ENI / ELECTRABEL

ikzelve
Topic Starter

ENI / ELECTRABEL

#1 , 13 mei 2013 14:21

Hallo! Help help help! :?:

Wij zijn eigenaars van een huis dat we verhuren. De vorige huurders hadden een contract tot eind maart 2013, maar vertrokken (in onderling overleg) al op 21 februari. Er werd een verhuisformulier ingevuld met de meterstanden op 21 februari. Ik heb daar geen kopie van omdat ik veronderstelde dat er slechts een exemplaav voor de vorige huurder, de maatschappij en de nieuwe huurder voorzien was...

De nieuwe huurders hebben een contract met een andere energieleverancier vanaf 21 maart.

Nu krijgen wij (als eigenaars) een rekening van bijna vijfhonderd euro toegestuurd van Eni: een slotafrekening.

Na navraag bij Eni blijkt dat de vorige huurders op vijf februari al (!) telefonisch hun contract hebben opgezegd en de meterstanden hebben doorgegeven. Terwijl ze er nog tot 21 februari hebben gewoond. Volgens Eni ben ik verplicht de rekening te betalen, gezien ik niet over een verhuisformulier beschik.

Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat iemand telefonisch een contract opzegt en meterstanden doorgeeft (die absoluut niet blijken te kloppen!) en dat dit zonder enige vorm van controle aanvaard wordt, terwijl mijn versie van het verhaal wordt afgewimpeld als "stommiteit".
Zo is "bedrog" makkelijk natuurlijk!
Het bewuste verhuisformulier werd niet naar Eni verstuurd en is ook nooit bij de nieuwe huurders terechtgekomen...
De vorige huurders weigeren nu nog een nieuw verhuisformulier in te vullen met de meterstanden die ik op 21 februari nog op een ander blaadje had genoteerd...

Ook Electrabel helpt me niet verder...

Wat kan ik doen??? Ik zie het eicht niet zitten vijfhonderd euro te moeten betalen voor iets wat ik niet heb verbruikt... :(

Alvast hartelijk dank!

G.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 mei 2013 14:42

Het lijkt me quasi onmogelijk dat er tussen 5 en 21 februari nog zoveel verbruikt is.
Eenzijdig opzeggen door huurder is onwettig. Indien u niet voor overname van de meter hebt getekend bent u niet verplicht ook maar iets te betalen.
Desnoods naar vredegerecht gaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ikzelve
Topic Starter

#3 , 13 mei 2013 14:51

Dag Roharro,
mij lijkt dat inderdaad ook onmogelijk. Trouwens, ook tussen 21/2 en 21/3 werd er zo goed als niks verbruikt, gezien de woning toen leeg stond en ik er enkel een paar karweitjes heb gedaan. Vandaar dat ik vermoed dat de vorige huurder (naast het feit dat hij al op 5 februari telefonisch heeft opgezegd) ook nog eens valse meterstanden heeft doorgegeven.

Enne..., het vredegerecht? Zal met dat niet nog meer geld kosten?

Bedankt voor je snelle reactie!

G.

Reclame

naernaut

#4 , 13 mei 2013 21:01

Het voeren van een procedure brengt kosten teweeg, die in de eerste plaats moeten vooruitbetaald worden door degene die wenst de procedure op te starten of verder te zetten. Het eindvonnis zal vaststellen wie uiteindelijk de verschillende procedurekosten zal moeten (terug-)betalen.
De belangrijkste procedurekosten bestaan uit :
· de kosten voor het instellen van de vordering : dit omvat het rolrecht dat aan de griffie moet betaald worden (op het vredegerecht : 40,00 EUR of 30,00 EUR), evenals de kosten en erelonen van de gerechtsdeurwaarder in geval van dagvaarding;
· de verplaatsingskosten van de rechtbank wanneer de rechter en de griffier zich buiten de rechtbank moeten verplaatsen;
· de kosten van deskundig onderzoek, wanneer de rechter beslist een deskundige aan te stellen;
· de kosten van getuigenverhoor, wanneer de rechter beslist om getuigen te verhoren;
· de rechtsplegingsvergoeding :
· (na uitspraak van het vonnis : ) de kosten van uitgifte van het vonnis die aan de griffie moeten betaald worden, de registratierechten op de sommen waarvoor een veroordeling uitgesproken wordt, evenals de kosten en erelonen van de gerechtsdeurwaarder in geval die het vonnis moet laten betekenen en tot tenuitvoerlegging ervan moet overgaan.

