Lenen van een kind en terugbetalen via erfenis

Rossello
Topic Starter

Lenen van een kind en terugbetalen via erfenis

#1 , 14 mei 2013 10:32

Een vriend van mij heeft het volgende probleem.

Hij is op dit ogenblik in financiële moeilijkheden. Zijn dagelijkse kosten kan hij betalen met zijn pensioen; maar daarnaast heeft hij geen reserve meer.
Zijn huis, auto, inboedel zijn zijn eigendom.
Nu wil hij enkele veranderingen laten doen aan het huis (grootte-orde 10.000 €); maar daar heeft hij het geld niet voor.
Hij kan dit bedrag lenen van één van zijn kinderen; hij kan het echter niet terugbetalen.

Daarom de vraag: is het mogelijk dat hij een acte opmaakt, waarin staat dat dit bedrag bij zijn overlijden aan het kind teruggegeven wordt die de lening deed, voor de verdeling van de erfenis?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 14 mei 2013 10:44

in financiele moeilijkheden zitten als je een huis bezit?
Hier een practisch voorstel.
De vriend is gepensioneerd, heeft een huis en enkele (zelfstandige) kinderen.
10 000 euro kosten ter opfrissing van het huis: elk kind investeert een stukje in de opfrissingswerken
Vriend woont alleen in het huis? Hij stelt het te koop of verhuurt het. En zoekt een compacte studio te huren in een bebouwde kom. Verkoopt eventueel de wagen (een pak minder maandelijkse onkosten) en maakt gebruik van openbaar vervoer.
Vriend betaalt de kinderen hun investering terug (uit de verkoop of maandelijks met de huurinkomsten)
Vriend heeft nu een spaarpotje waar hij zijn pensioen mee kan spekken én later zijn bejaardentehuis mee kan betalen.

Het heeft niet veel zin een woning zonder regelmatige en goede onderhoudswerken op te sparen tot na de dood: dan is het ook niets meer waard...

Rossello
Topic Starter

#3 , 14 mei 2013 12:51

Bedankt voor jouw antwoord eylis.
Maar ik wilde toch eens weten of mijn vraag van hierboven een antwoord krijgt, namelijk : kan dat (lening van een kind terugbetalen uit de erfenis), en wat moet er voor gedaan worden.

Reclame

eylis

#4 , 14 mei 2013 13:51

ik denk dat dat niet kan. tussen ouders en kinderen bestaat er zoiets als bijstandsverplichting. Dus een lening als dusdanig bestaat niet echt. Een voorschot op de erfenis (ouder aan kind) bestaat wel (denk ik)
Maar iets lenen van een kind omda dat later te verreken in de erfenis, lijkt me moeilijk hard te maken;
Immes: wat gebeurt er als de ouder verplicht is zijn eigendommen op te leven? Als de vader naar een rusthuis moet, zal eerst de eigendom verkocht moeten worden om in zijn onderhoud te voorzien. De andere kinderen zullen nooit betalen voor hem als er een eigendom is die verkocht kan worden (en terecht) Dan staat het kind dat die som geleend heeft er mooi....Het krijgt nooit iets terug.
Neen, foute vergezochte constructie die eigenlijk later alleen maar problemen kan en zal opleveren.

Mariette

#5 , 14 mei 2013 14:06

Indien bij de notaris wordt vastgelegd dat er een (renteloze) lening werd afgesloten bij kind A, dan wordt bij overlijden die lening toch automatisch eerst terugbetaald van het totaal vermogen en kan nadien de verdeling van de erfenis gewoon gebeuren.

Dit is hetzelfde als indien ik een (bij de notaris vastgelegde) lening zou aangaan bij mijn buurvrouw. Ook dan is het de bedoeling dat bij mijn overlijden die lening eerst wordt terugbetaald.

Op die manier kan het huis van de gepensioneerde nog in een nette staat worden aangepast, en indien de bejaarde in een rusthuis wil kan hij nog steeds het huis verhuren en op die manier zijn kosten voor het verblijf mee financieren. Niemand wordt verplicht zijn eigendom te verkopen, zolang men maar zelf de verblijfskosten kan betalen. Huuropbrengst is daar een zeer goede opbrengst voor.

eylis

#6 , 14 mei 2013 14:08

het is geen goede constructie mariette, want het kind heeft totaal géén garantie dat er later uit de erfenis nog voldoende overschiet om de lening terug te betalen; zie mijn bovenstaande uitleg.

wanton

#7 , 14 mei 2013 14:14

het is geen goede constructie mariette, want het kind heeft totaal géén garantie dat er later uit de erfenis nog voldoende overschiet om de lening terug te betalen; zie mijn bovenstaande uitleg.
Deze redenering is nogal ver gezocht. Mits goede documenten op te maken kan dit best.
Als zoiets binnen een familie kan geregeld worden , moet men het doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#8 , 14 mei 2013 14:41

léés de case goed; De vader is gepensioneerd, woont in de gezinswoning en heeft géén 10 000 euro om de nodige herstellingen te doen.
als de vader naar een rusthuis moet zal het huis MOETEN dienen om bij te passen.
Er is dus geen garantie dat er nog iets overschiet na zijn overlijden, we worden hoe langer hoe ouder... een rusthuis is met een eenvoudig pensieoen niet meer te betalen. en wordt maar eens 90 jaar dan.
Ik als kind zou er van uitgaan: ik gééf mijn vader die 10 000 euro; hij is op het randje van behoeftig, hij heeft alleen een hoop oude stenen. Ik ga er niet meer van uit dat ik het nog terugkrijg;
en dat moeten we aan poster als mogelijkheid ook uitleggen....

