Geschenkt goed wordt nu teruggevorderd binnnen 8 dagen.

Linco_1
Topic Starter

Geschenkt goed wordt nu teruggevorderd binnnen 8 dagen.

#1 , 25 apr 2013 07:28

Hallo iedereen,

Even heel kort, gisteren krijg ik een brief in de bus van een advocaatbureau waarin staat dat ik binnen de 8 dagen 8700 euro moet betalen of de auto (die ik al reeds 3,5 jaar niet meer heb) wordt teruggevorderd.

Ik heb deze 2dehands auto in 2008 gekregen als geschenk voor mijn kerst en nieuwjaar van mijn stiefvader en moeder. De aankoopfactuur staat wel op zijn naam (ik had toen nog niet eens een rijbewijs). Hij heeft er nooit een meter mee gereden, ik heb hem laten ophalen bij de handelaar en heb er nadien 2 jaar mee gereden. Er is mondeling duidelijk gezegd dat het een geschenk was, en niet de bedoeling dat ik deze moest terugbetalen (mijn zus had namelijk ook een splinternieuwe auto gekregen die 4 keer duurder was). Toen is de auto 's nachts aangereden met vluchtmisdrijf en werd perte totale verklaard. Toen heb ik het wrak verkocht voor 3600 euro en een nieuwe auto gekocht.

Nu zijn mijn stiefvader en moeder gescheiden en krijg ik plots deze brief in de bus, ik kan deze 8700 euro helemaal niet betalen en de auto heb ik ook niet meer. Indien ik niets doe wordt dit binnen 8 dagen doorgestuurd naar de rechtbank.
Ik heb nooit, maar dan ook nooit zelfs maar een ruzie gehad met mijn stiefvader. Nu heb ik het gevoel dat hij zich via mij probeert te wraken op mijn moeder, dit voelt voor mij echt aan als een schok.

Wat moet ik nu doen? Moet ik nu alles wat ik heb verkopen om die 8700 te sprokkelen?
Moet ik niets doen?
Moet ik een advocaat zoeken?

Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt en ik ben eigenlijk heel erg aangedaan door deze feiten.

Gelieve mij verder te helpen… Dank bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 25 apr 2013 09:22

als ik het verhaal een beetje begrijp, was de aankoop van je moeder en stiefvader samen een geschenk voor jou.
Een geschenk onder levenden kan niet echt teruggeeist worden. Dus strikt genomen kan je de brief zelfs negeren.
Ik zou het op de volgende manier proberen. Reageer op die brief dat je op x datum een geschenk (de auto) hebt gekregen van je moeder en haar toenmalige partner. En dat dit geschenk dus valt onder de wetgeving mbt. "geschenken onder levenden."
Als het dan nog niet stop, refereer nog eens naar het fiet dat het geschenk door Moeder en stiefvader samen gegeven is en dat vereffening tussen hen beiden moet gebeuren. Jij bent geen betrokken partij.

Turaki

#3 , 25 apr 2013 10:16

Op welke naam stond de wagen?

Reclame

archimedes

#4 , 25 apr 2013 12:20

factuur wagen stond op naam stiefvader (zie boven)
geschenk is mondelinge overeenkomst; hoe ga je dat bewijzen?

eylis

#5 , 25 apr 2013 12:45

Datum aankoop bewijst dat het goed aangeschaft is door de stiefvader en moeder van poster.
Maar, Copieen van de betalingen verzekering en wegenbelasting door poster, bewijzen dat de wagen een geschenk waren.
Dat stiefvader vooral probeert te bewijzen dat het géén geschenk was. Want waarom zou je samen met je partner een auto kopen waar je e géén verzekering voor betaalt én geen wegenbelasting, maar de stiefzoon wel?
Uit deze verschillende gegevens samen kan een (vrede)rechter besluiten dat het hier inderdaad om een geschenk ging. En maar om een 4350 euro waarde toendertijd (helft van gezamelijk aankoop)

Doordat dit tijdens het huwelijk is gebeurd, is dit goed in gemeenschap van goederen aangeschaft. A la limite moet (ex)stiefvader zijn gelijk halen tov zijn expartner. Bovendien zou hij dan nog maar de helft kunnen vragen van het bedrag van de huidige afgeschreven waarde. Eigenlijk niets meer denk ik dus. Enne nogmaals; de Poster is in deze zaak géén partij.

Turaki

#6 , 25 apr 2013 13:35

Niet de factuur, maar het inschrijvingsbewijs, verzekering, ...

