na syntheseconclusies nog nieuwe besluiten bijbrengen?

neharu
Topic Starter

na syntheseconclusies nog nieuwe besluiten bijbrengen?

#1 , 17 jun 2013 15:10

Ik sta ditmaal zonder advocaat op de jeugdrechtbank gezien het reeds de zoveelste keer is dat mijn ex een zaak aanspant en ik geen advocaat meer kan betalen.

In de brief van de rechtbank staat dat er twee termijnen zijn voor conclusies: eerst voor de tegenpartij en dan voor mij. Er staat bij dat ze de vorm van syntheseconclusies moeten aannemen. Dus eigenlijk de laatste conclusies. Nu stuurt de tegenpartij toch nog extra besluiten naar mij. Mag dit zomaar?

Ik hoor dat volgens een bep. artikel 748 §2 eerste lid men extra conclusietermijnen zou kunnen vragen bij nieuwe gegevens maar dat zou moeten gebeuren 30 dagen voor zitting. De zitting is echter al 13 dagen na hun extra besluiten.
Meg dit zomaar of kan ik die weigeren.

Mogen zij volgens het gerechtelijke wetboek op een of andere manier toch nog besluiten extra doorsturen? Sowieso hadden ze na ontvangst van mijn syntheseconclusies nog 14 dagen de tijd om op tijd extra conclusietermijnen aan te vragen. Maar dat hebben ze niet gedaan.

Weet iemand dringend raad want ik weet niet of ik nu op hun besluiten moet reageren en de zitting is al over 10 dagen.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 17 jun 2013 15:19

U vraagt de wering van deze besluiten...

Extra besluiten kunnen neergelegd worden mits akkoord van alle partijen of in toepassing van art 748 ger Wb wanneer de rechtbank dit toestaat.
Dus of u vraagt de wering, of u stelt eveneens extra besluiten op die u daags voor de zitting opstuurt. Dan worden ofwel beide besluiten geweerd, ofwel geen van beiden (valt te zien of extra besluiten voor u voor of nadelig zijn natuurlijk)

neharu
Topic Starter

#3 , 17 jun 2013 15:30

Moet ik die wering schriftelijk vragen of op de zitting zelf?

ter info: ze hebben in hun eerste besluiten bewust bepaalde inkomsten van mijn ex verzwegen. Dit hebben ze in de vorige 2 rechtszaken ook gedaan waardoor hij vermindering van alimentatie kreeg. Zowel in de jeugdrechtbank als in beroep. Ik heb hier op gewezen in mijn besluiten en nu brengen ze dit toch nog snel bij. Verder breng ik bewijzen aan die leugens van hen ontkracht en maken ze er nu drie extra bladzijden grove taal en leugens van.
Dit zou betekenen dat ik nog op pad moet voor extra bewijzen om die leugens te ontkrachten maar dat lukt me nooit in die korte tijd om die papieren hier en op de rechtbank te krijgen. Ik ga namelijk ook nog werken elke dag.
Zijn dit redenen om de termijnen te negeren volgens dat artikel?

Alvast bedankt

Reclame

Kali

#4 , 17 jun 2013 15:51

Nogmaals :
Afwijken van termijnen kan enkel:
- mits alle partijen uitdrukkelijk akkoord zijn => is hier niet het geval
- mits verzoekschrift 748 waarop rechtbank beslist of er redenen zijn om nieuwe termijn toe te kennen => is eveneens niet het geval

U vraagt de wering voor dat de tegenpartij begint te pleiten / op het ogenblik dat de rechter de conclusies overloopt, u vraagt om de vraag tot wering te "akteren op het zittingsblad"

neharu
Topic Starter

#5 , 17 jun 2013 15:59

Bedankt voor uw hulp...
Ik hoop dat mij het geluk eindelijk eens ten goede keert want dit spelletje duurt nu al 7 jaar. Jammer dat rechters niet kunnen verbieden om telkens opnieuw te procederen. Dit heeft mij al meer dan een degelijke, grote gezinswagen gekost.

Terug naar “Archief”