Dag Iedereen,
Ik had graag even jullie opinie geweten omtrent het volgende;
2 kennissen van mij zijn een IT bedrijf gestart vorig jaar. Zij hebben daarvoor de nodige infrastructuur aangekocht en het startkapitaal hebben ze bijeen gekregen door vrienden/familie etc.. mee aandelen te laten kopen.
Het bedrijf heeft bijzonder veel groeipotentieel want in het product zal veel geïnvesteerd worden door de bedrijfswereld in de loop van de volgende jaren.
Ze hebben me gevraagd, gezien m'n ervaring in de technische projectverkoop, hen te ondersteunen in de sales & marketing. Ik ben vrij zeker dat het bedrijf een vrij sterke groei zal kennen. Maar ik doe dit uiteraard niet voor niks en wens mijn inspanningen verzilverd te zien in onder andere aandelen van het bedrijf.
Nu vraag ik mij af; Gezien ikzelf er geen eigen kapitaal kan insteken, maar wel tijd (nieuwe klanten etc.. waardoor het bedrijf zal groeien) hoe dit concreet kan omgezet kan worden in aandelen ?
Is het voldoende om in eerste instantie onder ons 3 een document op te stellen waarop staat hoeveel aandelen mij toekomen als het bedrijf x % gegroeid is door mijn toedoen? Of kan er nu al een vorm van partnership bij de notaris vastgelegd worden zonder geldelijke inbreng?
Alvast bedankt voor het advies!
grt Daan