Boete de lijn - ingetrokken Buzzy Pass

bartvanpraet
Topic Starter

Boete de lijn - ingetrokken Buzzy Pass

#1 , 29 apr 2013 11:04

Hallo,

Mijn jongste dochter (13 jaar) ging op 2 april 2013 de bus nemen. Hiervoor had zij de buzzypass genomen van mijn oudste dochter.
Zij wist niet dat dit niet mocht. Eenmaal op de bus had ze onmiddelijk controle. Zij liet de buzzypass zien aan de controleur, en hij vroeg haar
identiteitskaart. Zij zei onmiddellijk dat het een abonnement was van haar zus omdat ze in de waan was dat ze niets fout deed.
De controleur heeft toen een pv opgemaakt, het abonnement ingetrokken en ze moest direkt afstappen. Ze heeft dus geen meter gereden.
Diezelfde dag heb ik een mail verzonden naar de lijn, afdeling boetes, met de gevraagde documenten Met alsook de vraag om het abonnement terug te sturen.
Na 2 rappels per mail, heb ik geprobeerd om meer uitleg te verkrijgen per telefoon , maar nu blijkt dat je die mensen enkel per brief of mail kan bereiken !.
Echter antwoorden ze gewoon per standaard mail, maar nooit echt op je vragen.
Na 4 weken krijg ik uiteindelijk een boete, per aangetekend zenden, in de bus van 150€ + 2€ voor de rit. (ze heeft geen metere gereden)
Ondertussen mogen wij wel voor onze oudste dochter al 4 weken lijnkaarten kopen om naar school te kunnen gaan, terwijl ze een abonnement heeft.

Oké dat ik die boete van 150€ moet betalen. Ik vind het wel veel voor een eerste overtreding, maar alé.
Maar dat ze dan nog 2€ vragen voor een rit die ze niet genomen heeft.
En het feit ze die buzzypass ingetrokken hebben, en dat wij al 4 weken een lijnkaart moeten kopen (terwijl we al een jaarabonnement betaald hebben).

Vinden jullie dit logisch?

Had mijn dochter dit geweten dan had ze haar gewoon voorgedaan als haar zus. Ze vroegen juist haar naam en haar geboortedatum.

Graag jullie bevindingen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp

#2 , 29 apr 2013 11:08

Zij liet de buzzypass zien aan de controleur, en hij vroeg haar
identiteitskaart
en
Had mijn dochter dit geweten dan had ze haar gewoon voorgedaan als haar zus. Ze vroegen juist haar naam en haar geboortedatum.
Tegenstrijdig én mooi voorbeeld voor de dochter...

Hoedanook: het is niet voor niets dat er persoonsgegevens op abonnementen staan...

P.

Turaki

#3 , 29 apr 2013 11:29

Staat nochtans allemaal in de algemene reisvoorwaarden (II.4.8, als u het wil opzoeken), dus correct van De Lijn.

En zoals reeds opgemerkt, waarom zou men er anders een naam opzetten?

Reclame

bartvanpraet
Topic Starter

#4 , 29 apr 2013 11:40

Ja oké dat ze in de fout gegaan is. Helemaal mee eens.

Maar mjn andere dochter is wel het slachtoffer van het feit dat haar zus het abonnement genomen heeft.
Moeten ze dan een proces tegen elkaar inspannen of zo. Logica?

En in dat artikel zeggen ze nergens wanneer ze haar abonnement gaan terugsuren. Of ze het dan ook wel gaan terugsturen?
Terwijl de controleurs gezegd hebben dat ze haar abonnement direkt ging terugkrijgen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 apr 2013 12:59

Van de website van de Lijn:
Wanneer u uw abonnement kwijt bent of als het gestolen is, kunt u via de Lijnwinkel of de dienst Abonnementen een duplicaat verkrijgen.
Ik zou dit proberen, moest ik van u zijn. Uw dochter is immers haar abonnement kwijt op dit moment, maar heeft wel geld voor het abonnement betaalt. Ze heeft dus recht op zo'n duplicaat. Dat een ander persoon (haar zus) dat abo misbruikt heeft, maakt haar zaak niet.

Geen idee of er een ombudsdienst bestaat voor de Lijn. Als dit zo is, kan u daar uw verhaal doen en proberen de kosten voor de lijnkaarten terug te krijgen. Het zo lang inhouden van het abo lijkt me niet correct te zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#6 , 29 apr 2013 13:16

ivm duplicaat aanvragen:
"In geval van verlies, beschadiging of diefstal van een abonnement, betaalt De Lijn de vervoerbewijzen
niet terug die de reiziger kocht tijdens de periode tussen de aanvraag en de aflevering van het
duplicaat."

En de zus is strikt genomen verantwoordelijk voor haar vervoersbewijs, dus kan ze, tenzij ze verlies of diefstal claimt, niet beweren dat ze van niks wist.

