval kan de keten een veeg uit de pan krijgen wegens achterstallig onderhoud.
Om uw beschuldiging te doen standhouden zal dat al onderzocht moeten worden door betrokken diensten
Maar ik denk niet dat u hen kan verplichten noch is dit voldoende reden om uw contract op te zeggen
En zoals Tom zei, maken die douches echt wel deel uit van uw contract of is het een extra faciliteit die door de keten word gegeven.
Ik vermoed dat er geen enkele verplichting is van een fitness centrum om zowiezo douches te voorzien zoals dat bvb voorzien is
bij bepaalde takken van de industrie binnen de regels van de arbeidswetgeving
In het slechtste geval kan de zaak gesloten worden wegens gezondheidsrisico's of gevaar op elektrocutie.

Gebruiker21

#7 , 22 mar 2013 12:37

Als het contract niets specifieert ivm de doucheruimtes, is het idd aangeraden om dit te melden aan de betrokken "instanties" (zoals hierboven gezegd: brandweer, "volgsgezondheids-achtige-instantie", enz...). Misschien kan je eerst de eigenaar / uitbater van het centrum laten weten dat je van plan bent deze problemen extern te melden als er binnen dit en bijvoorbeeld een maand niets aan gedaan wordt. Regenwater langs de spotjes is inderdaad een levensgevaarlijke situatie...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden

#8 , 22 mar 2013 16:46

http://www.oivo-crioc.org/files/nl/fitnesnl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

een leuk onderzoek naar de praktijken van fitnesscentrums

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

er is een zorgplicht en een aansprakelijkheid voor uitbaters
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

sunny
Topic Starter

#9 , 25 mar 2013 12:24

Alvast bedankt voor de snelle reacties!

Ik heb vorige week vrijdag 22/03/2013 reeds een mail naar de brandweer + de burgemeester :) verzonden.
Eens benieuwd wat dit gaat opleveren....

@ Ganapathi Tantre... 300 euro/ maand is nét boven mijn budget :)

Jef 007

#10 , 25 mar 2013 14:11

drukkingsmiddel:samenspannen met alle andere klanten en zeggen tegen uitbater dat jullie weggaan als het probleem tegen eind volgende maand niet opgelost is

Vandebos

#11 , 25 mar 2013 15:18

Zowel uitbater als hoofdbestuur keten met een flink aantal klanten aangetekend aanschrijven, hen op de hoogte stellen van de aangevraagde onderzoeksopdrachten, collectief het abonnement opzeggen wegens niet nakomen van basisveiligheid indien probleem niet opgelost binnen X weken en "per ongeluk" een paar redacties een kopie van het schrijven bezorgen kan helpen...

In de marge wil ik vermelden dat, gelet op vele Far West toestanden in een flink aantal fitness zaken, er een nieuwe wetgeving in de maak is die oa. minimale hygiëne, abonnementsvoorwaarden en dienstverlening zal aanpakken. Ze is er echter nog steeds niet.

Terug naar “Archief”