Mariette

#9 , 14 mei 2013 16:46

Maar waarom zou het kind dat niet terugkrijgen als de woning verkocht wordt? Men kan dit toch gemakkelijk zo laten noteren dat indien de woning TOCH verkocht wordt omdat vader wordt opgenomen, de lening van 10.000 sowieso zal worden terugbetaald. Het is toch net omdat vader in zijn huis wil blijven wonen dat er aanpassingwerken gebeuren. vb. een traplift installeren, vernieuwing badkamer etc...

Waarom zou één kind zomaar 10.000 euro moeten laten vallen?

als vader naar het rusthuis gaat kan het huis net zo goed worden verhuurd en kan die opbrengst samen met het pensioen mee dienen als financiering van zijn verblijf. Niet iedereen gaat op kosten van het OCMW in het rusthuis.

eylis

#10 , 14 mei 2013 16:57

is wat ik voorstelde in mijn post......

Mariette

#11 , 15 mei 2013 00:26

is wat ik voorstelde in mijn post......
neen, dat is niet hetzelfde.

ik ga gewoon akkoord dat het kind het bedrag aan vader leent.
Indien het huis verkocht wordt: eerst lening terugbetalen
Indien het huis niet verkocht wordt: bij overlijden eerst lening terugbetalen.

Ik heb het helemaal niet over een schenking.

eylis

#12 , 15 mei 2013 10:12

zucht... mariette: lees miij eerst post eens terug...
-> Hier een practisch voorstel.
10 000 euro kosten ter opfrissing van het huis: elk kind investeert een stukje in de opfrissingswerken
Vriend woont alleen in het huis? Hij stelt het te koop of verhuurt het. En zoekt een compacte studio te huren in een bebouwde kom. Verkoopt eventueel de wagen (een pak minder maandelijkse onkosten) en maakt gebruik van openbaar vervoer.
Vriend betaalt de kinderen hun investering terug (uit de verkoop of maandelijks met de huurinkomsten)
Vriend heeft nu een spaarpotje waar hij zijn pensioen mee kan spekken én later zijn bejaardentehuis mee kan betalen.

Vandebos

#13 , 15 mei 2013 11:00

Kan iedereen bij de gestelde vraag blijven?

Mariette

#14 , 15 mei 2013 11:14

zucht... mariette: lees miij eerst post eens terug...
-> Hier een practisch voorstel.
Eylis: waarom zou die oude mens moeten verhuizen? zijn auto (bewegingsvrijheid) voor een appel en ei wegdoen, en ergens in een nieuwe buurt op een appartementje gaan wonen terwijl hij liefst in zijn eigen buurt blijft wonen?
Wat heeft verhuizen toch te maken met lenen van zijn kinderen, met de bedoeling dat die lening wordt terugbetaald nà het overlijden?

en waarom zou men dan eerst 10.000 euro kosten maken aan verbeteringswerken om dan het huis te verkopen?

Joeri_J

#15 , 15 mei 2013 11:35

Eylis zijn gedachtegang is meer als volgende (vermoed ik)

De persoon kan nu zijn woning niet herstellen, en wilt dus 10.000€ lenen om deze te herstellen...

Tot hij naar het rusthuis gaat, moet hij nog steeds onderhoud en kosten betalen,
gelet hij de kost van 10.000€ nu niet kan betalen, hoe gaat hij deze kosten betalen?

De persoon zal binnen x tijd naar rusthuis moeten gaan, wat hij waarschijnlijk ook niet kan betalen.

Op dat moment zal hij ook beperkte keuze hebben:
- kinderen springen bij
- woning wordt verkocht om rusthuis/zorg kosten te betalen

Voor de TS is zijn antwoord denk ik duidelijk, het KAN dat je het terugkrijgt op moment van de erfenis,
maar dan enkel in het geval dat er iets terug te geven is.

Indien ondertussen de woning verkocht is, en het geld hiervoor gebruik is aan het rusthuis en medische kosten,
dan zal er niets overblijven om dit terug te betalen...

Het is natuurlijk niet dat dit ZAL gebeuren, eerder dat dit KAN gebeuren.

Uiteindelijk is het lenen van iets wat je niet kan terugbetalen (los van deze situatie ook) altijd (lees als vaak) een neerwaarse spiraal van meer schulden...
Aangezien er altijd in de toekomst nog meer onverwachte kosten komen, en als je niets kan sparen of op zij zetten dan blijft dit zich voordoen...
Wat in feite niet aan te raden is.

Maar wat eenieder natuurlijk vrij staat om te beslissen wat je ermee doet...

TS kan gerust de 10.000€ lenen, en akte laten opmaken,
best voeg je dan opmerking bij dat dit terugbetaald moet worden bij verkoop van de woning.
Aangezien indien het dan niet gebeurd er geen garanties meer blijven dat er nog geld overblijft op het einde.

Terug naar “Archief”