De kosten van proces zal je als je gelijk krijgt kunnen verhalen op je huurders vermoed ik. gezien zij geen enkele wettige manier tot opzeg hebben gebruikt.
Laatst gewijzigd door naernaut op 13 mei 2013 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.

naernaut

#5 , 13 mei 2013 21:03

probeer uiteraard eerst met een verzoening (dat is gratis ;))

"Tegenwoordig kan men voor bijna alle geschillen een verzoeningsprocedure aanvragen. De mensen komen gewoon op de griffie verklaren dat ze een bepaalde persoon voor een verzoening willen oproepen. De procedure is gratis en de rechter speelt de rol van tussenpersoon: hij bemiddelt tussen de twee partijen. Die aanpak kan erg nuttig zijn, zeker bij burenruzies. De rechter kan dan van die eerste ontmoeting van de betrokkenen gebruikmaken om iedereen aan de bestaande regels te herinneren en ze te helpen om een overeenkomst te vinden. Maar hij legt geen verplichtingen op. In bepaalde gevallen, bijvoorbeeld bij huurproblemen, is de voorafgaande verzoeningspoging zelfs verplicht. Pas als die poging mislukt, kunnen de partijen de stap zetten naar een proces. Dit geldt bijvoorbeeld als de verhuurder een huurder die niet betaalt uit de woning wil zetten, of als een huurder de verhuurder werken wil laten uitvoeren die noodzakelijk zijn."

Sirkii

#6 , 13 mei 2013 21:47

Mijn gedacht : ENI moet het verhuisformulier dat uw vorige verhuurder ingevuld heeft en dat jij ondertekend hebt nog uit haar archief kunnen opduikelen. Als ENI dit verhuisformulier niet terugvindt (omdat ze't waarschijnlijk nooit gekregen hebben en de afrekening uitgevoerd hebben op basis van op hun website ingeleide waarden) zullen ze redelijkerwijs een "commerciële geste" doen als je dreigt met de ombudsman.

Werk pragmatisch in 2 stappen :

STAP 1 : aangetekend klagen tav ENI met het verzoek de tellerstanden op het door u op 21 februari ondertekende verhuisformulier na te kijken en een kopie te bezorgen waarop de tellerstanden vermeld zijn die op je papiertje staan en de afrekeningsfactuur te corrigeren op basis van het tweede verhuisformulier dat jij opgesteld hebt met de nieuwe huurder.

STAP 2 : (bv 14 dagen later) : Klacht deponeren bij de ombudsman electriciteit (http://www.ombudsman.be/nl/ombudsman/ca ... or-energie" onclick="window.open(this.href);return false;). Vermeld al in stap 1 dat dit je volgende stap is.

Turaki

#7 , 13 mei 2013 22:01

Volgens mij heeft ENI geen formulier gezien, en hebben de vorige huurders dit document laten verdwijnen. Bekijk het vanuit hun standpunt: op 5/2 krijgen zij melding (met foute meterstanden waarschijnlijk, maar dit weten zij ook niet) van einde contract, en dat de eigenaar overneemt. Dan op 21/3 neemt de nieuwe huurder een contract, en krijgt ENI via hun leverancier de meterstanden bij overname te horen.

