Filmen terwijl je rijdt

glenn42
Topic Starter

Filmen terwijl je rijdt

#1 , 02 mei 2013 23:25

Hooi, ik heb net een autocamera gekocht die werkt via het sigarettenaansteker van de dashboard van mijn auto.
Wanneer ik het contact aan zet en de sigarettenaansteker stroom geeft werkt deze camera en slaagt alles op op een micro sd harde schijf.
deze filmt alles en is geplaats onderaan mijn bumper en filmt ook personen die bv oversteken enal
Is dit verboden?
en bv bij een aanrijding of eender wat kan ik deze beelden gebruiken als bewijsmateriaal??
Mvg Glenn

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naernaut

#2 , 03 mei 2013 00:28

werd reeds (toegegeven erg vaag en vaak off topic) besproken in http://www.juridischforum.be/forum/view ... 35&t=32028" onclick="window.open(this.href);return false;

snellemichiel

#3 , 03 mei 2013 01:19

Bewijsmateriaal is steeds een zaak voor de rechter, sinds hij zal aanvaarden of weigeren.
Daarom kan je dus gerust zeggen dat zoiets subjectief is in de lijnen van het objectieve.

Uit recente ervaringen van enkelingen wordt het bewijs wel rapper aanvaard in verzekeringskwesties dan in rechtszaken.
Net omdat de privacy wetgeving daar wel is een stokje kan tussen steken bij rechtszaken.

Het filmen/foto's nemen in het openbaar is toegelaten maar je mag geen beelden nemen die op 1 bepaald individu focussen zonder zijn toelating.
Dit kan dan soms wel eens heel erg moeilijk zijn afhankelijk van welke beelden je hebt. Er zijn heel wat factoren die kunnen meespelen en afhankelijk van de beelden die je neemt.

Het is erg moeilijk om een algemene conclusie te trekken sinds er heel wat artikeltjes kunnen opgeroepen worden afhankelijk van de beelden. En dat zal dan hoofdzakelijk onder het moto van artikel 2 lopen. U moet dan ook heel goed uitkijken met de verwerking van deze gegevens en al zeker de publicatie ervan. Wat voor u misschien de privacy niet schendt kan door een rechter en de wet anders uitdraaien.

Algemeen is er geen echt verbod op(wanneer het filmen van publieke omgeving). Voor verzekering wordt het meestal wel aanvaard als bewijs.
Maar wil je het meenemen tot op de rechtbank moet je over een groter obstakel klimmen en zou het eventueel wel eens tegen u kunnen keren.

Dus neen het is niet verboden in de zin van het filmen van enkel zuiver publieke plaatsen.
De gefocuste beelden op individuelen is denk ik voer voor rechtsspraak.

Reclame

Oude Belg

#4 , 03 mei 2013 09:05

Hooi,
deze filmt alles en is geplaats onderaan mijn bumper en filmt ook personen die bv oversteken enal
Is dit verboden?
Mvg Glenn
Strooi,

Onder de bumper geplaatst en toch staan overstekende personen er op? Neemt dus op onder een vrij grote hoek van beneden naar boven. Als u daardoor bv onder rokjes kan kijken zou u dat zeer duur te staan kunnen komen (en op hotel in de Begijnenstraat). Normaal staan deze camera's ook daarom veel hoger : ter hoogte van dashboard of binnenspiegel.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 mei 2013 10:52

Hooi,
Is dit verboden?
Mvg Glenn
Als u daardoor bv onder rokjes kan kijken...
'k Denk dat daar den "enal" op slaat. ;) Maar even serieus: om met eem camera op een bumber onder een rokje te gluren, zal je toch héél erg dicht tegen de dame in kwestie moeten gaan parkeren, niet? Als je dan echt wil gluren, zou ik toch efficiëntere manieren zoeken, eerlijk gezegd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105

#6 , 06 mei 2013 12:38

Camera is mogelijks voorzien van een telelens :lol:

Gebruiker21

#7 , 06 mei 2013 13:20

Camera is mogelijks voorzien van een telelens :lol:
Hoe bedoel je? Voor een vrouw met zéér lange benen? ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”