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 apr 2013 15:21

Die wagen was bij aankoop de som van 8700 € waard.
Poster heeft er 2 jaar mee rondgereden, zodat daar zeker reeds 50 % waardevermindering is.
Stiefvader zou dus maximaal maar 50 % kunnen terugvragen, als hij daar al recht op heeft.

eylis

#8 , 25 apr 2013 15:39

inderdeed, en daar nog eens de helft van, want stiefvader was getrouwd met de moeder van poster...
dan is dat nog een som van 2150 euro. Ik vraag me af of de stiefvader daar een zaak aanhangig voor gaat maken...
volgens mij is het blufpoker.

Linco_1
Topic Starter

#9 , 04 jul 2013 08:32

Hallo iedereen, bedankt voor jullie antwoorden…
Ik hoor uit mijn omgeving ook vaak dat het waarschijnlijk enkel bluffen is om na de scheiding iets terug te kunnen krijgen.
De auto is op mijn naam ingeschreven en ik heb altijd de verzekering betaald. Ik heb ook telkens de duizenden euro's reparatiekosten betaald na de 2 aanrijdingen met vluchtmisdrijf.
In ieder geval ben ik nog steeds wel bang en onzeker wat ik moet doen.
Ik heb wel sinds 26 april niets meer gehoort hieromtrent dus vraag ik mij af of ik nu voor de rechtbank zal moeten komen of dat hier niets uit voort komt.
Ik wil niet plots als een crimineel voor de rechtbank staan of een deurwaarder aan de deur om het geld te vorderen.

Het verhaal gaat nu zelfs verder met een nieuwe brief die ik gisteren heb ontvangen, deze keer om geld dat ik geleend zou hebben, ik viel opnieuw uit de lucht. Buiten de auto die ik als geschenk heb ontvangen heb ik nooit een geldsom ontvangen.
Nu stelt diezelfde advocaat dat ik 15 dagen heb om een terugbetalingsplan voor te stellen over een termijn van 1 jaar, of dat ik anders het volledige bedrag met intresten enz moet terugbetalen. IK HEB NOOIT IETS GELEEND!!! Hoe kan dit nu??? Dus je kan zomaar elke persoon een brief sturen van een advocaat om geld terug te eisen dat je nooit hebt gezien?

Ik maak me nu nog meer zorgen, ik ga nu toch geen geld betalen dat ik nooit heb ontvangen???
Kunnen jullie mij aub informeren wat ik moet doen? Ik heb het gevoel dat hij enkel deze heksenjacht op mij toespitst aangezien mijn moeder en zus (met wie ik geen contact meer heb sinds 3 jaar) geen job hebben en geen geld. Ik vind dit reeds grenzen aan laster.

Ik hoop, net zoals op mijn vorige vraag, jullie professionele meningen te mogen horen.

Bedankt voor al jullie inzet !

Met vriendelijke groeten,

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 jul 2013 09:02

Indien de wagen op uw naam ingeschreven is, u de verzekering betaalt en het onderhoud, dan zal de advocaat al sterk uit de hoek moeten komen om te bewijzen dat het geen geschenk was.

Wat die "lening" betreft: stuur een aangetekend schrijven naar die advocaat, met de melding dat u nooit geld geleend hebt van wie dan ook, en indien de advocaat denkt dat dit wel het geval is, dat u dan op zijn minst de bewijzen hiervan zou willen inkijken.

Wat de wagen betreft kan u vermelden (zoals hierboven reeds aangehaald) dat dit een geschenk onder levenden was, en dat dit gestaaft wordt door het feit dat de wagen op uw naam ingeschreven is, jij de verzekering betaalt en alle onderhouds en herstellingskosten. Vraag ook hier een bewijs van de advocaat dat het NIET om een geschenk zou gaan (bijvoorbeeld een door u getekend document waarin u verklaart de wagen te zullen terugbetalen).

Meldt de advocaat ook dat u van hem voortaan geen briefwisseling meer wenst te ontvagen als er geen enkele vorm van bewijs bijgevoegd is voor wat hij beweert. Zeg hem ook dat u verdere stappen zal ondernemen als hij u blijft lastigvallen en bedreigen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Linco_1
Topic Starter

#11 , 04 jul 2013 09:32

Beste Gebruiker21,

Bedankt voor uw snelle en geruststellend antwoord...
Ik trek mij een beetje op aan u hoopgevend antwoord, want ook al kan ik in eer en geweten zeggen dat mij hier absoluut geen schuld betreft, maar ik voelde mij echt wel reeds een crimineel... dit is geen aangenaam gevoel.
Dit brengt ook veel stress en onrust mee in mijn privéleven...

Ik zal doen wat u mij aanraadt, en ik zal de vriendelijke posters hier zeker op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen……

Met vriendelijke groeten!

Terug naar “Archief”