Fouten van TS:
-geen kopie van het document van de vorige huurders
-zelf geen contract afgesloten tussen 21/2 en 21/3

Ik denk dat TS het wel eens zeer moeilijk gaat krijgen om dat geld ooit terug te zien.

Saar_

#8 , 14 mei 2013 09:02

Ik ben het eens met Turaki, lijkt me een moeilijk gevecht om te winnen. De eigenaar is verplicht om (zelfs voor een zeer beperkte periode) het contract over te nemen op leegstand. De huurder daarentegen is verplicht om zijn contract te behouden tot laatste dag huur. Indien er in onderling overleg het contract vroeger wordt beëindigd, houdt dit dus ook verplichtingen van de eigenaar in.

Contacteer anders Eandis of Infrax eens (naargelang waar het pand gelegen is) en vraag alle meterstanden op die werden doorgegeven. Misschien hebben zij ergens een schatting van meterstanden gedaan wegens gebrek aan de effectieve standen? Het is niet gegarandeerd zo dat de vorige huurders bewust foutieve standen hebben doorgegeven, misschien hebben ze er wel geen doorgegeven met als idee 'goh, dat staat ook op het verhuisdocument' en heeft de netbeheerder (Eandis/Infrax) dan maar een schatting gemaakt toen er geen standen binnenkwamen? Vraag ook het historisch verbruik op, hieruit kan gezien worden wat een 'normaal' verbruik is op een maand tijd. Misschien helpt dit je situatie wat vooruit.

ikzelve
Topic Starter

#9 , 14 mei 2013 21:14

Bedankt iedereen! Ik vind dit allemaal heel leerrijk.
Ik weet echter nog niet welke stappen ik nu precies moet ondernemen...
Volgens mij is de meterstand die door de vorige huurder doorgegeven is gewoon vals. Ten tweede geeft Eni zelf toe dat het contract beëindigd werd op 5 februari, terwijl we het verhuisformulier (waar ik jammer genoeg geen kopie van heb en dat blijkbaar ook niet doorgestuurd werd) pas op 21 februari spreekt. Kàn dat eigenlijk wel? Als de energieleverancier dit zomaar aanvaardt, dan kan je bij wijze van spreken je contract opzeggen op 1 januari en pas op 30 juni verhuizen...
En verder... Ik heb op de slotafrekening meterstanden staan die kloppen met wat we op 21 februari hebben opgenomen. Het is precies het verschil tussen wat de vorige huurder op 5 februari telefonisch heeft doorgegeven én die juiste meterstanden (die de nieuwe huurder in maart heeft doorgegeven) dat mij nu opzadelt met die rekening van bijna 500 euro!
De vorige huurder is echter tot geen verzoening bereid. Hij lacht in zijn vuistje, want Eni heeft hem blindelings geloofd en gevolgd...

Sirkii

#10 , 14 mei 2013 21:26

Nogmaals : ENI heeft een kontrakt opgezegd zonder handtekening van de overnemer (jij als verhuurder). ENI is hier mi zwaar in de fout gegaan door jou (als verhuurder) een kontrakt op te leggen waar jij "officieel" géén weet van had. ENI had dus moeten factureren aan de vorige verhuurder tot het verhuisformulier binnen was dat jij en je nieuwe huurder ondertekend hebben. (Wel correct dat gedurende de leegstand de eigenaar huur en verbruik zou gefactureerd worden doch dit moet ENI mi kunnen aantonen met een verhuisformulier dat jij en de vorige huurder ondertekend hebben).

ENI is hier in de fout gegaan door het contract op de verhuurder gezet te hebben op basis van via hun website gecodeerde gegevens : Kijk maar op hun website over de te volgen procedure.

Next steps : aangetekende klacht aan ENI (zie m'n vorige post) gevolgd door een klacht bij de ombudsman indien je na pakweg 2 weken géén genoegdoening hebt.

