bezit geldt als titel?

lissaTje
Topic Starter

bezit geldt als titel?

#1 , 12 jun 2013 11:07

Vier jaar geleden heb ik een mooie spiegelkast gekregen van mijn vroegere werkgever. Deze kast stond daar in de weg. Nu, vier jaar later, vraagt die werkgever deze kast terug. Deze kast heb ik echter een jaar terug doorgegeven aan een vriend. Kan die werkgever deze kast eigenlijk wel terugvorderen of een vergoeding voor deze kast vorderen nu ik ze niet meer in mijn bezit heb vier jaar nadat hij deze heeft gegeven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 12 jun 2013 12:11

Als je iets weggeeft, is dat definitief. En inderdaad, bezit geldt hier als titel. De kast kan niet teruggevraagd worden, er kan ook geen vergoeding meer worden gevraagd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis

#3 , 12 jun 2013 12:17

spiegelkast gekregen? Welke spiegelkast mijnheer?
Heeft je (vroegere) werkgever je een document laten onderteken waarin hij verklaarde je een kast gegeven te hebben die je ook moest teruggeven?
Er is maw niet eens een bewijs dat je dit gekregen hebt.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jun 2013 15:14

Poster moet niet bewijzen dat hij die kast gekregen heeft. Hij moet enkel bewijzen dat hij ze bezit. Goede trouw wordt vermoed, kwade trouw moet bewezen worden (art. 2268 B.W.)

eylis

#5 , 12 jun 2013 15:35

toch eigenlijk niet... voor dit specifieke verhaal moet de gever kunnen bewijzen dat hij het goed gegeven heeft.
Want het angeltje in dit verhaal is dat de krijger het goed niet eens meer heeft.
zij heeft het zelf ook weggegeven.

Terug naar “Archief”