In december 2008 werd bij mij thuis een zonneboiler merk Elco Astron30 geplaatst.
Bij het onderhoud september 2012 werd door de onderhoudstechnieker van de firma vastgesteld dat 10 van de 30 vacuumbuizen defect waren. Na veel mails werden de 10 defecte buizen eindelijk begin maart 2013 door de installateur in garantie vervangen. Achteraf ontving ik een mail met de mededeling dat de werken voor het vervangen van de buizen zouden gefactureerd worden (ik schat een 3 tal werkuren, verplaatsingonkosten en kleine herstellingen die voortkwamen vanwege de defecte buizen).
Ik heb nog geen factuur van de werken ontvangen, enkel een mail dus dat er een factuur zou volgen.
Is dit een normale regeling of dient de firma de gewaarborgde buizen eveneens kosteloos te vervangen? In mijn geval zouden enkel de kapotte buizen onder de waarborg vallen, het vervangen ervan niet.
Er gelden volgens Belsolar, de beroepsvereniging van zonneboilerinstallateurs volgende garanties: De installateurs die zonneboilers van een Belsolar-lid aanbieden, dienen allen dezelfde garantiecondities te bieden, namelijk tien jaar garantie op de zonnecollectoren, vijf jaar op het opslagvat en twee jaar op de overige componenten. Maar nergens wordt gesproken van de werkuren, e.d.
De garanties van Belsolar werden trouwens ook geëist om in aanmerking te komen voor de premies van Eandis, Vlaams Gewest en de Federale Regering. Er werd bij ons geen contract afgesloten en de voorwaarden op de factuur zijn algemeen en spreken niet over garantie of garantievoorwaarden.
Heeft iemand ervaring met dergelijke praktijken?