Als je deze klacht (gevolgd door bemiddeling door de ombudsman) verliest dan is dit zoveel als zeggen dat alle huurders doodleuk hun huisbaas kunnen opzadelen met de laatste energiefactuur ;-) : ENI mocht niet overzetten op jouw naam zonder door u ondertekend formulier en dergelijke formulieren moet ENI nu eenmaal 10 jaar kunnen uit hun hoed kunnen toveren.

't Is volstrekt normaal (vanuit kostenefficienty bij't verwerken van de verhuizen) dat ze niet minutieus kontroleren dat elke internetinleiding gevolgd wordt door een ondertekend formulier omdat deze procedure in 99% van de gevallen goed verloopt doch het is aan ENI om op de blaren te zitten van deze poging tot "fraude". Dien aangetekend klacht in gevolgd door een klacht bij de ombudsman.

Turaki

#11 , 14 mei 2013 22:43

Een gebruiker kan altijd een contract opzeggen, ook als er geen overnemer is. Indien dit te lang zo blijft, zal Eandis de meter komen afsluiten, en het verbruik doorrekenen aan de eigenaar. TS heeft wel geen contract met ENI, dus deze kunnen geen factuur aan hem voorleggen. Maar Eandis zal dit wel doen, als er geen leverancier blijkt te zijn (en dit is niet echt goedkoop). En ik heb de indruk dat TS meende geen contract te moeten hebben tussen 2 huurders, wat ook niet mag.

En door ENI in gebreke te stellen heeft TS nog steeds niet de correcte meterstanden, en iemand zal moeten betalen voor het verbruik. Als de vorige huurders van kwade wil zijn, en TS wil niet betalen, zal dit ongetwijfeld voor de rechtbank eindigen. TS kan dus maar best al eens met een advocaat gaan praten.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 mei 2013 00:13

Wanneer is de huurder effectief uit het huis gegaan volgens de gemeente?
Bewoningsfiche vragen.
Tot wanneer liep zijn huurcontact?

ikzelve
Topic Starter

#13 , 16 mei 2013 15:03

Hey,
het huurcontract liep tot einde maart, maar de vorige huurder is vertrokken op 21 februari. Op die datum hebben we ook de meterstanden genoteerd.
Bij de gemeente weten ze niet waar hij nu is. Blijkbaar heeft hij noch in zijn vorige gemeente, noch in zijn nieuwe gemeente zijn verhuizing aangegeven...
Ik weet zijn nieuwe adres wel, maar ja...
Op de slotfactuur staan de juiste meterstanden van 21 februari, maar dat komt volgens mij omdat de nieuwe huurders dié meterstanden op 21 maart hebben doorgegeven.
Eni zegt dat de vorige huurder zijn contract heeft beëindigd op 5 februari. Volgens mij heeft hij dan ook nog eens valse meterstanden doorgegeven, want het is moeilijk op zestien dagen 500 euro te verbruiken (volgens mij...).
Bedankt voor alle reacties!
Maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit...
Zal ik nu een aangetekende klacht sturen? Of niet?
G.

Turaki

#14 , 16 mei 2013 15:10

Ah, maar dat verandert de zaak. Tot einde huurcontract is de huurder verantwoordelijk voor de energie-contracten.

Laat aan ENI via AS weten (met huurcontract en opzegbrief in bijlage) dat tot 21/3 deze huurders de gebruikers waren. Dat ze zich tot hen moeten wenden voor het verbruik in deze periode. Dat u geen contract heeft met hen, en, tenzij zij het tegendeel kunnen bewijzen, dus geen verplichtingen heeft met hen. Dat u hierover geen verdere communicatie van hen wenst te ontvangen, dat u anders klacht zal indienen wegens belaging telkenmale zij hierover contact met u opnemen.

Korte metten mee maken.

ikzelve
Topic Starter

#15 , 16 mei 2013 21:13

Wat bedoel je met "AS", Turaki? Is dat "aangetekend schrijven"?
Alvast bedankt!

Terug naar “Archief”