Uitnodiging verhoor

Lientjeeuhn
Topic Starter

Uitnodiging verhoor

#1 , 06 mei 2013 22:32

Vorige maand werden mijn vriend en ik schriftelijk opgeroepen tot eerste verhoor.
Feiten waren dat onze namen vernoemd werden in een zaak van een drugsdealer die recent opgepakt was.

We hadden hierbij recht op een advocaat te raadplegen voor verhoor.

nu, een maand later, ontvangt mijn vriend opnieuw een brief.
Dit keer niet van de commissaris van het lokale politiekantoor, maar ondertekend door Saldus unit/interventie

hierin staat gewoon uitnodig tot verhoor.

In opdracht van de heer procureur des konings toegezonden uitnodigen en/of mondelinge afspraken voor verhoor in het politiebureau.
in dit schrijven verzoeken wij u dringend om u aan te bieden in het politiekantoor.

een periode van een drietal weken waartussen hij zich moet aanmelden, telkens tussen 14u en 21u

Indien u ook deze uitnodiging negeert, zl uw dossier overgemaakt worden aan de procureur des konings, in de huidige staat met vermelding van weigeren in te gaan op meerdere officële uitnodigingen door de politie en u dus niet bereid bent tot enige medewerking.

Wij zijn steeds correct onze afspraken nagekomen, hebben hier elk 1 brief voor gekregen vorige maand, voor het verhoor van mijn vriend hebben we een nieuwe afspraak gemaakt en mooi nagekomen, nadien niets van gehoord tot nu.

na telefonisch contact kon men ons bevestigen dat het niet gaat over negeren van een vorig bericht want dat ze de afspraken konden terugvinden.

Enig idee wat ik hier moet van denken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mei 2013 22:42

Standaard brief volgens mij .
Politie stuurt het PV met uw PV van verhoor naar het parket.
PdK zal dan verdere opdrachten geven aan politie en dan krijgt u van hen die brief.
Gezien Salduz wetgeving wordt die zaak nu (meestal) behandeld door politiepersoneel dat zich specifiek met verhoren dossiers Salduz gerelateerde feiten bezighouden.

Het is dus een nieuw verhoor.

Indien u daar (zonder verwittigen) niet op ingaat stuurt politie dossier terug naar pdK en deze zal dan verder beslissen wat de beste aktie is.
Gaat dan van geen tot bevel tot...
Laatst gewijzigd door Franciscus op 06 mei 2013 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Lientjeeuhn
Topic Starter

#3 , 06 mei 2013 22:45

In deze brief staat geen vermelding van recht op advocaat..
in opdracht van de procureur des konings, dus mogelijk bijkomend verhoor voor lopende zaak van de dealer?
mijn vriend komt in dit verhaal alleen voor als gebruiker van weed

redenen tot paniek?
of mag ik hem wss veilig en wel terug thuis verwachte na zijn afspraak? :-)

Reclame

Lientjeeuhn
Topic Starter

#4 , 06 mei 2013 22:59

Het is ook zo dat ik voor het eerste verhoor eerder ben opgeroepen als mijn vriend omdat ik in contact stond met die ene persoon.
mijn vriend is pas een week later opgeroepen..

lijkt me logisch dat als het over bijkomend verhoor gaat dat ik ook opgeroepen zou zijn, en eerder dan mijn vriend, maar ikzelf heb niet ontvangen.
zou het mogelijk te maken kunnen hebben dat hij gebruiker is en zich hiervoor dus moet verantwoorden?
met mogelijk een straf?

Franciscus

#5 , 06 mei 2013 23:05

Vermoedelijk.
Er is wettelijk geen reden meer om die mogelijkheid te voorzien. De Salduz wetgeving spreekt over een éérste verhoor en dat hebt u al gehad.
Uiteraard staat het u vrij terug een advocaat te raadplegen.
Dat is uw recht.

Lientjeeuhn
Topic Starter

#6 , 06 mei 2013 23:09

Welke zijn de mogelijke straffen op gebruik van weed?
zijn dit zaken die tegenwoordig nog voor de rechtbank komen? of zijn ze toch alleen op zoek naar de grote vissen
en nemen ze de kleine visjes terwijl mee om gewoon een geldboete op te leggen om geld in het laatdje te brengen?

alvast bedankt voor de informatie, zal blij zijn als alles terug achter de rug is, zijn zenuwslopende dagen na zo'n brief..

Franciscus

#7 , 06 mei 2013 23:14

Gebruik van is nog steeds strafbaar alhoewel heel veel mensen denken van niet.
Eerste maal is er (meestal) een voorstel minnelijke schikking (geldboete) met (verplichting) therapie te volgen (zoeken) ...
Is er bij jullie een zoeking geweest en of zaken aangetroffen?
Hoeveel (k)gr. aangetroffen????

Lientjeeuhn
Topic Starter

#8 , 06 mei 2013 23:18

Bij ons is nooit een zoeking geweest, nooit persoonlijk contact gehad met politie omtrent dit
We zijn een eerste keer opgeroepen nadat die persoon opgepakt was

Franciscus

#9 , 06 mei 2013 23:32

Zullen jullie deel uitmaken van het 'omgevings' onderzoek.
Anders was het via de recherche drugsectie gegaan.

Lientjeeuhn
Topic Starter

#10 , 06 mei 2013 23:39

Dat is al een hele opluchting.
kan zo iets leiden tot een zoeking?

Lientjeeuhn
Topic Starter

#11 , 06 mei 2013 23:52

Voor alle duidelijkheid, wat zoeking betreft geen probleem hier maar toch, laat ons zeggen dat ik voor zo een bezoekjes niet sta te springen. Wss ben ik me over die 2de brief alleen maar meer zorgen aan het maken dan nodig is

Franciscus

#12 , 07 mei 2013 13:35

Kans is heel klein

Terug naar “Archief”