Wijziging domicilie: gevolgen

Dries89
Topic Starter

Wijziging domicilie: gevolgen

#1 , 02 mei 2013 10:17

Hallo iedereen,

betreft volgende huidige situatie:
- Ik ben momenteel gedomicilieerd bij mijn ouders.
- Mijn verblijfsadres is mijn kotadres.
- Ik ben nog schoolgaand tot eind dit schooljaar.
- Mijn vriendin verblijft ook op het kotadres maar is nog steeds bij haar ouders gedomicilieerd.
- Mijn vriendin werkt al en heeft dus geen recht meer op kindergeld.
- De facturen van water/gas/elek/belgacom te kotadres staan op mijn naam.
- Ik krijg dus deels gratis water/gas/elek voor 1 persoon.

Nu zou mijn vriendin haar domicilie hier zetten. Wat voor effect heeft dit op:

- Haar statuut: Wordt zij dan alleenstaand of samenwonend? Want zij zal de enigste gedomicilieerde persoon zijn op het kotadres. Terwijl ik er nog verblijf en de facturen op mijn naam staan.

- Gratis water/gas/elek: Krijgen we dan gratis water/gas/elek voor 2 personen of nog steeds maar voor 1 persoon aangezien er maar 1 persoon gedomicilieerd is?

- Haar belastingen: Vergeleken met 'bij haar ouders wonend' zouden haar belastingen als ze hier gedomicilieerd is moeten dalen. Alsook de belasting die ze moet betalen op haar verdiende loon. In hoeverre klopt dit en in welke mate zal haar netto loon verschillen?

- Verzekeringen: Op dit moment is het niet nodig om een extra brand/familiale verzekering. Indien mijn vriendin zich domicilieerd op het kotadres, moet er dan familiale en brandverzekering aangevraagd worden?

- Mijn ouders hun belastingen: Het kotadres is eigendom van mijn ouders. Indien mijn vriendin zich hier domicilieerd, heeft dit gevolg op mijn ouders hun belastingen?

- Duur domiciliëring: Eind dit jaar verhuizen we naar een gehuurde woning waar we dan officieel gaan samenwonen. Mijn vriendin zal dus maar enkele maanden op het kotadres gedomicilieerd staan. Heeft dit nadelige gevolgen dat dit maar voor een korte periode is?

Alvast bedankt voor het lezen en ik hoop dat iemand me hier meer info over kan verschaffen.

Vriendelijke groet,

Dries

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 02 mei 2013 10:35

- Ik ben momenteel gedomicilieerd bij mijn ouders.
- Mijn verblijfsadres is mijn kotadres.
- Ik ben nog schoolgaand tot eind dit schooljaar.
- Mijn vriendin verblijft ook op het kotadres maar is nog steeds bij haar ouders gedomicilieerd.
- Mijn vriendin werkt al en heeft dus geen recht meer op kindergeld.
- De facturen van water/gas/elek/belgacom te kotadres staan op mijn naam.
- Ik krijg dus deels gratis water/gas/elek voor 1 persoon.

Nu zou mijn vriendin haar domicilie hier zetten. Wat voor effect heeft dit op:

- Gratis water/gas/elek: Krijgen we dan gratis water/gas/elek voor 2 personen of nog steeds maar voor 1 persoon aangezien er maar 1 persoon gedomicilieerd is?
Er klopt iets niet. Er heeft niemand domicilie op uw kotadres dus u krijgt daar niets gratis. U krijgt een klein beetjes gratis per persoon die er gedomicilieerd is per 1 januari van elk jaar. Dus als uw vriendin er zich nu zou domiciliëren om later dit jaar opnieuw te verhuizen mist u haar deeltje gratis op dat adres.

Hebt u een huurcontract met uw ouders? Een studentencontract? Staat daar iets in aangaande domicilie? De meeste studentencontracten laten immers geen domicilie toe.

Dries89
Topic Starter

#3 , 02 mei 2013 11:10

Er is geen enkele vorm van contract met mijn ouders.

Wij krijgen/kregen wel een aantal gratis liter water en kWh elektriciteit voor 1 persoon in 2012 omdat er op 1 januari 2012 daar iemand gedomicilieerd was.
Of dit voor dit jaar ook geld weet ik niet maar het huis geldt zeker niet als leegstaand of onbewoond. Het was voldoende dit te bewijzen aan de hand van facturen elek/gas/belgacom etc.

Het deeltje gratis water/elek is maar bijkomend en niet doorslaggevens of van veel belang.

De invloed op haar en mijn ouders hun belastingen is de belangrijkste topic waar ik graag een antwoord op zou weten.

Reclame

naernaut

#4 , 03 mei 2013 05:34

"Mijn vriendin werkt al en heeft dus geen recht meer op kindergeld."

ze is dus niet meer ten laste van haar ouders en had dus toen ze begon te werken een invloed op haar ouders hun belastingen en niet nu pas.

De belastingvrije som is gelijk voor feitelijk samenwonenden aan die voor gehuwden. Grote verschillen merk je pas als er kinderen in het spel zouden zijn.

Dries89
Topic Starter

#5 , 03 mei 2013 10:06

ze is dus niet meer ten laste van haar ouders en had dus toen ze begon te werken een invloed op haar ouders hun belastingen en niet nu pas.
De vragen gaan over de belasting voor mijn ouders, niet haar ouders.

eylis

#6 , 03 mei 2013 10:18

Maar Dries beantwoordt een héél belangrijke vraag niet:
wat voor een huurcontract is er afgesloten tussen de huurder (en is dat dan Dries? Zijn ouders? en de verhuurder?
Dries spreekt telkens over een kotadres: als het pand verhuurd is als kot mét een contract volgens de kamerverhuur, mag er NIEMAND zijn domcilie plaatsen.
Zo eenvoudig is dat.

Dries89
Topic Starter

#7 , 03 mei 2013 10:33

Maar Dries beantwoordt een héél belangrijke vraag niet:
wat voor een huurcontract is er afgesloten tussen de huurder (en is dat dan Dries? Zijn ouders? en de verhuurder?
Dries spreekt telkens over een kotadres: als het pand verhuurd is als kot mét een contract volgens de kamerverhuur, mag er NIEMAND zijn domcilie plaatsen.
Zo eenvoudig is dat.
Zoals eerder vermeld hierboven: Er is geen enkele vorm van contract en het kotadres eigendom is van mijn ouders.

Terug naar “Archief”