Lightning

#7 , 29 apr 2013 13:25

En de algemene voorwaarden zeggen ook dat je bij verlies of diefstal onmiddellijk de dienst abonnementen dient te verwittigen, zo niet zijn de bepalingen van II.4.8 van toepassing indien een derde gebruik maakt van het abonnement (=in beslagname bij vals gebruik).

Samengevat: TS moet niet rekenen op enige tegemoetkoming.

bartvanpraet
Topic Starter

#8 , 29 apr 2013 13:41

Als mijn jongste dochter thuis kwam en zei dat ze het abonnement van haar zus in beslag haden genomen, op dat ogenblik wist mijn oudste dochter pas dat haar abonnement weg was.
Ze had die nog geen half uur meegenomen.
En ondertussen werd er al een PV opgemaakt werd.
Moest ze dan ook nog verlies of diefstal gaan aangeven bij de lijn?
En dan moeten zeggen= "mijn zus heeft mijn abonnement, zonder dat ik het wist, genomen".
Hoe gaan ze daar dan op reageren bij de lijn?

Didymus

#9 , 29 apr 2013 14:42

Geen uitleg geven, gewoon een droge "Ik ben mijn abonnement kwijt." moet volstaan.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus

#10 , 29 apr 2013 19:30

En dan combineert men A en B ....
Verlies dient aangegeven te worden bij de politie.
Dan is het een valse aangifte ...
Vervolg scenario is dan dat er nog een pv voor valse aangifte en valse verklaring wordt opgesteld tegen de oudste zus en de burgerlijk aansprakelijke ouders.
Valsheid in geschriften is een misdrijf waar vanaf 6 maanden tot 10 jaar op staat.

Een volwassen persoon die zoiets lapt mag het op de rechtbank gaan uitleggen.
Zeker niet doen.

JPV

#11 , 30 apr 2013 06:59

boa... Zus is het effectief verloren, gezien andere zus het zonder haar toestemming meegenomen heeft en niet terugbracht. Lijkt me toch terecht als verloren beschouwd te kunnen worden, ook al is het strikt genomen mss diefstal (net zoals diefstal tussen echtgenoten eigenlijk niet bestaat, lijkt me er niemand moeilijk over te doen dat diefstal tussen zussen ook niet door iedereen als diefstal beschouwd wordt?

Gebruiker21

#12 , 30 apr 2013 07:59

En dan combineert men A en B ....
U hebt wel erg hoge verwachtingen van de Lijn. ;-). Ik vermoed dat men in die Lijnwinkel gewoon opzoekt of de persoon die melding maakt van zijn abonnement effectief betaald heeft voor zo'n abonnement, en als dit zo is, krijgt deze persoon gewoon een ander papiertje. Ik denk niet dat men veel meer doet dan dat.

Nergens staat dat de topic starter eerst naar de politie moet gaan. Gewoon naar de Lijnwinkel, en zoals Didymus zegt: droogweg zeggen dat je het kwijt bent. Hiermee lieg je niet. Als ze bij de lijnwinkel niet vragen HOE je het kwijtgeraakt bent, maar je gewoon een ander abo geven, kan je verder en heb je niets verkeerds gedaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fore

#13 , 30 apr 2013 08:53

je betaalt denk ik wel 20euro voor een kopie
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

eylis

#14 , 30 apr 2013 09:01

bon, alle juridische voors en tegen... je gaat gewoon naar het lokale Lijnwinkel , en je vraagt een duplicaat. Hoe je het kwijt ben geraakt, wordt NOOIT gevraagd; Ook niet of je aangifte gedaan hebt.Aan die loketten wéten ze hoe dat gaat met kinderen en documenten. De meeste ouders vinden zelfs het originele abo soms zelfs terug (in de was) en houden het in geval het duplicaat verloren zou raken.
dus inderdeed: naar de lijnwinkel; zeggen dat oude "waarschijnlijk" verloren is en dan krijg je een nieuwe.
Ik dacht dat het maar 10 euro is voor een kopie; Maar ik vergis me misschien met de MIVB-abo's.

bartvanpraet
Topic Starter

#15 , 03 mei 2013 08:47

OPLOSSING.
Ik heb een klacht ingediend bij de ombudsdienst en deze persoon heeft mij diezelfde dag nog contact met mij opgenomen (wat een service!).
Een heel vriendelijke man. En begripvol. Aan de boete is er niets te doen, maar die had ik ondertussen ook al betaald.
Hij heeft mij zelf aangeraden gewoon een duplicaat aan te vragen.
Ik ben dan naar de lijnwinkel geweest, en met 10€ te betalen heb ik een duplicaat gekregen, zonder problemen, zonder uitleg te moeten geven.
Het feit dat ze dat bij de lijn niet vermelden, vond hij wel niet kunnen. Dat ging hij ook rapporteren aan de betrokken dienst.
Om zeker te zijn dat dit in de toekomst beter opgevolgd gaat worden, ga ik toch nog een aangetekend zenden sturen naar hen.
En zien wat hun reactie zal zijn

Terug naar “Archief”